فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره انرژی و محیط زیست

اختصاصی از فایلکو تحقیق درباره انرژی و محیط زیست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

عنوان : انرژی و محیط زیست

تهیه و تدوین : محمد میرزائی – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه تربت حیدریه

چکیده

در دنیای صنعتی امروز حفاظت و حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی با توجه به ایجاد فضای ناسالم زندگی برای انسان الزامی بوده از جائیکه تخریب و انهدام محیط زیست در هر نقطه از جهان کلیه مردم دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد ضرورت دارد اقدامات جلوگیری از خسارت به محیط زیست صورت پذیرد .

مقدمه

با عنایت به این امر که انرژی به منزله موتور توسعه اقتصادی ، اجتماعی و بهبودکیفیت زندگی انسان تلقی می شود ، از سوی دیگر ضعف و کارائی جریان تولید ، انتقال ، توزیع ، مصرف و عدم وابستگی لازم به انرژی های مطمئن و سالم که لازمه یک سیاست توسعه پایدار است ، نیز وجود دارد لذا ضرورت دارد اقدامات متناسبی در حل مشکلات مرتبط با محیط زیست صورت پذیرد به عبارت دیگر امروزه حفاظت از محیط زیست در گروه استفاده صحیح و بهینه از منابع انرژی به ویژه انرژی های تجدید شونده می باشد . بدین ترتیب ، استفاده از انرژی های قابل احیاء ، اهتمام در کارائی مصرف انرژی و استفاده از آن اعمال ملاحظات اقتصادی ومالی مناسب ،حفاظت از منابع انرژی و جلوگیری از ایجاد آلودگی های زیست محیطی باید در صدر سیاست انرژی در مقیاس کلان در نظر گرفته شود که انشاء ا... در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد .

در سالهای آینده صنعت انرژی جهان با چهار عنوان چالش اصلی مواجه خواهد شد بطوریکه برای غلبه بر این چالشها کشورها نیازمند نوآوریهای قابل توجه دولت و ابتکارات صنعتی می باشند این چهار عنوان چالش عبارتند از 1- کاهش رو به رشد نفت

2- دستیابی به امنیت انرژی

3- مقابله با تخریب محیط زیست

4- تامین نیازهای رو به رشد کشورهای در حال توسعه

در برخی از کشورها همانند اندونزی و مالزی بویژه در جنگلهای پرباران حاره ای درختان پالم را برای تولید روغن و بیودیزل سوزانده لیکن این فرآیند موجب انتشار مقادیر عظیمی کربن و گسترش آن به کشورهای همسایه شده و نتایج زیانباری بر سلامت انسان به جای گذاشته است . نیروگاه های برق آبی بزرگ مقادیر زیادی CO2 و متان آزاد می نمایند , تولید بیودیزل به رها شدن ذرات ریزی منجر شده که این موضوع موجب آثار سوء بر سلامت می باشد . انرژیهای تجدیدپذیر از قبیل حرارت خورشیدی ، ژئوترمال و تکنولوژیهای بادی نشان داده اند که بر سلامت انسان نه تنها آثار سوء نداشته بلکه مصرف آنها نیز موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شوند .

ضرورت سرمایه گذاری سبز

اصولاً برخی از افراد بویژه فعالان اقتصادی نگران مسائل زیست محیطی می باشند موضوع "کاهش انتشار" یا "پیشگیری از آلودگی" مدنظر سرمایه گذاران بوده و از اهداف اساسی آنها می باشد .

در حال حاضر حتی سرمایه گذاران عادی، تحت هدایت سرمایه گذارانی که رسالت محیط زیست دارند، بطور کاملاً محسوس متوجه ارزش اطلاعات مربوط به حفاظت زیست محیطی هستند و کاهش گازهای گلخانه ای از اهداف اصلی سرمایه گذاران می باشد .

تولید انرژی و محیط زیست

آلودگی محیط زیست و هوا ناشی از سوخت زغال سنگ و نفت و رهاسازی دی اکسید کربن در هوا موجب بروز خسارات و نابسامانی های فراوانی جهت اسکان بشر در شهرها و روستاها گردیده تحقیقات نشان داده که چنانچه کشورها با استفاده از یک منبع ، انرژی مورد نیاز خود را تامین نمایند میزان مرگ و میر با توجه به مقدار و نوع مختلف انرژی بسیار متفاوت خواهد بود در حال حاضر گاز ، کمترین مرگ و میر انسانی را دارا بوده ، انرژی هسته ای 3 برابر ، انرژی برقابی 4 برابر ، انرژی حاصل از نفت 20 برابر و انرژی حاصل از زغال سنگ 60 برابر خطر مرگ و میر را افزایش خواهد داد و نتیجه آنکه انرژیهای فسیلی چندین برابر انرژی هسته ای برای سلامت انسان و محیط خطرآفرین می باشند.

ذخیره سازی دی اکسید کربن و مشکلات زیست محیطی

بمنظور کاهش گازهای گلخانه ای مجموعه ای از راهبردها شامل بازنگری و اصلاح الگوهای مصرف ، افزایش بهره وری ، جایگزینی انرژیهای تجدیدپذیر و کم آلاینده ، برقراری ساز و کار محدودیت و تجارت آلاینده ها و همچنین ذخیره گازهای گلخانه ای و در صدر آنها دی اکسید کربن مورد توجه صاحب نظران سازمان محیط زیست قرار گرفته است تعاملات اقتصادی موجب شده که در بین این راهبردها ذخیره دی اکسید کربن جایگاه ویژه ای را در زمان کوتاه و میان مدت به خود اختصاص دهد .

راهکارهای مختلفی جهت ذخیره سازی دی اکسید کربن وجود دارد که می توان از ذخیره سازی سطحی زمین ، ذخیره اقیانوسی و ذخیره زیرزمینی به عنوان روشهای با ظرفیت ذخیره بالا و با استفاده از فرآیندهای جذب توسط مواد معدنی یا استفاده در صنایع غذایی به عنوان روشهای با ظرفیت ذخیره اندک نام برد .

از دیدگاه زمین شناسی ساختارهای مناسب جهت ذخیره دی اکسید کربن به سه گروه کلی تقسیم می شوند :

اولین گروه که دارای بیشترین ظرفیت انباشت دی اکسید کربن در کره زمین به شمار می روند ساختارهای آب شور می باشند .

دومین گروه ؛ مخازن تخلیه شده نفت و گاز بوده که این مخازن به عنوان ظرفی ایمن برای نگهداشت دی اکسید کربن شناخته شده و با توجه به خصوصیات مناسب این گاز برای بازیافت هیدروکربنها ؛ از لحاظ اقتصادی نیز دارای توجیه می باشد .

سومین گروه نیز بسترهای غیر قابل استخراج زغال سنگ بوده که برای ذخیره دی اکسید کربن و بازیافت گاز متان از آن استفاده می شود . منابع گاز تزریقی در بسیاری از این پروژه ها شامل نیروگاهها و کارخانجات با مصرف سوخت فسیلی یا دی اکسید کربن استخراج شده همراه با هیدروکربنها و گاز اسیدی جداسازی شده در مراحل شیرین کردن گاز طبیعی می باشد .

علیرغم جذابیتهایی که برای ذخیره زیرزمینی دی اکسید کربن به عنوان راه حلی عملی و اقتصادی برای مقابله با بخشی از مشکل تغییرات آب و هوایی وجود دارد نگرانیهای شدیدی نیز شامل نشت آن به سطح زمین یا آلوده شدن آبهای شیرین زیرزمینی ، زمین لرزه های القایی ، تغییر شکلهای سطحی و عمقی زمین و بروز برخی تبعات اجتماعی – منطقه ای هم وجود داشته که ضرورت دارد کارشناسان زمین شناسی تمهیدات لازم را بکار گیرند .

برنامه ریزی استفاده از سوختهای فسیلی

سرمایه گذاران در بازار رقابتی نیز جهت تولید و ذخیره سازی انرژی سازگار با محیط زیست ممکن است استراتژیهای مختلفی را اتخاذ نمایند اما آنها سه هدف مشابه را دنبال خواهند نمود :

کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن

دست کشیدن از وابستگی به سوختهای فسیلی

ایجاد زمینه های تولید انرژی پایدارتر

بهر حال طبق بررسیهای بعمل آمده 5 حوزه تکنولوژیکی تحت تاثیر این بازار رقابتی را به شرح زیر می باشد .

استفاده از تکنولوژی های جدید نیروگاه های پر بازده از قبیل نیروگاههای گاز و بخار ، نیروگاههای زغال سوز با کاهش انتشار دی اکسید کربن و دستگاههای تولید ترکیبی که ترکیبی از گرما و انرژی تولید می نمایند.

استفاده از تکنولوژی هایی جدید به منظور کاهش انتشار آلاینده های هوا در طی تولید انرژی از قبیل دستگاههای تصفیه کننده دود .

استفاده از انرژی های تجدید شونده از قبیل انرژی آب , انرژی گرمایی خورشید , فتوولتائیک , انرژی باد , انرژی زمین گرمایی و دستگاههایی با سوخت بیوگاز و بیومس

استفاده از تکنولوژی های ذخیره انرژی از قبیل هوای فشرده شده , مغناطیس , زمین گرمایی و سیستمهای ذخیره کننده هیدروژن

استفاده از تکنولوژی های هیدروژنی و کاربردهای پیل سوختی

تولید ، استخراج ، پالایش و توزیع انرژی نیازمند تاسیسات گسترده ، گران قیمت بوده معهذا بسیاری از این تاسیسات در مکانهایی واقع شده اند که از نظر فیزیکی به شدت در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می باشند در این رابطه بطور قطع نگرانی هایی وجود دارد احتمال توقف تولید و روند انتقال انرژی به دلیل تغییرات جوی بوده که این موضوع ممکن است آثار ناخوشایندی را نیز به دنبال داشته باشد با این تفاسیر تاسیسات زیربنایی تولید انرژی دارای عمر کاری نسبتاً بالایی می باشند.

در هنگام طراحی و یا احداث این تاسیسات , میزان تغییرات و آثار زیست محیطی به میزان فعلی درک نشده و در نتیجه در محاسبات گنجانده نگردیده باشد لذا با توجه به افزایش آلودگی محیط زیست در کشور ما نیز در ساخت تاسیسات جدید اعم از پالایشگاهها , پتروشیمی , انبارهای نفت باید به استانداردهای زیست محیطی توجه نمود از طرفی این تاسیسات نیز می بایستی به مناطق جدیدی منتقل شوند بنابراین با توجه به وجود برنامه هایی مشابه در سایر کشورها , به احتمال زیاد عصر حاضر زمان آغاز دورانی از سرمایه گذاریهای کلان برای احداث تاسیسات جدید خواهد بود که کشور ما نیز از آن مستثنی نخواهد بود

سوخت‌های فسیلی و تهدیدهای زیست‌محیطی

نشر آلاینده‌های گازی ناشی از مصرف سوخت در نیروگاه‌های فسیلی یکی از عوامل مهم انتشار آلودگی در هوا بوده و ترکیبات حاصل از احتراق این سوخت‌ها عبارتند از: اکسیدهای کربن، خاکستر فرار، ذرات نسوخته یا نیم‌سوز سوخت، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای ازت و گازهای ناشی از سوخت ناقص مثل هیدروکربورها بسیار خطرناک که کلیه این ترکیبات، سمی، و بعضاً نیز سرطان‌زا می باشند. از سایر عوامل آلوده‌کننده ناشی از استفاده سوخت‌های فسیلی می‌توان به آلودگی‌های حرارتی، پساب‌های صنعتی، آلودگی‌های صوتی و باران‌های اسیدی اشاره نمود که کلیه این عوامل موجب تغییرات آب و هوایی شدید و ایجاد اثرات گلخانه‌ای خواهند شد .

شاخص فعالیتهای زیست محیطی در جهت اندازه گیری فعالیتهای زیست محیطی در سطوح ملی در جامعه جهانی طراحی شده لذا این شاخص بر اساس اطلاعات موجود در زمینه شاخصهای بهداشت زیست محیطی ، منابع آب ، تنوع زیستی و زیستگاهها ، منابع طبیعی مولد و انرژی پایدار محاسبه می شوند در این شاخصها نرخ تغییرات از 1 تا 100 می باشد لذا در این شاخص کیفیت هوا بر اساس مواد معلق شهری و لایه ازن منطقه ای و منابع آب بر اساس میزان نیتروژن منابع آب و مصرف آب و شاخص انرژی پایدار بر اساس راندمان انرژی ، انرژیهای تجدیدپذیر و میزان انتشار دی اکسید کربن به ازای GDP محاسبه می شود . لذا با توجه به شرایط موجود در کشور ما و بویژه آلودگیهای شدید در کلان شهرها لازمست دولت اقدامات مناسب در کاهش آلاینده های محیط زیست را انجام داده و در این زمینه فعالیتهای مناسب در مهار این آلودگیها را بطور مستمر مورد پیگیری و کنترل قرار دهد.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره انرژی و محیط زیست
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد