فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

گزارش کار آزمایش جابه‌جایی اجباری و آزاد

اختصاصی از فایلکو گزارش کار آزمایش جابه‌جایی اجباری و آزاد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

گزارش کار آزمایش جابه‌جایی اجباری و آزاد


گزارش کار آزمایش جابه‌جایی اجباری و آزاد

می دانیم برای انتقال حرارت سه روش و مکانیزم وجود دارد:هدایت،جابه جایی و تشعشع.

در این آزمایش قصد داریم روی جا به جایی بررسی انجام دهیم.جابه جایی بر دو نوع است :1. جابه جایی آزاد .جابه جایی واداشته

در جابه جایی آزاد همانطور که از اسمش پیداست هیچ نیروی خارجی(مگر در برخی از انواع جابه جایی که نیروی وزن سیال موجب جابه جایی می شود)در جابه جایی دخیل نیست. مانند خنک شدن یک استکان چای از طریق تماس با هوای بیرون در سطح چای و دیواره استکان.این نوع جابه جایی در طبیعت بسیار یافت می شود.

نوع دوم که در این آزمایش مد نظر است یعنی جابه جایی واداشته همانگونه که از اسمش آشکار است نوعی از جابه جایی است که در آن یک عامل نیروی خارجی سیال را به حرکت واداشته و موجب خنک شدن یک سطح می شود.برای این نوع جابه جایی می توان خنک شدن یک چیپ کامپیوتر توسط فن تعبیه شده در کیس کامپیوتر و یا خشک کردن موها توسط سشوار را مثال زد.

شامل:

  • فایل ورد گزارش
  • محاسبات عدم قطعیت
  • فایل پاورپوینت جهت ارائه
  • سربرگ
  • فایل اکسل نمودارها

دانلود با لینک مستقیم


گزارش کار آزمایش جابه‌جایی اجباری و آزاد

پروژه روانشناسی با عنوان شناخت. رفتار درمانی. doc

اختصاصی از فایلکو پروژه روانشناسی با عنوان شناخت. رفتار درمانی. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه روانشناسی با عنوان شناخت. رفتار درمانی. doc


پروژه روانشناسی با عنوان شناخت. رفتار درمانی. doc

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 170 صفحه

 

چکیده:

در شیوه های رفتار درمانی مستقیماً بر رفتار تأکید می شد و به تفکر و استدلال فرد کمتر توجه می شد.

در آغاز درمانگران به اهمیت شناخت اعتقاد نداشتند و نگرش محرک – پاسخ سفت و سختی را ترجیح می دادند. آنها هر ملاحظه ای در مورد اعتقادات و نگرشها را به عنوان بازگشتی به گونه ای از درونگری غیر علمی می دانستند. اما در پاسخ به شواهدی که نشان می داد عوامل شناختی (یعنی افکار شخص، انتظارات و تفسیر وی از رویدادها) اهمیت تعیین کننده در رفتار شخص دارد، بسیاری از رفتار درمانگران تأکید بر شناخت را هم وارد درمان کردند (بندورا 1986).

رفتار درمان شناختی اصلاح کلی است برای روشهای درمانی که در آنها از فنون تغییر رفتار استفاده می شود و علاوه بر آن راهکارهای طراحی شده برای تغییر عقاید ناسازگار نیز به آن فنون الحاق شده است. درمانگر به فرد کمک می کند که واکنشهای هیجانی ناراحتی کننده نظیر اضطراب و افسردگی را با یادگرفتن شیوه های موثر تری برای تفسیر و تفکر درباره تجاربش کنترل کند. مثلاً در نظریه شناختی بک در مورد افسردگی، افراد افسرده تمایل دارند رویدادها را از دیدگاهی منفی و خود منتقدانه ارزیابی کنند. آنها شکست را به جای موفقیت انتظار می کشند و در ارزیابی عملکردشان تمایل به بزرگ کردن شکستها و کوچک کردن موفقیتهادارند. رفتار درمانگران شناختی در درمان افسردگی، به مراجعان کمک می کنند که تحریف را در تفکرشان تشخیص دهند و آنها را به واقعیت نزدیک کنند.

برنامه رفتاری – شناختی برای کمک به کسی که می خواهد به بازار هراسی خود غلبه کند، می تواند شامل آموزش مثبت اندیشی همراه با مواجهه زنده باشد. درمانگر به مراجع یاد می دهد که گفت و گوهای خودشکنانه درونی را با دستورات مثبت به خود جایگزین کند. رفتار درمانگران شناختی اتفاق نظر دارند که تغییر عقاید فرد برای ایجاد تغییری با ثبات در رفتار مهم است. اغلب اعتقاد دارند که شیوه های رفتاری قدرتمند از شیوه های کلامی در تأثیر گذاری بر فرایندهای شناختی اند. برای مثال، برای غلبه بر اضطراب صحبت کردن در کلاس، تفکر مثبت مفید است : «من درس را خوب می دانم و مطمئن هستم که می توانم ایده هایم را به طور موثر بیان کنم »؛ «موضوع جذاب است و بقیه بچه ها از آنچه من می گویم لذت می برند». اما ارائه موفق سخنرانی به یک همکلاسی و دوباره برای گروهی از دوستان نیز احتمالاً از شدت اضطراب کم خواهد کرد. عملکرد موفق احساس مهارت و تسلط ما را افزایش می دهد . در واقع گفته شده است که همه فرایندهای درمانی موثر به فرد احساس تسلط یا خودکارایی می دهند.

با مشاهده افراد موفق و مسلط، متقاعد شدن به این که می توانیم مشکل را حل کنیم و قضاوت از روی نشانه های درونی که، آرام و مسلط هستیم، در ایجاد احساس خود کارایی دخیل است. اما بیشترین احساس کارایی و عملکرد واقعی و احساس تسلط شخص ناشی می شود. خلاصه اینکه هیچ چیز مثل موفقیت فرد را موفق نمی کند (بندور، 1995).

 

مقدمه:

اختلالهای روانی در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است. در هر طبقه و صنفی، در هر گروه و جمعی، افراد نامتعادل وجود دارند بنابراین در مورد همه اعم از کارگر، محصل، معلم، پزشک، زارع، استاد دانشگاه و غیر خطر ابتلا به ناراحتی های روانی وجود دارد، به عبارت دیگر هیچ فردی در برابر امراض روانی مصونیت ندارد. پیچیدگی های تمدن و مشکلات همراه با آن، فشارهای روانی ناشی از زندگی اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی، نابسامانی های خانوادگی، الگوهای ناصحیح تربیتی والدین و نظایر اینها عوامل به وجود آورنده اختلال ها و ناهنجاری روانی هستند (شاملو، 1366، ص17).

برای برخورد با اختلال های روانی نظریه های متفاوتی وجود دارد، شش دیدگاه نظری که امروزه نفوذ فراوان دارند عبارتند از : (1) دیدگاه زیست شناختی، که بر نقش فرآیندهای بدنی تأکید می ورزد (2) دیدگاه روانکاوی که بر نقش اضطراب و تعارض درونی تأکید دارد (3) دیدگاه یادگیری، که چگونگی تأثیر محیط بر رفتار را بررسی می کند (4) دیدگاه شناختی که تفکر ناقص و مشکلات حل مسئله را علل رفتار غیر عادی می داند (5) دیدگاه انسانگرایی – هستی گرایی که بر فردیت آدمی و آزادی او برای تصمیم گیری در مورد خود تأکید دارد و (6) دیدگاه اجتماعی، که متوجه نقش روابط اجتماعی و تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی بر رفتار غیر انطباقی است. در پاسخ به اینکه کدامیک از این دیدگاههای نظری درست است ؟ باید گفت نظریه ها، مطالبی ایستا نیستند، همه آنها دارای اهمیت بوده و به طور فعال مورد پژوهش قرار گرفته و به کار براه می شوند، با این حال هر یک از آنها واکنشی به جلو مسلط زمانه ی خود بوده و یا هستند (سارسون و ساراسون، 1377، ترجمه نجاریان و همکاران، ص132).

نظریه پردازان و درمانگران متأخر بر اهمیت فرایندهای شناختی تأکید ورزیده و برای آنها نقش علیت در تبیین رفتار قائل شده اند. مفاهیم مهمی که این رویکردهای شناختی با آن ها سروکار دارند عبارتند از ادراک های فرد از رویدادها، تغییر و اسنادهای فرد از رفتار خود، الگوهای فکری، بیانات شخصی و راهبردهای شناختی، به طور کلی مضمون اصلی نظریه های شناختی رفتار درمانی و تغییر رفتار این است که تفکر افراد، چگونگی احساس و رفتار آنها را تعیین می کند (سیف، 1374، ص71 و 221).

نظریه های رفتاری، عوامل محیطی و نظریه های شناختی، افکار، ادراکات و تغییرهای فرد از موقعیت ها را علل عمده رفتارهای بهنجار و نابهنجار می دانند. در این پژوهش تلفیقی از این دو رویکرد تحت عنوان رفتار درمانی شناختی، که در برگیرنده آمیزه ی پیچیده ای از فنون شناختی و رفتاری است مورد بررسی قرار می گیرد.

تفکر و شناخت در احساس، رفتار و به طور کلی در زندگی انسان نقش مهمی دارد. انسان از نظر داشتن عقل، قدرت اندیشیدن و قدرت استنباط نتایج از مقدمات از سایر حیوانات متمایز می گردد (نجاتی ، 1367)

اخیراً در روانشناسی و روانپزشکی «شناخت » جایگاه خاصی را در سیب شناسی و درمان اختلالات هیجانی به خود اختصاص داده است. گفته می شود روان شناسی دوباره به نقطه آغازین خود بازگشته است (اتکینسون و اتکینسون و هیلگارد ،1369)، و روان شناختی شده است.

تأکید بر عوامر شناختی بارزترین خصوصیت رفتار درمانی در دهه مربوط به سالهای پس از 1970 به شمار می رود (ویلسون و اولیری، 1980، نقل از قاسم زاده، 1370)

ادراک ما از اشیاء و موقعیتهای دنیای پیرامون یکی از تعیین کننده های اصلی اعمال ماست. بنابراین، افکارنقش اساسی را در رفتار انسان بازی می کنند (ولپر 1990) . لاز اروس (1964) معتقد است که استرس زایی حوادث به تنهایی موجب اختلال روانی نمی شود، بلکه تغییر و ارزیابی استرس توسط فرد است که نقش اساسی را در ایجاد بیماری بازی می کند (بروین 1989). براون، بی فوکلو و هاریس (1987) نیز به نقش عوامل اجتماعی و شناختی اهمیت خاصی می دهند

 

فهرست مطالب:

چکیده

فصل اول : کلیات

مقدمه

فصل دوم : مباحث نظری

تاریخچه

شکل گیری و رشد رفتاری درمانی

کاربرد اولیه اصول رفتاری در زمینه بالینی

کاربرد فنون کنشگر : تحلیل کاربردی رفتاری

تکنیکهای رفتار درمانی

خاستگاه رویکرد رفتاری

فنون سنتی رفتار درمانی

ارزیابی رفتار درمانی

پیدایی شناخت درمانی رویکردهای شناختی نسبت به شخصیت

مفروضات کلی شناخت درمانی

تلفیق رویکردهای شناختی رفتاری

ویژگی ها و مفروضه های رویکرد شناختی – رفتاری

درمان شناختی – رفتاری

تکنیکهای رفتار درمان شناختی

پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی

پژوهش در زمینه مداخله رفتاری – شناختی و دارویی

بنیاد علمی درمان رفتاری - شناختی

اصول کلی در شیوه های درمانی شناختی – رفتاری

ارزشیابی شناختی – رفتاری

سنجش در ارزیابی و درمان شناختی – رفتاری

فصل سوم : بحث و نتیجه گیری

پیش بینی روندها

برایند بحث

اصطلاحات مهم

فهرست منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

پیوست

مقاله انگلیسی (1)

ترجمه

مقاله انگلیسی (2)

 

منابع ومأخذ:

ژالت .م. زارب ، ارزیابی و شناخت رفتار درمانی نوجوانان ، مترجم:دکتر محمد خدایاری فرد و یاسمین عابدینی ( 1383) ، انتشارات رشد .

ای . جی – فیرس – تیموتی جی . توان ،‌مترجم : مهرداد فیروز بخت با همکاری دکتر سیف الله بهاری ( 1386) ،‌ انتشارات رشد .

هاوتون ، کرک ، سالکووس کس ، کلارک ( 1997)‌ ، راهنمای کاربردی در درمان اختلال‌های روانی ، مترجم : دکتر حبیب الله قاسم زاده ( 1376) ، انتشارات ارجمند

دیویوم . کلارک، کریستوفر ج . فربورن ( 1954) م ،‌ درمان‌های شناختی – رفتاری ترجمه : حسین کاویانی ( 1385)‌، تهران : نشر مهرکاویان .

لک . احمد ، اثر بخشسی تکنیکهای شناختی –رفتاری در درمان حملات پانیک همراه یا بدون گذر هراسی – به راهنمایی : فضیله ذوالفقاری – با مشاوره : محمد نقی براهنی ، یعقوب سپهری . پایان نامه کارشناسی ارشد تهران : دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده انسیتوپزشکی تهران ، 1372 .

اتکینسون و اتکینسون و همکارانش ، زمینه روانشناسی هیلگارد ، ترجمه حسن رفیعی و دیگران ( 1383) ، انتشارات ارجمند .

شاملو ، س .( 1366) بهداشت روانی . تهران : انتشارات رشد .

ساراسون و ساراسون .( 1987) . روانشناسی مرضی . ترجمه : ب . نجاریان و همکاران ( 1377) جلد اول تهران : انتشارات رشد .

سیف ، ع .( 1374) . تغییر رفتار و رفتار درمانی (‌ نظریه‌ها و روشها ) تهران :نشر دانا

گلد فرید ، ام . دیویسون ،‌جی . سی .( 1976) . رفتار درمانی بالینی . ترجمه : ا.احمدی علون آبادی .( 1371) تهران : انتشارات ارجمند .

کاپلان ، هـ سادوک ، ب .( 1988) خلاصه روانپزشکی (‌علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی ) ترجمه : ن.پورافکاری .( 1373) . تهران :‌انتشارات آزاده .

نجابتیان ، م .( 1379) . بررسی تائید درمان شناختی – رفتاری بر میزان اضطراب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال 79- 78 . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی . دانشکده تحصیلات تکمیلی واحد خوراسگان « اصفهان »

هاوتون و همکاران .( 1989) . رفتار درمانی شناختی ، ترجمه : ج . قاسم زاده ( 1376) تهران : انتشارات ارجمند .

شفیع آبادی ، ع. ناصری ، ع .( 1365 )‌. نظریه‌های مشاوره و روندرمانی . تهران : نشر دانشگاهی .

حجاران ، محمود ، ( 1373) ،‌نقش مداخلات رفتاری شناختی ،‌داروی در کاهش آشفتگی ناشی از شیوه‌های پزشکی در کودکان سرطانی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران .

نجاتی ، عثمان ( 1367) ، روانشناسی از دیدگاه غزالی ودانشمندان اسلامی .( ترجمه :حجتی ،محمد باقر ) تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی .

 

منابع لاتین

Beck ,A.T.Rush, A.J.,Shau , B.F.And Emery .G. ( 1979) Cognitive Therapy Of Depression – Guilford , Newyork .

Kapllan , H.L And Sadock , B.J .( 1998) . Synopsis Of Psychiatry : BEHAVIORAL Sciences Clinical Psychiatry Newyork .

Masters , Johnc , Burish , Thomus , G,Hollon , Steven, D.Rimm, David.C. ( 1987) . Behavior Therapy .

Hyharcourt Brace – Iovanovich , Inc.

Bendura, A.( 1977) . Self – Efficacy : Towarda Unifingtheory Od Behavioral Change Psychological Reiew , 84 – 191-915.

Beck , A.T ., Eermy . G , Greenherg , R.( 1985) . Anxicty Disorders And Phobias : A Congnitive Prespective . Newyork :

Basic Books.

Brewin , C.R.(1988). Cognitive Foundations Of Chinicah Psychology. L. Wrence Erlbaum Association Publishers.

Blakburnn, I.M.,& Pavidson , K.M.(1990). Cognitive Therapy For Depression And Anxiety. Blac Kwell Scientific Publication .

Dember, W.N.(1974)Motivation And The Cognitive Revolution. American Psychologist , 99.161-168.

Hobbs, W.R.(1988). The Physiology Of Anxiety States . In Roth, M., & Noyes , J.R.(1988). Hand Book Of Anxiety (Vol.I) Amsterdam : Else Vier.

Hawton , K.,Salkovs Kis , P.M.,Kirk,J., & Clark ,D.M.(1990) . Cogaitive Behavior Therapy For Psychiatric Problems : A Practial Guide . Oxford University Press.

Masters,J.G,Burish , T. G., Hollon , S.D., Rimm, D.C.(1987) . Behavior Therapy Aarcourt Brace Jorano Vich, Publishers.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه روانشناسی با عنوان شناخت. رفتار درمانی. doc

دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000)

اختصاصی از فایلکو دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000)


دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000)

دانلود نقشه زمین‌شناسی 1:25000 دارنگون به همراه گزارش کامل آن

در اینجا نقشه زمین‌شناسی1:25000 دارنگون با فرمت PDF  به همراه گزارش کامل زمین شناسی ضمیمه نقشه در 74 صفحه (PDF) که توسط مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تهیه شده برای دانلود قرار داده شده است.

 دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000)

پیش نمایش نقشه زمین شناسی دارنگون

تصاویر ماهواره ای Sentinel   با قدرت تفکیک 10 متر برای کل ایران موجود می باشد برای سفارش این محصول شما می توانید از طریق ایمیل  Mehdi.mjl66@gmail.com یا از طریق شماره تماس های  09228036123 و 09308656455 (در تلگرام یا تماس) با ما در ارتباط باشید، مراتب در اسرع وقت به اطلاع شما رسانده خواهد شد

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود نقشه زمین‌شناسی دارنگون به همراه گزارش کامل ضمیمه نقشه (مقیاس: 1:25000)

شناخت شهر کرمانشاه

اختصاصی از فایلکو شناخت شهر کرمانشاه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
شناخت شهر کرمانشاه

یکی از بخش های هر تحقیق بخش شناخت بستر تحقیق می باشد . در این راستا در جهت سهولت در دریافت اطلاعات مورد نیاز در شناخت بستر های مورد نیاز برای تحقیق سعی بر ان شد تا شناخت و تحلیل های محیطی شهر ها ی ایران در این بخش گنجانده شود .
اطلاعات این بخش میتواند در انجام و پیشبرد مقالات علمی - تحقیق های کلاسی - پیشبرد پایان نامه های دانشجویی - پژوهش های سازمانی و حنی پیشبرد تحقیق های میدانی و محیطی مورد استفاده قرار گیرد .

مهمترین مطالب موجود در این تحقیق :

  1. اقلیم و کلیمای شهر کرمانشاه
  2. وضعیت بارندگی
  3. وضعیت تابش
  4. تعداد روزهای بارندگی
  5. جهت وزش باد و باد غالب
  6. درجه حرارت
  7. تاثیر اقلیم در جهت یابی و استقرار واحد ها در سایت
  8. ضرورت ها و امکانات کرمانشاه
  9. استراتژی های توسعه ای

دانلود با لینک مستقیم


شناخت شهر کرمانشاه

پروژه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه. doc

اختصاصی از فایلکو پروژه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه. doc


پروژه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه. doc

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 105 صفحه

 

مقدمه:

یکی از سخنان حکیمانه و جامعه شناسانه این است که « انسان با الطبع اجتماعی است.» و این بدان معنی است که انسان بر نهاد پیوستن به همنوعان خود آفریده شده است.و این غریزه ای است که انسان در بطن خود دارد.

زیرا انسان به تنهایی قادر به گذشتن از مراحل زندگی در دنیایی که آکنده از ناروائیها و مالامال از دشواریها و مقرون به خطاهاست، نیست. و از این رو انسانها ناگریزند به یاری جستن و همکاری کردن برای رسیدن به ا جتماعی که در آن بتوان آنچه را فرد از انجام آن ناتوان است انجام داد. هر قدر صفوف بشر به هم پیوسته شود و اختلاط و تعاون بینشان افزوده گردد، در میدان زندگی و مدارج ترقی پیشرفت خواهند کرد. از این رو، اسلام که دینی پیشرو و جاودانه است، اجتماع بشری را دعوت می کند که با زو به بازوی هم کار کنند به هم مهرورزند پس صدایی آسمانی فریاد می زند:

« ای مردم» ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم، و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید و به دین خدا چنگ زنید و پرا کنده نشوید. این است دعوت اسلام از تمامی مردم. و چون افراد انسانی همه در معرض سختیهای هلاکت آور و بدبختیهای دردناک و مشکلات طاقت فرسا قرار دارند. که به تنهایی بر مقابلة با آنها توانا نیستند، ناگزیرند که برای خود مرزی یا افرادی از نوع خود ذخیره کنند که بین خود و آنها رابطه ای مطمئن و یک پیوستگی پایدار و دوستی و محبتی خاص برقرار گردد. تا بین این افراد احساس برادری صادقانه و درک دوستی خالصانه حاصل شود. که هر کدامدر سختیها یاری گر دیگری باشند در کمک رسانی و همکاری و بر آوردن نیازها و نجات دادن از سختیها و بیرون آوردن از گرداب، و این رابطة مقدس است که هر یکرا به دیگری می پیوندد. و دلها و خواستها را به هم نزدیک می کند که « دوستی» نامیده می شود.

و برای زندگی انسان این امری ضروری است ، هر چند که فرد در تحمل سختیها و شکیبایی در مکروهات نیرومند باشد و از فکر ثابت و رای تدبیر برخوردار باشد. از این روست که دانشمندان جامعه شناسی و مربیان جامعه کوشش کرده اند که برای تامین بعد مهم زندگی بهترین راهها را فرا راه مردم قرار دهند و نیکوترین وسیله ها را برای استحکام و استواری روابط برادری و کسب محبت و صداقت که رکن اصلی دوستی است بین مردم معرفی کنند.

زیرا اگر دوستی مستند بر حب قلبی صحیحی که عاری از ریا و کدورت و انحرافی پست نباشد. این چنین دوستی میان تهی است. و خیری در آن نیست.

پس مشخص می شود که موضوع دوستی و برادری از مهمترین مقتضیات زندگی و بزرگترین ضروریات انسانی است. می بینیم که موضوع دوستی به حد فراوان از توجهات و ساعی معصومین بهره مند می شود و از راهنمائی های پی در پی آنان در بنای اساسی این دوستی و آنچه در خور صفات و شرط دوستی آمده است. و تمام مردم را پند و اندرز داده اند. که در ذخیره کردن و بدست آوردن دوستان سستی نورزند. تا آنجا که پیامبر خدا می فرماید: بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان بهتر است و با مردم سازگارند و بین افراد با یکدیگر صلح و سازگاری دهند ( نهج البلاغه) و نیز فرموده است مهربانی مومن بر مومن برای خاطر خداوند است.

 از بزرگترین شاخه های ایمان است. بدانکه کسی دوستیش در راه خدا باشد و بخشش در راه خدا باشد . و منع و پرهیزشدر راه خدا باشد.

چنین کسی از برگزیدگان خداوند تعالی است ( اصول کافی ، جد3)

پس می بینیم که پیامبر (ص) مردم را تشویق می کند به مهربانی و دوستی و برادری بینیکدیگر و مهربانیها و دوستیها را در دل مردمانشیرین می کند، با یادآوری نعمتهای جاودانی و پاداش بزرگیکه پروردگار برای این دوستی و مهربانی برشمرده است، ولی به شرح آنکه این دوستی صرفاً برای خاطر خداوند بوده و از انحرافی پست و مصلحتهای مادی به دورباشد. پس دوستی و مهربانی صادقانه و خالصانه همان چیزهایی هستند که اسلام مردم را بدانها دعوت کرده و برای کسانیکه دارای این رفتارها هستند خداوند تعالی پاداش فراوان و مرتبه پسندیده مهیا کرده است.

دوست شریک زندگی است که در وجود انسان مانند روح در بدن جاری است . مانند ائینه است دوست خوب و رفیق مهربان یکی از نعمتهای بزرگ الهی و پناهگاه انسان و ارام بخش دل و روان است . وجود دوست حقیقی در این جهان پرتلاطم یکی ازاحتیاجات هرانسانی است. کسی که از نعمت دوست مهربان محروم می باشد، احساس غربت و تنهائی می کند و یار و غمخواری ندارد، تا در مشکلات زندگی به او پناه ببرد. و از مددش برخوردار گردد.

یکی از بهترین خوشیهای زندگی رفت و آمد و گفتگوهای دوستانه است. که غمها را می زداید و به انسان نیرو و نشاط می بخشد. دوستی در د ورة نوجوانی بر اساس یک نیاز اجتماعی و برای ایجاد روابط سالم و سازنده است.

« شخصیت اجتماعی نوجوان در حال شکل گرفتن و بر این اساس رفاقتها و دوستی‌ها نقش عمده ای را در اجتماعی شدن آنان ایفا می کند. جذب گروهی و پذیرش در جمع دوستان برای نوجوانان اهمیت فراوان دارد و لذا بایدهر گونه انزوا و کناره گیری را به دقت مورد بررسی قرار داد، و علت آنرا جویا شد.

مطالعه بی شاپنشان داد که تصمیم به ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه در نوجوانان تحت تاثیر تصمیمات رفقا و دوستان آنان بوده است. هلن کر می گوید

« من تا وقتی که شیوة برخورد با دیگران را نیاموختم به مفهوم واقعی خود پی نبردم»

تحقیق راجرز و دیاموند نشان داد که قبول خویشتن و تصویب دیگران همبستگی مثبت دارند. یعنی هر چه تصویب دیگران حاصل شود، فرد بهتر خود را می پذیرد و به خویشتن اعتماد می کند. گروه هم سن قدرت زیادی دارد و دارای عملکرد متنوعی است . هامچکعملکرد گروه هم سن را بصورت زیر می داند.

1- جانشین شدن برای خانواده

2- منبع احترام شخصی

3- منبع ثبات و استواری

4- حفاظی در مقابل فشار بزرگسالان

5- منبع قدرتی که فرد طرز رفتار خود را از آنان می گیرد.

6- وسیله ای برای انجام امور اعضاء

7- سرمشقی برای رشد اخلاقی و عقلانی

گروه هم سن به دو صورت به نوجوان در برابر خانواده کمک می کند:

اول، جای پدر و مادر را می گیرد. دوم،در مقابل پدر و مادر از جوان حمایت می کند یعنی در مقام پدر و مادر عمل می کند. تاثیر گروه هم سن تا حدی است که گاهیطرز رفتار نحوة تکلم و حتی شیوه های لباس پوشیدن اعضاء را تعیین می کند.

اگر انتخاب دوستان درست صورت پذیرد، به رشد شخصیت و حتی احساس نوع دوستی نوجوان کمک می کند. به عقیده بس، «دوستی های دوران بلوغ و نوجوانی باعث تجاربی می شوند که در توسعه شخصیت نوجوان نقش مهمی دارد.

این تجارب باعث دوستیهای عاقلانه ای در دوران کمال و بزرگسالی می گردد.

دوستیهایی که بر اساس علاقه و اعتماد و متقابل استوار است. این دوستی ها اولین احساس نوع دوستی را در نوجوان ایجاد می کند.

جذبه و کشش و دوستی های گروه هم سن تا آن اندازه است که فرهنگ خاصی را بوجود می آورد. که جوانان از این فرهنگ خاص تبعیت می کنند. این فرهنگ خاص را گاهی فرهنگ جوانان نیز می نامند. از جمله خصوصیات این فرهنگ است که اولاً، به ارزشهای سنتی چندان پای بند نیست. ثانیاً راز داری در بین افراد آن متداول است. ثالثاً از طبقه اجتماعی خود تبعیت می کند. رابعاً معیار خاصیرا برای معاشرت اعضاء یکدیگردارد. خامساً ، زبان ویژه ای دارد. سادساً، اجباری در اعضاء برای تبعیت از یکدیگر احساس می شود. « با توجه به اینکه گروه هم سن برای نوجوان ایجاد امنیت می کند و سپری در برابر حملات بزرگسالان است. و فرهنگ خاص خودرا عرضه می کند، هرگونه اقدام نابجای والدین، نوجوان را بیشتر به طرف همسالان می کشد. شناخت مرحلة رشد و آگاهی از نیازهای این دوره همراه با ارتباطی صحیح و با فضائی توام با احترام و اعتماد می تواند به والدین اعتبار ببخشد و آنان را در برابر گروه هم سن قرار ندهد.

موضوع اصلی رابطة نوجوان با دیگران سیر تدریجی او از حالت وابستگی دوران کودکی و غرق بودن در خانواده آمیزش و ارتباط با دنیای خارج از خانواده است. زندگی در جمع و گروه برای نوجوان فوایدی را به همراه دارد. از جمله نجات از تنهائی ها که مانع خطراتی چون انزواطلبی، افسردگی و حیای افراطی می شود. حیا اجتماعی و زندگی با همسالان و معاشران به او فرصت می دهد که رشد روانی مناسبی داشته باشد و دیگر اینکه نقش جنسی خود را در سایه حیات جمعی بپذیرد. سنین نوجوانی به گفته گزل 14 سالگی اوج ارتباطات است. مطالعه ها، خنده ها بی حساب گوئیها، سخن چینیها، تمام انواع رفتارهای ظاهری که بی اهمیت است. برای آنها معنی دار است. از دیدی دیگر آنها با همة علاقمندی به دوستی و انس، خود را در این جنبه محدود نگه می دارد. از دیدی دیگر آنها با همة علاقمندی به معاشرت و میل به گروه خود را در دامنه ای محدود قرار می دهند.

طبق برخی بررسیها نوجوانان راز خود را به دوستان و پدر مادر خویش نمی گویند. و آنها با خود می اندیشند که آنها از شنیدن این رازها خنده شان خواهد گرفت. و حق هم با آنهاست. در این مرحله، از نظر سن، و تحولات اجتماعی و مراقبتهای والدین می توان از آنها در امان ماند خطری که در این مرحله با آن مواجهند حس ستایش نسبت به دیگران و میل به مورد ستایش قرار گرفتن است که خود می تواند سرمنشا بسیاری از مفاسد، تسلیم شدنها و پذیرش آلودگیها باشد. دیگر اینکه در سنین بلوغ مخصوصاً 16-12 سالگی تعصب نشان دادن به مصونیت و معصومیت دوستان است. که در مواردی ممکن است او را به بیراهه بکشاند.

بنابراین دوستی ساده نیست و به زمان نیاز دارد دوستی شرایطی دارد که منشاً آن را بایستی در تربیت خانوادگی افرادو کار و شغلشان جستجو کرد. دوستی به مثابة درختی است که با گذشت زمان رشد می کند. هر چه بهتر دوست خود را بشناسید و به نقاط مشترک اخلاقی خودبا او واقف شوید، دوستی شما پایدارتر خواهد شد. گذشت زمان و تبادل نظر، تجارب زندگی و استفاده از نقاط مشترک اخلاقی به دوستی شما قوام و دوام خواهدداد.

پس بنابراین این هر چه دوستی ها با گذشت زمان و گزینش صحیح همراه باشد. استمرار آن در آینده بیشتر است و هرگز نوجوان در سن بزرگسالی آن دوست را از دست نمی دهد. دوستی های آینده، بستگی به نحوة انتخاب در زمان حال را دارد.

 

فهرست مطالب:

فصل اول

بیان مسئله

بیان هدف

ضرورت اجرای طرح

سوالات تحقیق

بیان فرضیه

تعاریف عملیاتی

فصل دوم تاریخچه تحقیق و مطالعة منابع مربوط به موضوع

نوجوانی

تاثیر معاشران

دوست یابی

طرد شدن و پذیرفته شدن از سوی همسالان

تحقیقات انجام شده

فصل سوم روش اجرای تحقیق

جامعه

نمونه و روش نمونه گیری

روش جمع آوری اطلاعات

ابزار تحقیق

روش آماری بکار رفته

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده ها ( اطلاعات)

توصیف اطلاعات رابطه با فرضیهها

فصل پنجم

سوالات و داده‌‌ها

تفسیرنتایج ( بحث و خلاصه)

بیان مسئله

نتیجه گیری کلی

نمودار

کاربرد و منابع

فهرست منابع

پرسشنامه

 

منابع ومأخذ:

1-آسیب شناسی روانی, دیرک راسل دیویس , ترجمه دکتر نصرت اله پور افکار, انتشارات نیا , تابستان 1370.

2-آئین ترتیب, ابراهیم امینی, انتشارات اسلامی.

3-آئین معاشرت و برادری در اسلام, سید محمد صحفی, 1365.

4-روانشناسی دوستی, ران کابر,‌ترجمه محمد علی فرجاد , 1370

5-روانشناسی و تربیت جنسی کودکاننوجوانان , و د- کوچکف و م, لاپیک- ترجمه محمد تقی زاده , انتشارات بنیاد.

6-رشد و شخصیت کودک (‌مانس- کیکان- هوستون- کانجر) ترجمه مهشید یا سائی انتشارات مرکز نوع دوستی و همدردی.

7-روانشنانسی رشد, حسن احدی, نیک چهره محسنی, چاپ و نشر بنیاد

8-روشهای تحقیق در علومتربیتی جان بست ترجمه, حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی ج1 و 2.

9-روانشنانسی نوجوان – سید احمد احمدی , انتشارات ترمه, مشعل 1371.

10-شخصیتی سعید شاملو , 1365

11-اصول کافی , جلد 3, ص 175.

12-روانشانسی تربیتی , ویژه تربیت, معلم, 1369.

13-تعلیم و تربیت اسلامی, ویژه تربیت معلم, 1371.

14- ماهنامه تربیت، ج5، علی قائمی، بهمن ،1370.

15-معاشرین، ماهنامة تربیت ، ویژه تابستان، 1366، ص 22.

16-ماهنامة تربیت شماره های 2و5و7و9 سال 68 ، 69 ، 70.

17-نوجوانی، مجله پیوند شماره 128، خرداد، 1369، ص 30.

18-نوجوانی، کرمانی، 1360، ص 58.

19-دنیای نوجوانی، محمد رضا شریفی.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه. doc