فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ارز یابی زیست محیطی

اختصاصی از فایلکو ارز یابی زیست محیطی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

 

اولین جلسة گروه تخصصی ارزیابی زیست محیطی انجمن متخصصان محیط زیست ایران با حضور 30 نفر از اعضاء انجمن، استادان و متخصصّان در تاریخ 31 تیر ماه سال 1374 در سالن شمارة 1 دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

این گروه در ابتدا اهداف زیر را به عنوان مأموریت خویش برگزیده است:

- ارائة مقالات علمی

- اجرای طرح های تحقیقاتی

- برقراری ارتباط با با سازمان های داخلی و یا خارجی

-انتخاب، تعیین و معرفی مناسب ترین و همساز ترین الگوی ارزیابی با توجه به شرایط و نیازهای کشور

از آن تاریخ تا کنون جلسات ماهیانة این کمیتة تخصصی تقریباً همواره تشکیل شده و اهداف اولیة تعیین شده در ابتدا با تشکیل 5 زیر گروه کاری زیر پیگیری شده اند:

1)زیر گروه آموزشی، جهت ارائة دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت

2)زیر گروه انتشار، جهت ارائه و ترجمه و تألیف متون تخصصی

3)زیر گروه بررسی سیاست ها وبرنامه ها

4)زیر گروه بررسی ارائة الگوهای مناسب تجزیه و تحلیل

5)زیر گروه بررسی فعالیت ها و پروژه هایی که نیازمند ارزیابی زیست محیطی می باشند و ارتباط با سازمان های ملّی و بین المللی در زمینة ارزیابی های زیست محیطی

پس از چند سال فعالیت مختلف در این راستا، برگزاری چندین کارگاه آموزشی و تربیت تعداد زیادی ارزیاب زیست محیطی، انتشار چند مقاله در همایش ها و سمینارهای مهم، در سال های اخیر با تغییر تدریجی شرایط کلّی زیست محیطی حاکم بر کشور و متعاقب آن تغییر نیازها و اولویت ها، و نیز تغییر تدریجی بافت اعضاء کمیته (جذب اعضاء جدید) تغییر راهبردهای این کمیتة ضروری به نظرمی رسید. در این راستا اعضاء کمیته در سال 1382 به بررسی مجدد نقش و جایگاه خویش به عنوان یک تشکل غیر دولتی تخصصی، غیر وابسته و غیر انتفاعی پرداخته و طرح راهبردی 3 ساله ای مطابق با روش ها و الگوهای موفق و پذیرفته شدة جهانی تدوین کردند. از این نقطه نظر سال 1382 را می توان سال تجدید ساختار این کمیتة تخصصی دانست، که همة اعضاء امیدوارند این سال در آینده به مبدأ دورة جدید و پرباری برای کمیته تبدیل شود.

این طرح راهبردی از 7 عنصر اصلی: 1- مأموریت؛ 2- آرمان؛ 3- ارزش ها؛ 4- استراتژی ها؛ 5- خط مشی ها؛ 6- اهداف، برنامه ها؛ و 7- شاخص ها کلیدی کارایی؛ ترکیب یافته است. کار گروهی از مهمترین ارزش های ماست و تدوین این طرح پس از پیشنهاد اولیة یکی از اعضاء طی حدود 6 ماه بحث و بررسی گروهی صورت گرفته و همة اعضاء امیدوارند با پیگیری متعهدانة در تحقق آرمان های آن ضمن حفظ ارزش ها نقش داشته باشند. در ارزش های ما بازگذاری فضای نقد و انتقاد پذیری و پرهیز جدی از گروه گرایی و جناح بندی عمیقاً پر رنگ شده است، بنابراین ما از پیش دست کلیة کارشناسان، استادان، صاحبنظران، علاقه مندان، محققان و بطور کل همة کسانی که به نوعی همانند ما دغدغة محیط زیست دارند را صمیمانه می فشاریم. بهترین روز برای ما زمانی است که احساس کنیم کلیة دست اندر کاران ارزیابی زیست محیطی در کشور در کلیة بخش ها و سطوح، از این کمیته به نیکی یاد می کنند و ما نیز احساس کنیم در روند ملاحظات زیست محیطی کشور تأثیری هرچند بسیار جزئی ولیکن عمیق و ماندگار بر جای گذاشته ایم.

برخی از عناصر اصلی طرح راهبردی کمیته عبارتند از:

ماموریت

معرفی و اشاعة صحیح ارزیابی اثرات زیست محیطی به طرف های درگیر و ذینفعان در کشور. و تلاش برای ارتقاء جایگاه حقوقی ارزیابی اثرات زیست محیطی در سطح ملّی.

معرفی و اشاعة الگو ها، روش ها و متدولوژی های روز دنیا به طرف های درگیر.

تربیت ارزیابان زیست محیطی با کفایت و با بنیة عملی قابل قبول و دانش روز آمد، و تصدیق و تأیید ارزیابان زیست محیطی.

آرمان (پایان سال 1386)

تبدیل شدن این کمیتة تخصصی به معتبر ترین و کامل ترین مرجع علمی ارزیابی در کشور (در راستای تربیت و تأیید ارزیابان، ارائة دانش روز این تخصص، و مرجع و مأخذ پاسخگویی به ابهامات و سوالات در خصوص ارزیابی اثرات زیست محیطی

تاثیر گذار بودن این کمیتة تخصصی در جای گرفتن ارزیابی زیست محیطی در:

- روند برنامه ریزی های کلان کشور،

- هرچه بیشتر به رسمیت شناخته شدن ارزیابی توسط دولت و جامعه و اجرای ارزیابی در طرح ریزی و اجرای پروژه های توسعه،

- ارتقاء کیفی و فنی پروژة های ارزیابی و ارتقاء آگاهی های عمومی (افزایش اثر بخشی و کارایی فرایند ارزیابی)

ارزش ها

1)پایبندی به کلیة اصول ارزشی انجمن متخصصان محیط زیست.

2)واقع بینی، تشخیص و رعایت اولویت ها، اجتناب از فعالیت ها و اقدامات نمادین

3)استقبال از کلیة نظرات و انتقادات کارشناسان مختلف و باز گذاشتن فضای بحث و تبادل نظر و اجتناب جدی از انحصار گرایی و گروه بندی.

4)اجتناب از فعالیت اقتصادی مطلق و حفظ شخصیت غیر انتفاعی انجمن

 

تدوین : مرضیه ملکی – بهزاد رییسیان

Malekij2004@yahoo.com

انجام ارزیابی زیست محیطی در دنیا و اهمیت قانونی آن به اواخر دهة 1960 میلادی بازمی گردد که دولت ایالات متحدة آمریکا «ارزیابی زیست محیطی» را به عنوان مجوز برای پروژه های عمرانی پذیرفت و بر اساس قانون سیاست زیست ملّی (NEPA) این کشور در سال 1969 (قابل اجرا از اوّل ژانویه 1970) وضع گردید، سازمان ها و مؤسسات موظف گردیدند که قبل از اجرای هر پروژه، اثرات زیست محیطی آنرا مورد بررسی قراردهند.

در کشور ایران بر اساس مادة 6 و 7 از قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست که در آن انجام تحقیقات و بررسی های علمی در خصوص حفاظت محیط زیست و تذکّر به ارگان هایی که دارای فعالیت آلوده سازی محیط زیست می باشند وظیفة سازمان حفاظت از محیط زیست می باشد و با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی، و با شکل گیری موضوع ارزیابی در کشور در سال 1365 دفتر ارزیابی زیست محیطی در سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت. بر اساس اهمیت ارزیابی درتاریخ 23/1/1373 شورای عالی حفاظت محیط زیست به موجب مادّة 2 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست بر اساس مصوبة سال 1353 و اصلاحیة آن در سال 1371، از 12 عضو تشکیل و اقدام به انتشار مصوّبه ای نمود که در آن مجریان 7 مقوله پروژه موظف به تهیة گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی شدند.

پس از آن در طی تصویب دستورکار 21 در دومین کنفرانس سازمان ملل (ریو دو ژانیرو ـ برزیل، ژوئن 1992) و اجرای برنامة توانمند سازی 21جهت کمک به کشورهای در حال توسعه در یکپارچه سازی و ادغام فرایند های توسعه و برنامه ریزی زیست محیطی، کشور ایران نخستین کشوری بود که از تسهیلات این پروژه بهره گرفت و پروژه ای تحت عنوان ایجاد و توانمند سازی ارزیابی پیامدهای زیست محیطی ایران اجرا و دستورالعمل های آن تدوین گردیدند.

در شهریور 1376، پیش نویس الگوی ارزیابی اثرات زیست محیطی تهیه و جهت بررسی به کمیتة توسعة پایدار ارجاع و در تاریخ 24/9/1376 رسماً الگوی اصلاحی جهت تصویب به سازمان تحویل داده شد. با تصویب الگوی ارزیابی زیست محیطی در سال 1376، عملاً ارزیابی زیست محیطی طرح های مشمول در کشور شروع شد. از این دیدگاه مصوبة شمارة 156 شورای عالی حفاظت محیط زیست را می توان نقطة عطفی بای شروع مقولة ارزیابی در کشور دانست. از سال 1376 تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور


دانلود با لینک مستقیم


ارز یابی زیست محیطی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد