فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره تعیین هویت یا انگشت نگاری DNA چیست

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله کامل درباره تعیین هویت یا انگشت نگاری DNA چیست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

 

تعیین هویت یا انگشت نگاری DNA چیست؟

بدن ما از مجموعه ای از سلول ها تشکیل شده است. در داخل همه سلول ها (غیر از گلبول قرمز خون) هسته قرار دارد و در داخل هسته عوامل وراثتی یا DNA قرار دارد. DNA ها بر روی 46 عدد کروموزوم قرار دارند. هر فرد نیمی از کروموزوم ها را از پدر و نیمی را از مادر خود دریافت می کند. DNA از 4 جفت باز تشکیل شده است A، C، Gو T (آدنین، سیتوزین، گوانین و تیمین). اگر DNA یک کروموزوم سالم را باز کنیم؛ یک رشته بسیار طویلی از 4 باز فوق را خواهیم دید. در طول این رشته بسیار طویل مناطقی وجود دارند که ممکن است چند باز چندین بار تکرار شوند (مانند GAACGAACGAACGAACGAACGAAC که می بینیم GAAC چندین بار تکرار شده است). معمولاً تعداد تکرارهای به ارث رسیده از پدر و مادر متفاوت هستند مثلاً برای محل فوق ممکن است پدر واجد 8 و 6 و مادر واجد 11 و 10 تکرار باشد. لذا هر فرزند ممکن است 10 و 6 یا 11و 6 یا 10 و 8 یا 11و 8 تکراره باشد. این محل ها معروف هستند به (Short Tandem Repeat) STR هرگاه چندین محلSTR مستقل را با هم بررسی کنیم؛ ردیف شدن عددها مانند بارکد بر روی مواد و وسایلی که از فروشگاه ها خریداری می کنیم؛ منحصر به فرد خواهد بود. با فناوری که امروز در اختیار داریم؛ احتمال این که بارکد ژنتیکی یا پروفایل یک فرد اتفاقی شبیه فرد دیگری باشد کمتر از 19- 10×1 می باشد. یعنی با بررسی 16 محل STR امکان اینکه دو نفر اتفاقی شبیه هم باشند؛ تقریباً صفر است زیرا 1019 نفر جمعیت بر روی کره زمین زندگی نمی کنند!

از طرفی این پروفایل یا بارکد ژنتیکی برای تمام سلول های ما یکسان است. لذا با گرفتن نمونه بیولوژیک (خون، بزاق، گوشت، مو، پوست و استخوان و ...) از هر قسمت بدن می توان نمونه را تعیین هویت کرد و پروفایل فرد را مشخص کرد و آن را با نمونه مورد نظر مقایسه نمود.

*انگشت نگاری ژنتیکی (Genetic Finger printing)

تکنیک انگشت نگاری ژنتیکی در سال 1985 برای اولین بار توسط پروفسور سر آلک جفری از دانشگاه لستر انگلستان ابداع شد. وی متوجه شد نواحی و نقاطی روی DNA افراد وجود دارد که می توانند کلیه اطلاعات بیولوژیکی و حیاتی انسان ها را انتقال دهند.

دکتر حمید رضا خرم خورشید که متخصص ژنتیک انسانی از دانشگاه لستر انگلستان و از همکاران پروفسور آلک جفری نیز بوده است در این زمینه می گوید: این نواحی از DNA در افراد مختلف متفاوت است و از سه میلیارد جزء تشکیل شده که پشت سر هم قرار دارند.

وی گفت از کل این اجزاء حدود یک و نیم تا دو درصد ژن ها هستند. در 98 درصد باقی مانده هنوز فعالیت خاص و شناخته شده ای وجود ندارد که در عین حال در همین 98 درصد تکه هایی هست که در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

اگر تعدادی از این نواحی تکراری در چندین ناحیه مختلف با هم مقایسه شود؛ اطلاعاتی را نشان می دهند که بیانگر هویت افراد و نشان دهنده نسبت افراد هم است.

به این نقاط تکراری که در DNA افراد وجود دارد؛ مارکرهای ژنتیکی (Genetics markers) هم گفته می شود.

این نواحی تکراری نه تنها در تعیین هویت ژنتیکی افراد کاربرد دارند؛ بلکه در مسایل حقوقی و قانونی کاراریی های فراوانی دارد و از همین رو آن را اثر انگشت ژنتیکی یا Genetic Fingerprintنامیده اند. در حوادثی که جسد به شدت از بین می رود؛ با استفاده از کوچکترین بافت و سلول باقی مانده حتی یک تار مو می توان اطلاعات ژنتیکی افراد را استخراج و هویت ژنتیکی او را مشخص کرد.

با خارج کردن دی ان ای فرد از همان مقدار کم باقی مانده و مقایسه آن با دی ان ای خانواده های قربانیان، شناسایی کامل صورت می گیرد که روشی بسیار سریع و دقیق و صد در صد قابل اعتماد است.

این نوع شناسایی افراد در هر نوع حادثه ای و در حوادث کشتار جمعی و سیل و زلزله، طوفان و سونامی که ممکن است شمار زیادی از افراد جان خود را از دست بدهند امکان پذیر است.

چندی قبل یک فروند هواپیمای بویینگ 737 که از بیشکک پایتخت قرقیزستان عازم ایران بود؛ اندکی پس از بلند شدن از باند فرودگاه دچار سانحه شد و سقوط کرد.

دراین سانحه هوایی 71 نفر جان خود را از دست دادند که 43 تن از جان باختگان ایرانی بودند.

بعد از این حادثه از تعداد 40 خانوار رجوع کننده، پروفایل دی ان آ 28 خانواده آماده شده و در مقایسه با پروفایل آماده شده از اجساد و خانواده آنها، هویت قطعی 15 جسد شناسایی شد.

* انگشت نگاری ژنتیکی در پزشکی قانونی

در این روش با استفاده از کوچک ترین اثر باقی مانده از مجرم DNA فرد استخراج می شود.

ذره ای از بزاق، ناخن، مو و حتی ته سیگار به جای مانده از فرد که اثری از سلول های او روی آن باقی می ماند؛ برای متخصص جهت تشخیص هویت کفایت می کند.

اگر یک بانک اطلاعاتی باشد که اطلاعات ژنتیکی تمامی مجرمین در آن ثبت شود و به عبارتی پروفایل ژنتیکی آنها تهیه شده باشد؛ با مقایسه اطلاعات به دست آمده سرعت عمل تشخیص مجرمین بالا می رود.

هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اطلاعات ژنتیکی تمامی مجرمین تهیه شده و پروفایل آنها طرح شده است اما در ایران هنوز این بانک اطلاعاتی طراحی نشده است.

* انگشت نگاری ژنتیک در مسایل حقوقی

مواردی که پدر یک کودک معلوم نباشد؛ با تهیه مارکرهای ژنتیکی پدر و مقایسه آن با مارکرهای ژنتیکی کودک، هویت ژنتیکی کودک را می توان تشخیص داد.

* انگشت نگاری دی ان ای برای تعیین جنسیت

با استفاده از اطلاعات ژنتیکی، می توان اجساد و بقایای باقی مانده از انسان هایی را که سالیان درازی است که از بین رفته اند؛ تعیین جنسیت کرد.

* انگشت نگاری دی ان ای و مسایل باستان شناسی

با استفاده از بقایای به جا مانده از انسان هایی که در زمان های بسیار دور در منطقه ای زندگی می کرده

اند؛ می توان پی به هویت آنها برد.

نمونه این کار در سال 1996 بود که به کمک تکنیک های ژنتیکی، خانواده رومانف، آخرین تزار روسی که در سال 1918 کشته شده بودند؛ شناسایی و تعیین هویت ژنتیکی شدند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره تعیین هویت یا انگشت نگاری DNA چیست
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد