فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره پدافند غیر عامل

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله کامل درباره پدافند غیر عامل دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

فهرست

چکیده: 3

مقدمه 3

آشنایی با اصول پدافند غیرعامل 4

چشم انداز 5

راهبردها 7

قابلیت ها 8

تعاریف و اصطلاحات 12

پدافند غیرعامل Passive Defense 12

ملاحظات 12

دفاع غیرنظامی (Civil Defense ) 13

هدف Target 14

پدافند عامل Active Defense 14

مراکز حیاتی Vital Centers 15

مراکز حساس Critical Centers 15

مراکز مهم Important Centers 15

استتار و اختفا Camouflage & Concealment 15

پوشش Cover 16

پراکندگی Dispersion 16

تفرقه و جابجایی Separation 16

فریب Deception 16

مکان یابی Location 17

آمایش سرزمینی Spatial 17

اعلام خبر Early Warning 18

قابلیت بقاء survivability 18

استحکامات Fortification 18

استتار، اختفاء، ماکت فریبنده CCD 19

اصول پدافند غیرعامل 19

استراتژی انهدام مراکز ثقل: 20

نقش توسعه علم و فناوری در پدافند غیرعامل: 21

نتیجه گیری: 23

چکیده:

طبق آمارهای سازمان ملل متحد در ابتدای قرن بیستم نسبت تلفات غیرنظامیان به کل تلفات جنگی ، تنها 5% بوده است. در حالی که این نسبت در طول جنگ جهانی اول به 15% ، جنگ جهانی دوم به 65% و در دهه 1990 میلادی به بیش از 90% رسیده است. علاوه بر تلفات مستقیم جنگ ، تلفات بیشماری بر اثر عواقب غیرمستقیم جنگ از قبیل فقدان یا کمبود مواد غذایی و خدمات دارویی و درمانی و نیز منابع آب آشامیدنی سالم، بروز می نماید که در این میان افراد آسیب پذیر نظیر کودکان و سالمندان و زنان و بیماران بیش از دیگران لطمه می بینند

لذا با توجه به موارد مطرح شده، پدافند غیرعامل هم به صورت یک هدف کلی و هم به عنوان یک مسئولیت دولتی شناخته می شود ، به طوری که بسیاری از دولتها مسئولیتهای گسترده ای در باب پدافند غیرعامل در راستای کاهش و به حداقل رسانیدن آسیپ پذیری و خسارات بر عهده دارند. بنابراین با توجه به جایگاه پدافند غیرعامل در دنیا ، در این مقاله اشاره ی کوتاهی به چالش های پیش روی جهانی شدن پدافند غیرعامل ، باور ها و حراس های جهانی شدن و ..... خواهیم داشت و هدفمان ایجاد انگیزه برای تحقیق و پژوهش بیشتر در این موضوع حساس می باشد.

مقدمه

تاریخ زندگی بشر همواره با موضوع جنگ همراه بوده است. این واقعیت به قدری تاثیرگذار بوده که به عنوان یک پدیده اجتماعی پذیرفته شده و جامعه شناسان بخشی از تحقیقات خود را پیرامون آن و تاثیراتی که بر زندگی انسان‌ها می گذارد اختصاص داده‌اند. در این راستا پدافند غیر عامل با توجه به خوی تجاوز گرایانه و زیاده طلبانه استکبار جهانی تبدیل به یک اصل مهم، حیاتی و بسیار تعیین شده گردیده است.

پدافند غیر عامل با مفهوم کلی دفاع در برابر تهاجم، بدون استفاده از سلاح و درگیر شدن مستقیم، سابقه ای بس طولانی در تاریخ بشری به قدمت خلقت انسان دارد. شکل‌گیری تمدن‌های اولیه در جهان، همواره به وقوع جنگ همراه بوده است، انسانها از طریق پناه گرفتن در غارها و ساخت جوشن و سپر و ایجاد برج و بارو و قلاح محکم و مرتفع و حفر خندق جهت حفظ جان و تامین گروهی با هدف پیشگیری از حملات غافلگیرانه دشمن اقدام نموده‌اند. امجام اقدامات دفاع غیر عامل در جنگ‌های امروزی در جهت مقابله با تهاجمات دشمن و تقلیل خسارات ناشی از حملات زمینی، هوایی و دریایی مهاجم، موضوع بنیادی است که وسعت و گستره آن تمامی زیر ساخت‌های کلیدی، مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیر نظامی کشور نظیر: پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بنادر، فروردگاه‌هات، مجتمع‌های بزرگ صنعتی، قرارگاه‌ها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و هدایت و تصمیم گیری‌های سیاسی، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی، پل‌های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه‌های هوایی، سایت‌های موشکی، مراکز و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، انبارهای عمده مواد غذایی و داروئی، مراکز جمعیتی و قرارگاه‌های تاکتیکی، مقرهای عمده آمادی و پشتیبانی و ... را در برمی‌گیرد. تجارب حاصله از جنگ‌های گذشته به خصوص هشت سال دفاع مقدس، جنگ 43 روزه در سال 1991 متحدین علیه عراق (جنگ اول خلیج فارس)، جنگ 11 هفته ای سال 1999 ناتو علیه یوگسلاوی، جنگ 2003 آمریکا و انگلیس علیه عراق و جنگ 33 روزه اخیر اسرائیل علیه لبنان موید این نظر است که کشور مهاجم جهت در هم شکستن اراده ملت و توان سیاسی، اقتصادی و نظامی کشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژی انهدام مراکز ثقل (Enter of Gravity) توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی، حساس و مهم می‌نماید.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره پدافند غیر عامل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد