فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تاریخچه شهرداری

اختصاصی از فایلکو تاریخچه شهرداری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

مقدمه و تشکر :

با سلام و درود بر ارواح پاک و مظهر شهدای راه حق و آزادی و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی اسلامی ایران ، امام راه حل ( ق. س )

با تشکر و تقدیر از کلیه اساتید صدیق و زحمت کش که در راه بارور نمودن اندیشه های هر چه بیشتر و بهتر جوانان و دانشجویان تحت سرپرستی خود از هیچ کوششی دریغ نمی دارند .

از آنجایکه دانشجویان جوانی که به تازگی به عرصه کار و تلاش قدم گذارند و نیازمند رهنمودهای سازنده و پویای اساتید و اهل فن در مشاغل مختلف می باشند اینجانب رضا کلیددار دانشجوی عمران جهت گذارندن دوره کارآموزی خود زیر نظر دفتر فنی مهندسی عمران پایدار دزفول طرح کارآموزی خود را طی ٢٤٠ ساعت گذرانیده و در این مدت با طرحها و برنامه مختلفی که در رابطه با ساخت و ساز زیر نظر دفتر فنی مربوطه انجام میگردیدآشنا و از نزدیک بطور عملی شاهد اجرای برنامه مختلف و همچنین موانع و مشکلات گوناگونی که بطور طبیعی در اجرای هر برنامه و طرحی پیش می آید قرارگرفتهام.

تاریخچه :

شهرداری از نظر لغوی از دو کلمهی « شهر » و « داری» تشکیل گردیده که « داری» به معنای اداره و مدیریت و « شهر» پس از ۱۳٦٢ به جایی که دارای شهرداری باشد اطلاق می گردید . بنابراین از نظر لغوی شهرداری را می توان سازمان ادارهی شهر دانست و در اصطلاح ، شهرداری به واحدی گفته میشود که به منظور اداره امور محلی و ارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان در یک مرکز جمعیتی با خصایص شهری تشکیل می شود . در اواخر قرن سوم ( ﻫ . ق ) به منظور انجام و اداره امور شهری دایره احتسابیه با دو شعبه احتساب و تنظیف تشکیل شد ، اما سازمان شهرداری با مفهوم امروزی از زمان تـشکیل حکـومت مشروطه ( دوران قاجار ) با تـصویب قانون بلدیه مصـوب ۲٠ ربیع الثانی ۱۳٢٥ﻫ . ق ( ۱٢٨٦ ش ) پا به عرصه وجود نهاد . این قانون در ٥ فصل و ۱٠٨ ماده تنظیم و تصویب شده که در فصل چهارم ،چگونگی سازمان بلدیه ، تقسیم کار ، وظایف و حدود اختیارات اعضای انجمن و واحدهای سازمانی تابعه نحوه اعمال نظارت و مداخله حاکم را در امور بلدیه تعیین نموده بود و در ماده ٩۳ آن را بر لزوم و وجود شخصی به عنوان کلانتر ( شهردار ) ، که اداره امور بلدیه را به عهده بگیرد اشاره شده است .

با نسخ قانون مذکور در سال ۱۳٠٩ ﻫ . ش قانون دیگری با ضوابط جدید و متناسب با افزایش اعتبارات و امکانات مالی شهرداریها تصویب شد و وزارت کشور ، سرپرستی ادارات بلدیه را بر عهده گرفت . و در سال ۱۳۱٢ ﻫ . ش وزارت کشور برای اینکه اصلاحات شهری به خوبی انجام شود و کلیه امور فنی و شهرسازی شهرها زیر نظر مهندسین مجرب و با برنامه صحیح انجام گیرد با تقدیم لایحه ای به مجلس شورای ملی موجبات تشکیل اداره کل کل فنی را در وزارتخانه فراهم نمود و بعد از سال ۱۳٢٠ﻫ . ش ادارهی مذبور به ادارهی کل امور شهرداری ها تبدیل گردید . سپس براساس قانون ۱۳٢٨ ( ﻫ . ش ) با اعطای اختیاراتی به انجمن شهر، از نظر سیاسی و اجتماعی تحولاتی در وضع شهرها به وجود آمد .

به دنبال گسترش شهرها و افزایش جمعیت و به تبع آن تنوع نیازها و احتیاجات شهروندان ، وظایف و فعالیت شهرداری ها نیز تنوع و گسترش بیشتری یافت ، به گونه ای که امـــروزه از شهرداریها به عنوان بزرگترین و متنوعترین سازمان خدماتی شهری نام میبرند . شایان ذکر است نخستین شهرداری در ایران در سال ۱٢٨٦( ﻫ . ش ) در تهران تأسیس گردیده و در مجموع تا پیش از انقلاب اسلامی تعداد ٤٥۳ شهرداری در کشور تأسیس گردید که بیشترین تعداد شهرداری ، در استان های اصفهان و مازندران(هر کدام٤٦ شهرداری)و کمترین تعداد شهرداری در استان کهگلویه و بویر احمر ( ٤ شهرداری) وجود داشت و در حال حاضر ٧٠٠ شهرداری در کشور فعال هستند .

شهرداری تشکیل شده از :

- معاونت فنی عمرانی

- سازمان پارکها و فضای سبز

- معاونت شهر سازی و معماری

- سازمان اتوبوس رانی

- نظارت و مدیریت بر تاکسی رانی

- معاونت مالی و اداری

- سازمان خدمات موتوری

- معاونت خدمات شهری

- شهرداری

- معاون شهرداری

شهرداری دزفول متشکل است از دو منطقه ( منطقه ۱ و منطقه ۲) می باشد ؛


دانلود با لینک مستقیم


تاریخچه شهرداری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد