فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله فلزات سنگین

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله فلزات سنگین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله فلزات سنگین


دانلود مقاله فلزات سنگین

 

مشخصات این فایل
عنوان: فلزات سنگین
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 20

این مقاله درمورد فلزات سنگین می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله فلزات سنگین می خوانید :

-  روی
روی، در متابولیسم بدن انسان، عنصری مفید و ضروری محسوب می‌شود. فعالیت انسولین و آنزیمهای متعددی در بدن انسان بستگی به روی دارد. مقدار مصرف روزانه این ماده در بزرگسالان به طور متوسط 10 تا 15 میلی‌گرم و در کودکان 3/0 میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن است.
روی عنصر فراوانی است، که تقریباً 4% گرم در کیلوگرم پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. غذای معمولی انسان، حاوی مقادیر زیادی روی می‌باشد. فلز روی به طور نسبی در پرندگان و پستانداران ایجاد مسمومیت نمی‌نماید.
در کشور جمهوری اسلامی ایران و مصر، علائم مشخصه کمبود روی در اشخاص جوان گزارش شده، به همین دلیل علائم به تاخیر افتادن رشد و دیگر نشانه‌های نارسایی از جمله کم‌خونی، مشخص گردیده است. حداکثر غلظت مجاز روی در آب آشامیدنی، 15 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد.
آب حاوی روی در غلظت بیشتر از 5 میلی‌گرم در لیتر ممکن است، ایجاد رنگ شیری در آب نموده، و پرده نازک روغنی در روی آب در حال جوشیدن بوجود آورد. لذا این میزان به عنوان رهنمود توصیه شده است.
روی یکی از فلزات پرمصرف است و از لوله‌های گالوانیزه، مخازن آب گرم و یا برنج زرد در آب وارد می‌شود همچنین ممکن است این ماده در بعضی از مواد افزودنی که برای جلوگیری از خوردگی بکار برده می‌شوند، و نیز در پسابهای صنعتی موجود باشد. میزان حلالیت روی در آب متغیر بوده و بستگی به PH و قلیائیت آب دارد.

8-3- آرسنیک
آرسنیک شبه فلزی است که در طبیعت فراوان می‌باشد و می‌تواند مسمومیت حاد یا مزمن در انسان ایجاد کند. تا کنون هیچ یک از ترکیبات آرسنیک بعنوان ماده غذایی لازمی شناخته نشده است. معهذا این ماده را سابقاً بعنوان محرک رشد به غذای دامها اضافه می‌کردند.
آرسنیک به طور طبیعی در محیط مادی یافت می‌شود، معمولاً وجود آن در طبیعت به شکل ترکیب با گوگرد و فلزات دیگری مانند مس، کبالت، سرب، روی و غیره می‌باشد. آرسنیک در بسیاری ازفرآیندهای صنعتی مانند سرامیک سازی، صنایع چرم و دباغی مصرف می‌شود. سازندگان حشره‌کش‌ها و سموم دفع آفات نباتی جزء اصلی‌ترین مصرف کنندگان آرسنیک محسوب می‌شوند.
املاح آرسنیک به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شوند. آرسنیک از طریق ریه و پوست نیز جذب می‌گردد. این موضوع به اثبات رسیده که آرسنیک 3 ظرفیتی سمی است، و آرسنیک 5 ظرفیتی سمیّت چندانی ندارد. احتمال اینکه آرسنیک ایجاد سرطان نماید مورد تردید است. و اثر سرطان زا در روی پوست می‌تواند داشته باشد. حداکثر غلظت مجاز آرسنیک در آب آشامیدنی 5% میلی‌گرم در لیتر می‌باشد.

9-3- جیوه
بوسیله نمکهای محلول خود یکی از سمی‌ترین فلزات سنگین می‌باشد. 1 تا 2 گرم کلرور جیوه کشنده است. با وارد شدن جیوه به معده در دستگاه گوارش اختلال بوجود می‌آید. ناراحتی‌های عصبی و ضایعات کلیوی نیز از عوارض آن است.
با عمل میکروبی که در لجن صورت می‌گیرد میتل جیوه تولید می‌شود که بسیار سمی است و باعث ضایعات عصبی شده و حافظه را مختل و بالاخره دیوانگی و جنون و مرگ را موجب می‌شود. حتی به مقدار کم نیز اختلالات کروموزومی به بار می‌آورد.
مهمترین منابع بزرگ جیوه در محیط گازهایی است، که از پوسته زمین به طور طبیعی خارج می‌گردد. علاوه بر این فعالیت‌های صنعتی نیز به طور غیرمستقیم بر میزان جیوه محیط می‌افزایند. از سال 1500 جیوه برای درمان بیماری سفلیس استفاده می‌شده است. مهمترین زمینه‌های کاربرد جیوه عبارتند از: کارخانجات کلر، که کلروهیدروکسید سدیم تولید می‌کنند و در رنگهای نگاهدارنده رنگ دانه در دندانسازی و در کشاورزی (خصوصاً به عنوان چاشنی بذر)، کاربرد دارد.
جذب جیوه معدنی، از طریق تنفس بخارات جیوه و با تماس طولانی با فلز جیوه، صورت می‌گیرد. در سال 1960، در بین اعضاء خانواده ماهیگران شهر ساحلی میناماتای  ژاپن، بیماری عجیبی 111 نفر را علیل کرد، و 43 نفر از آنان را از بین برد. علت این بیماری، تخلیه فاضلاب صنعتی به رودخانه میناماتا، بعد از سال 1958 بود. در سال 1945 در نیگاتا ، به علت خروج جیوه از یک کارخانه صنعتی، اپیدمی دیگری از همین بیماری (میناماتای) به وجود آمد. گیاهان نسبت به ترکیبات سمی جیوه حساس نیستند، اما مصرف جیوه توسط پرندگان، موجب اختلال در تغذیه و کاهش رشد آنان می‌گردد. حداکثر غلظت مجاز جیوه در آب آشامیدنی 001/0 میلی‌گرم در لیتر توصیه شده است.
10-3- نیکل
نیکل در همه جا موجود است، و خاکهای عادی 10-100 میلی‌گرم در کیلوگرم نیکل دارند. حضور این فلز، در تجهیزات خط تولید فرایندهای مواد غذایی، باعث آلودگی مواد غذایی به این عنصر می‌گردد. نیکل عنصر نسبتاً غیر سمی می‌باشد. ازدیاد ناگهانی آن در آب، دلیل آلودگی به فاضلاب صنعتی است. برای حداکثر غلظت مجاز نیکل در آب آشامیدنی، مقدار دقیقی به عنوان رهنمود داده نشده است.

11-3- نقره
عنصر نسبتاً کمیابی است که حلالیت آن در آب کم و بین 1/0 تا 10 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد که این مقدار بستگی به PH و غلظت کلرید موجود در محلول دارد.
در پوسته زمین، غلظت نقره در حدود 1/0 میلی‌گرم، در کیلوگرم می‌باشد. املاح نقره به علت دارا بودن خاصیت میکروب‌کشی، به عنوان یک عامل پیشگیری در ضدعفونی آب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقره ممکن است، باعث آرژیریا  شود. که یک بیماری دائمی است و از علائم آن، مایل به قهوه‌ای شدن پوست و چشمان است، و شخص مانند اشباح به نظر می‌رسد. حداکثر غلظت مجاز نقره در آب آشامیدنی، 5% میلی‌گرم در لیتر است.
12-3- آلومینیم
ترکیبات آلومینیم در طبیعت فراوان هستند، و اغلب در آب یافت می‌گردند. سنگ‌های معدنی طبیعی آلومینیم، مانند بنتونیت  و خاک رس در تهیه و تصفیه آب و صنعت قندسازی و کاغذسازی مصرف می‌شود. اساساً آلومینیم ورودی به بدن، از طریق سیستم گوارش به جز استخوان، در سایر بافت‌ها تجمع پیدا نمی‌کند.
در مطالعات انجام شده بر روی پستانداران مختلف، سرطان‌زایی آلومینیم ثابت نشده است. برخی اختلالات عصبی با آلومینیم ارتباط داشته، ولی هنوز کاملاً روشن نیست؛ که واقعاً آلومینیم سبب چنین حالاتی می‌شود، یا عوامل دیگری شاخص بیماری هستند.
حداکثر غلظت مجاز آلومینیم در آب آشامیدنی، 2/0 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد.
13-3- آهن:
وجود آهن در آب مصرفی عمومی، از نظر اینکه طعم خاصی به آب می‌بخشد، در شیرآلات و اتصالات لوله‌ها ایجاد رسوبات آجری رنگی می‌کند.لکه‌هایی بر روی لباسهای شسته شده باقی می‌گذارد و موجب تجمع رسوب در شبکه توزیع می‌شود، امر ناخوشایندی است. آهن به صورت 2 ظرفیتی، اغلب در آبهای زیرزمینی وجود دارد و بندرت در آب سطحی یافت می‌شود، زیرا O اکسیژن موجود در  آبهای سطحی موجب اکسیداسیون آن شده و هیدروکسید فریک بوجود می‌آورد که حلالیت بسیار کمتری دارد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله فلزات سنگین

فلزات سنگین  
1-نقش بهداشتی فلزات سنگین
2-  شناسایی عوامل آلوده کننده آبها از نظر فلزات سنگین
3- فلزات سنگین (اثرات- منابع- کاربرد)
1-3- کروم
2-3- کبالت
3-3- کادمیوم
4-3- سرب
5-3- مس
6-3- وانادیوم
7-3-  روی
8-3- آرسنیک
9-3- جیوه
10-3- نیکل
 نقره
-3- آلومینیم
13-3- آهن:
منابع:

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله فلزات سنگین
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد