فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق مرگ

اختصاصی از فایلکو دانلود تحقیق مرگ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 20

 

چکیده

مرگ تنها پدیده مسلم زندگی و تنها اتفاقی است که همه ما از وقوع آن در آینده مطمئن هستیم. اما همیشه در اندیشه‌های خود آن را واپس زده و برای گفتگو در مورد آن همواره دچار تردید و دودلی هستیم. فرهنگ ما در مخفی کردن چهره خشن مرگ راهی بس طولانی را پیموده به طوری که در طب به جای کلمه «مردن» از لغت «در گذشته» استفاده می‌شود، حتی در مراسم جدید هم می‌کوشند حقایق مرگ را به نفع زندگی مخفی کنند. بحث از مرگ همیشه اضطراب‌انگیز است و به همین دلیل ما به گونه‌ای زندگی می‌کنیم که گویا مرگ برای ما حتی جزء احتمالات هم نیست. در حرفه پزشکی و پرستاری مرگ جزء لاینفک مواردی است که همواره رودرروی ایشان قرار دارد. شاغلین این حرفه در خط مرز حیات و مرگ بیمار در تلاش مداومند تا موجب بقای حیات وی شوند و از مرگ وی جلوگیری نمایند. در کنار بحث فلسفی از مرگ، مفاهیم جدیدتری چون مرگ مغزی و یوتنازی نیز امروزه مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران در گوشه و کنار جهان است. در این پژوهش که یک مطالعه توصیفی و مقطعی است، نگارنده سعی دارد که ضمن بررسی دیدگاههای پرستاران در مورد مفاهیم اخیر، به بررسی در سه بعد آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مورد مرگ و احکام شرعی در مورد محتضر بپردازد. تعداد 58 پرستار و بهیار در پژوهش توصیفی مقطعی به طور تصادفی انتخاب شدند که 68 درصد مؤنث و 31/39 درصد مذکر و 06/62 درصد متأهل و 9/37 درصد مجرد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که در سه بخش تنظیم شد. نتایج تحقیق نشان داد که 4/60 درصد نمونــه‌ها تمایل به بحث در مورد مقوله مرگ دارند و 6/39 درصد تمایل ندارند یا تا حدودی تمایل دارند علیرغم حکم وجوب اجرای احکام محتضر 1/50 درصد اعلان نمودند که این احکام در بخش محل کار ایشان اجرا نمی‌شود. 51/15 درصد علت عدم اجرای احکام فوق را کمبود اطلاعات و 79/13 درصد کمبود امکانات می‌دانند. در ارتباط با یـــوتنازی 4/53 درصد مخالف انجام آن بوده و 2/36 درصد موافق و چنانچه یوتنازی در ارتباط با افراد نزدیک ایشان باشد، 3/31 درصد موافق یوتنازی هستند.

هم چنین 41/72 درصد مرگ مغزی را مترادف مرگ حقیقی دانسته و معتقد بودند در این شرایط می‌توان از اعضای حیاتی بیمار برای پیوند به سایر افراد نیازمند آن اعضاء استفاده نمود و در این مورد تفاوتی بین بیماران و افراد نزدیک خانواده مشاهده نشد.

مقدمه

انسان در کلیه اعمالی که انجام می‌دهد هدف و نتیجه‌ای را دنبال می‌کند. خداوند نیز در خلقت انسان و جهان اهدافی داشته و او را بی هدف نیافریده است (1). هدف حضرت باری‌تعالی کامل ساختن انسان‌هاست در مدت مقرر که به تعبیر قرآن کریم ساعتی بیش یا کم نخواهد شد ، به سوی حق باز خواهند گشت (2). در این بازگشت جسم انسان که از جهان مادی است به خاک و روح که ماهیت مادی ندارد، به حیات خویش ادامه خواهد داد تا در روز رستاخیز دوباره به کالبد خویش باز گردد.بنابراین مرگ عدم نیست بلکه یک انتقال است. انسان‌های ماقبل تاریخ نیز به یک نوع زندگی بعد از مرگ معتقد بودند.

  این مسئله بیانگر آن است که اعتقاد به رستاخیز یک بینش فطری و عقلی است. نظر ما در مورد مرگ هر چه باشد به طور عمده از تجربیات ما در رابطه با مرگ دیگران سرچشمه گرفته است(4). گرچه از دید فلاسفه مرگ جدایی غیر قابل برگشت روح از جسم باشد. صحبت از مرگ همواره اضطراب‌انگیز و وهم‌آور است. انسان‌ها همیشه سعی دارند به گونه‌ای زندگی کنند که گویا مرگ برای آنها اصلاً وجود ندارد(3،4، 10). گر چه عده‌ای نیز با اطمینان به زندگی ادامه داده و هیچ ترسی از مرگ ندارنــد (16). هر جامعه‌ای بر اساس اعتقادات و باورهایش سعی در کاهش این اضطراب و ترس دارد. حضرت پیامبر (صلی‌اله علیه و آله و السلم) و ائمه (علیهم‌السلام) نیز با ترسیم مرگ صالحان و گنهکاران به بیان مرگ از دیدگاه خویش پرداخته‌اند (1 ، 2) . این اضطراب و ترس از مــرگ در ارتباط با بیماران بدحال یا مبتلایان به بیماریهای لاعلاج بسیار شدیدتر است (3 ، 4). نقش ایده‌آل پزشک و پرستار آن است که نه تنها به رفع درد و ناراحتی جسمی بیمار بپردازد بلکه به او کمک نمایند تا این واقعیت زندگی را شناخته و بپذیرد و آخرین مرحله زندگی خود را با افتخار به پایان رساند.

انواع مختلف مرگ شامل مرگ زودرس، ناگهانی، فاجعه‌آمیز، به هنگام و یا مرگ مغزی است که پرستاران موظف به شناخت ملاک و معیارهای آن‌ها بوده و نیز موظفند که برخوردها و باورهای هر جامعه نسبت به مرگ را شناخته و بدون قضاوت در مورد صحیح و غلط بودن آن، سعی در رعایت آن موازین نمایند (3 ، 7). اطلاع از جنبه‌های فیزیولوژیک مرگ در بر طرف ساختن ناراحتی‌های جسمی بیمار مفید و نیز اطلاع از جنبه‌های روانی مرگ، به پرستار کمک می‌کند با بیماران ارتباط


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق مرگ
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد