رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با سلامت روان کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس
بصورت ورد ودر132صفحه
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با سلامت روان کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 120 نفر تشکیل میدادند که از بین آنها 94 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن(1997) مهارتهای ارتباطی بارتون(1990) و سلامت روان گلدبرگ(1972)؛ همچنین جهت تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که، از میان ابعاد هوش هیجانی، فقط دو بعد "تنظیم عواطف و هوش هیجانی کلی" با بعد "عملکرد اجتماعی" رابطه مثبت و معنیدار دارد. از میان ابعاد مهارتهای ارتباطی، فقط بعد "شنود" با بعد "عملکرد اجتماعی" رابطه مثبت و معنیدار دارد. متغیرهای پیشبین(تنظیم، بهرهوری و ارزیابی عواطف) مجموعاً 41 درصد از واریانس متغیر ملاک(عملکرد جسمانی)را پیشبینی مینمایند که فقط "تنظیم عواطف و بهرهوری عواطف" نقش معناداری در این پیشبینی دارند. متغیرهای پیشبین(تنظیم، بهرهوری و ارزیابی عواطف) مجموعاً 41 درصد از واریانس متغیر ملاک(عملکرد اجتماعی)را پیشبینی مینمایند که فقط "تنظیم عواطف" دارای نقش معناداری است. همبستگی چندگانه بین مؤلفههای هوش هیجانی با "اضطراب" معنیدار نیست. ابعاد هوش هیجانی توانایی پیشبینی واریانس افسردگی را ندارند. مهارتهای ارتباطی مجموعاً حدود 45 درصد از واریانس متغیر ملاک(عملکرد اجتماعی)را پیشبینی مینمایند که فقط نقش"شنود" معنادار است. همچنین مهارتهای ارتباطی توانایی پیشبینی واریانس عملکرد جسمانی، اضطراب و افسردگی را ندارند.
رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با سلامت روان کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس