فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان

اختصاصی از فایلکو دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان


دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان

 پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان در 69 اسلاید به همراه تصاویر مرتبط و منابع معتبر مناسب رشته معماری می باشد و شامل بخش های زیر است:

مقدمه

موقعیت مسجد جامع در شهر اصفهان

خلاصه معرفی اصفهان

2- مشخصات بنا

2- ب- سازه های ساختاری و تکنولوژیک مسجد

ارزشهای تزئینی

کتیبه ها و لوحه های تاریخی مسجد

ارتباط مسجد با شخصیتهای مهم تاریخی

تاثیرات مسجد در روند شکل گیری و شهر سازی شهر اصفهان

مقایسه تحلیلی بنای مسجد جامع اصفهان با مساجد دیگر

3- شرح و معرفی بنا

معرفی مسجد جامع اصفهان

- گنبد جنوبی مشهور به خواجه نظام الملک

گنبد شمالی معروف به تاج الملک

ایوان شمالی – معروف به صفه درویش

ایوان جنوبی معروف به ایوان صاحب 

ایوان شرقی معروف به صفه شاگرد

ایوان غربی معروف به صفه استاد

توسعه بخش جنوب شرقی مسجد مشهور به کتابخانه سلجوقی

3- 5 اقدامات دوره ایلخانی – تالار یا نمازخانه الجایتو

اقدامات دوره مظفری

مسجد مصلی و شبستان بیت الشعاء

3- 7 اقدامات دوره تیموریان

3- 8  اقدامات دوره صفوی

3- 10  اقدامات مرمتی دوره های اخیر

3- 12  ورودیهای مختلف مسجد

3- 13  وضعیت کنونی مسجد

گزارشات قبلی

منابع

 

 

 

 

 

 

مقدمه

نام شهر اصفهان از اوائل دوران اسلامی معمول گشته است و قبل از اسلام شهری به این نام وجود نداشته است. تاریخ گسترش شهر بطور خلاصه متعاقبا معرفی خواهد شد.

استان اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده است و به علت گستردگی آن دارای بخشهای متعدد جلگه ای و کوهستانی میباشد. در مغرب و جنوب غربی استان اصفهان رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است ولی شهر اصفهان در جلگه سر سبز زاینده رود واقع شده است. این رودخانه که از داخل شهر اصفهان عبور میکند مهمترین رودخانه مرکزی فلات ایران است. سرچشمه آن از زردکوه بختیاری بوده و جریان آن از غرب به شرق است و پس از طی چهارصد کیلومتر در مسیر پر پیچ و خم به باتلاق گاوخونی منتهی میشود. در جنوب شهر اصفهان چهارده توده کوهستانی وجود دارد که نزدیک ترین آنها به شهر کوه صفه نام دارد. ارتفاع آن در حدود 2250 متر است.

 

آب و هوای اصفهان معتدل و فصول چهارگانه آن منظم است. میزان بارندگی قلیل بوده و به ندرت از 120 میلیمتر در سال تجاوز مینماید. آسمان اصفهان اکثرا صاف و آفتابی است و در اکثر ماهها نسیم ملایمی در آن میوزد. حداکثر درجه حرارت 42 درجه سانتیگراد در ماههای تابستان است و حداقل آن تا ده درجه زیر صفر در زمستان نزول میکند.

در گذشته برای آبیاری مزارع و باغهای داخل شهر نهرهائی از رئدخانه به نام ( مادی) منشعب میگردید و در داخل شهر جریان داشت ولی فعلا تنها تعداد قلیلی ار آنها باقیمانده است چون اکثر مزارع و باغها به محله ها و ساختمانهای مسکونی تبدیل شده است.

 

موقعیت مسجد جامع در شهر اصفهان

مسجد جامع اصفهان در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفته است. بافت تاریخی از مجموعه محلات و بناهای متعدد عمومی و خصوصی تشکیل یافته است. این مجموعه تحت عنوان محدوده بافتهای با ارزش تاریخی شهر اصفهان به تایید شورای عالی شهر سازی ایران رسیده و هر نوع اقدامی در داخل آن باید منطبق بر ضوابط و قوانین مصوب سازمان میراث فرهنگی کشور باشد. در اینجا لازم است برای آشنا شدن بهتر با شهر اصفهان بطور خلاصه به معرفی آن بپردازیم...

.

.

ایوان جنوبی معروف به ایوان صاحب 

قرن ششم هجری – دوازدهم میلادی – با انجام تعمیرات تا قرن هفدهم میلادی

 

ساختمان ایوان جنوبی برای رفع حالت منفرد و مجزای گنبد نظام الملک و نیز برای ایجاد فضای سرپوشیده بیشتر برای نمازگزاران و مومنین بوده است. بدین طریق ورود به فضای بزرگ زیر گنبد از طریق یک ایوان ورودی انجام میگیرد. سازندگان ایوان با انتخاب تعیین حد شرقی و غربی دیوارهای ایوان بررروی محور ستونهای مدور متعلق به زمان آل بویه تداوم مطلوب بین نمای معماری زمان آل بویه و سلجوقی را تضمین نموده اند . تشابه ظاهر در شکل بنا و همچنین سازه های باربر هر سه نماهای ایوانهای جنوبی – شرقی و غربی به این معنا است که ساختمان این ایوان ها کاملا همزمان بوده است. نماکاری و تزئینات و کاشیکاری داخل ایوان جنوبی و ساختن دو مناره طرفین آن مربوط به دوره صفویه است...

  

این پاورپوینت با صرف وقت و توسط دانشجوی ارشد معماری تهیه شده است. مطمئن باشید خواسته شما را برطرف می کند و در وقت و هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد