فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

RFID چیست

اختصاصی از فایلکو RFID چیست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

RFID چیست


RFID چیست

به نام خدا

 

RFID چیست؟

 

 

مهندس علیرضا مقدسی1، شراره طاهری مقدم2، هما  امینی2، فائزه وحیدی2

 

 

مقدمه

RFID یا به عبارتی Radio Frequency Identification، تکنولوژی نوینی است که به کمک امواج رادیویی و مدارات مجتمع الکترونیکی، اشیا و یا اشخاص را تشخیص و یا ردیابی می کند.

متداول ترین روش برای شناسایی اشیاء، ذخیره کردن یک شماره سریال در یک میکروچیپ است که به یک آنتن کوچک متصل است که به این مجموعه تگ می گویند. این تگ به کالا یا شخص متصل شده و با تشعشع امواج رادیویی، عمل تشخیص و شناسایی صورت می گیرد. RFID دارای مزیت هایی همچون برای خواندن نیازی به دید مستقیم ندارد، باعث سرعت در کارها می شود و در هزینه و زمان صرفه جویی می کند، در اندازه و شکل های مختلف وجود دارد و کاربردهای مختلفی را ساده می کند و درنهایت کاهش خطا و افزایش دقت و بازدهی از دیگر مزایای آن است.

 

تاریخچه تگ های RFID

در سال 1945 لئون ترمین یک ابزار جاسوسی برای دولت شوروی اختراع کرد که امواج رادیویی موجود را با اطلاعات صوتی مجدد مخابره و منتقل می کرد. اگرچه این وسیله یک وسیله شنود نهان و غیرفعال و نه یک تگ شناسایی بود، به عنوان اولین وسیله شناخته شد. تکنولوژی مشابه تر، تقویت کننده IFF بود که توسط بریتانیا در سال 1939 اختراع شد. اخیرا یک کار تحقیقاتی توسط هری استوگمن با عنوان "ارتباطات به وسیله قدرت انعکاس" در زمینه RFID انجام شده است. ماریو کارجولو ادعا می کند که کشف تقویت کننده رادیویی غیرفعال دارای حافظه وی در سال1973 اولین جد حقیقی RFID مدرن می باشد.

 

سیستم های شناسایی الکترونیکی

سیستم های شناسایی الکترونیکی سیستم هایی هستند که اشیا و یا اشخاص را شناسایی می کنند. از میان این سیستم ها، شناخته شده ترین آن ها عبارتند از:

  • بارکدها
  • تشخیص هویت از روی مشخصات صورت
  • چشم الکترونیکی
  • تگ های رادیویی
  • تشخیص از روی صدا

در این میان به بررسی بارکد می پردازیم که به سیستم RFID بیشتر شباهت دارد. بارکدها، مرسوم ترین فن آوری هستند که امروزه برای شناسایی کالا در تجارت به کار برده می شوند. اما، محدودیت عمده آن ها این است که دستگاه اسکنر بارکد برای خواندن باید دقیقاً نسبت به بارکد دید مستقیم داشته باشد. همچنین، بارکد فقط مشخصات سازنده و نوع محصول را در خود جای داده و در تمایز محصولات یک نوع ناتوان است.

 

معرفی سیستم RFID

تکنولوژی RFID یا شناسایی به کمک امواج رادیویی، تکنولوژی نوینی است که به کمک امواج رادیویی و مدارات مجتمع الکترونیکی، اشیاء و یا اشخاص را تشخیص و ردیابی می کند. شناسایی به کمک تگی انجام می شود که به نام تگ رادیویی شناخته می شود. این تگ از یک آنتن بسیار کوچک و یک چیپ الکترونیکی تشکیل شده است. اطلاعات مربوط به شخص یا شی درون چیپ نوشته می شود. این تگ به شکل، اندازه، برد، ظرفیت حافظه و با پوشش های مختلف وجود دارد و به شی یا شخص متصل می شود. امروزه، بیشتر تگ ها در حفاظ قرار دارند تا در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت، مواد شیمیایی و گرد و غبار محافظت شوند. بعضی از تگ ها با باتری کار می کنند و بعضی تنها کافی است که در میدان مغناطیسی قرار بگیرند. طول عمر تگ های بدون باتری بیشتر است  و در واقع تا 10 سال تخمین زده شده است. دستگاهی به نام دستگاه تگ خوان از فاصله مشخص، تگ را شناسایی می کند و این روند، به دید مستقیم احتیاج ندارد. تنها کافی است که تگ در برد مشخصی از دستگاه تگ خوان قرار داشته باشد.

امروزه، در سراسر دنیا، از این فناوری در صنایع مختلف استفاده شده است. صنعت حمل و نقل، کشتیرانی، آب و فاضلاب، نفت و گاز از جمله این صنایع هستند. کنترل یک انبار، بالابردن امنیت یک فروشگاه، نظارت چرخه تولید، کنترل و نظارت بر حضور و غیاب کارکنان یک اداره و هزاران کاربرد دیگر، توجه بسیاری از بزرگترین شرکت ها و سازمان های جهان را به سمتRFID جلب کرده است. در شکل 1 تگ هایی که دربرد تگ خوان قرار ندارند، خوانده نمی شوند.


دانلود با لینک مستقیم


RFID چیست

پروژه بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان. doc

اختصاصی از فایلکو پروژه بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان. doc

پروژه بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان. doc

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 45 صفحه

 

چکیده:

شیوع نسبتا" بالای عفونت ادراری در کودکان (5ـ3 درصد دختران و 1درصد پسران)و از طرفی عوارض مهم عدم درمان آن موجب می شود که به دنبال عوامل مؤثری جهت پیشگیری از آن باشیم که یکی از عوامل مؤثردر این زمینه آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری در کودکان می باشد. به این منظور این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری در کودکان انجام شد.

این مطالعه مقطعی در سال1385  به مدت 6 ماه،  (اول مهر تا پایان اسفند ماه) بر روی 125 نفر مادری که کودکانشان با تشخیص عفونت ادراری در بخش اطفال در بیمارستان قدس قزوین بستری بودند ، انجام شد و برای هر مادری پرسشنامه ای شامل دو بخش مشخصات فردی و آگاهی تکمیل شد. آگاهی اکثر مادران (6/65 درصد) در حد متوسط بود. بین میزان آگاهی مادران با سطح تحصیلات ، سن، تعداد فرزندان ومنبع به دست آوردن اطلاعات ارتباطی مشاهده نشد. بین میزان آگاهی مادران و و اظهارات آنها مبنی بر اینکه از قبل راجع به ریسک فاکتورهای عفونت ادراری در کودکان اطلاعات داشتند ، ارتباط معنی داری مشاهده شد. نتیجه اینکه با توجه به فقدان آگاهی لازم در مادران نسبت به این موضوع، افزایش آگاهی مادران از طریق پرسنل درمانی، مراکز بهداشت، رسانه های عمومی و اصلاح نگرش و عملکرد و در حد امکان بازآموزی آنها ضروری است.

 

فهرست مطالب:

چکیده

بیان مسأله

هدف کلی

اهداف اختصاصی

روش تحقیق

یافتـه ها

بحث و نتیجه گیری

یشنهادات

اپیدمیـــولوژی

اتوفـــیزیولوژی

اتیــولوژی

پیلونفریتوژنیک

ناهنجاری های دستگاه ادراری

عفونت ادراری راجعه

درمــان

تجربی ضد میکروبی پیلونفریت (22-12-8-6-5 )

اشتراک بگذارید:

 

پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید
 

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک
انجام می شود
کدتخفیف:

 

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایلStudent-Project_714547_3646.zip70.4k




دانلود با لینک مستقیم


پروژه بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان. doc

مقاله بافت شناسی در گیاهان

اختصاصی از فایلکو مقاله بافت شناسی در گیاهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله بافت شناسی در گیاهان


مقاله بافت شناسی در گیاهان

بافت شناسی در گیاهان

دید کلی

1.بافت های مریستمی

2.انواع بافت های مریستمی

3.مریستم انتهایی

4.مریستم جانبی

5.مریستم میان گرهی

6.مریستم بالغ

7.پارانشیم

8.و...

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بافت شناسی در گیاهان

پروژه مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. doc

اختصاصی از فایلکو پروژه مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. doc


پروژه مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. doc

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 150 صفحه

 

چکیده:

امروزه مفهوم نوینی که با پیچیده شدن محیط سازمان‌ها مطرح می‌شود، مفهوم «سازمان یادگیرنده» می‌باشد. هر چقدر عدم اطمینان محیطی (پیچیدگی وتغییرات محیطی) بالا باشد، سازمان‌ها نیاز بیشتری به دانستن و آگاهی گسترده از عوامل محیطی دارند تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق دهند. سازمان یادگیرنده را نوعی از سازمان به شمار می‌آورند که هدف اصلی آن یادگیری است و آموزش و یادگیری در آن نهادینه شده است..

«سازمان یادگیرنده» در طول زمان می‌آموزد، تغییر می‌کند و عملکردش را متحول می‌سازد. «سازمان یادگیرنده» سازمانی است که عملکردهایش از طریق آگاه شدن و درک بهتر بهبود می‌یابد و اصلاح می‌شود (الوانی، 1378-ص3)

برای ایجاد و توسعه سازمان‌های یادگیرنده لازم است گام‌های اولیه را از مدارس و ایجاد عادت به تفکر خلاق و یادگیری دائمی در تربیت شوندگان آغاز کنیم. کسب اطلاعات درست یادگیری در سنین خردسالی و در سالهای نخستین مدرسه شکل می‌گیرد و در طول حیات ادامه می‌یابد. مهارت‌های شناختی درست لازمه پیشرفت تحصیلی و ایجاد رغبت و انگیزه برای یادگیری می‌باشد. یادگیری تنها به سالهایی که در مدرسه می‌گذرد اختصاص ندارد ایجاد فرهنگ یادگیری و تبدیل مدارس به سازمان‌های یادگیری مستلزم نگاهی دیگر به آموزش وبرنامه‌ریزی آن است. (مشایخ، 1380- ص135-164)

در تحقیق حاضر، حجم نمونه تحقیق 94نفر شامل 75 دبیر و 19 مدیر بوده که البته این افراد از 7 دبیرستان یعنی 2 دولتی و 5 غیرانتفاعی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از جامعه‌ 25 مدرسه‌ای انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کاربردن پرسشنامه‌ای که حاوی 30 سوال 5 گزینه‌ای بود، دیدگاه دبیران ومدیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 2 شهرتهران، نسبت به یادگیرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجیده شد. اطلاعات حاصله با بهره‌گیری از آمار توصیفی (فراوانی،درصد، جداول، نمودارها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از تجزیه وتحلیل دیدگاه دبیران و مدیران، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و ... نتایج زیر به دست آمد.

1- مدارس غیرانتفاعی منطقه 2 شهر تهران بیش از مدارس دولتی این منطقه از ویژگی‌ها و اصول یک سازمان یادگیرنده برخوردارند.

2- اصول و ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در گروه دبیران بیش از گروه مدیران است.

3- با بالا رفتن سابقه خدمت و مدرک تحصیلی افراد به سمت ویژگی‌ها واصول سازمان یادگیرنده می‌روند.

4- با توجه به رشته تحصیلی بیشترین افراد نمونه از رشته علوم انسانی هستند که این نشان‌ دهنده بالاتر بودن این ویژگی‌ها در این گروه است

 

مقدمه:

سازمان یادگیرنده سازمانی است که با ارتقای دائمی ویادگیری فردی، گروهی ودر نتیجه یادگیری سازمانی کارکنان، موجبات تکامل وبالندگی و پویایی افراد و سازمان را در تعادل با محیط متغیر فراهم می‌سازد. در یادگیری‌ سازمانی ترتیبی اتخاذ می‌شود که با ایجاد ارتباط بین آگاهی‌ها و دانش فردی اعضای سازمان که از تجربیات کاری و سایر مجاری کسب دانش فرا گرفته شده «نوعی دانش جمعی و سازمانی حاصل آید. (الوانی، 1383-ص21)

سازمان یادگیرنده مفهوم نوینی است که همراه با پیچیده شدن محیط سازمان‌ها مطرح شده است. هر چقدر عدم اطمینان محیطی ناشی از پچیدگی و تغییرات آن بالاتر باشد سازمان‌ها برای تطبیق خود با تحولات محیطی نیاز شدیدتری به دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی پیدا می‌کنند.

مفهوم سازمان یادگیرنده با توجه به پیچیدگی روزافزون محیط سازمانی و افزایش عدم اطمینان در محیط، مفهوم بسیار معتبری است توانایی سازگاری سازمان با محیط متغیر به یادگیری بستگی دارد. برای رقابت با سازمان‌های دیگر،یک سازمان باید بهتر از آنها یاد بگیرد و دانش خود را سریعتر و گسترده‌تر از آنها در سراسر سازمان به کار بندد. امروزه، سازمان‌ها و کارکنان آنها، باید پیوسته خود را با شرایط و موقعیت‌های جدید سازگار سازند تا بتوانند در دراز مدت دوام بیاورند. این، واقعیت سازمان‌های جدید است (علاقه‌بند، 1385)

 

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات تحقیق

تعریف و بیان مسأله

اهمیت مسأله

هدف تحقیق

سوالات تحقیق

تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

فصل دوم: ادبیات تحقیق

 بخش اول: پیشینه نظری تحقیق

سیر تحولات نظریه‌های سازمان ومدیریت

سابقه سازمان یادگیرنده

تئوری یادگیری سازمانی

تعاریفی از یادگیری سازمانی

سازمان یادگیرنده

یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده

نقش مکاتب فکری در سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی

اصول سازمان‌های فراگیر از نظر «پیترسنج»

تفاوت سازمانهای یادگیرنده با سازمان‌های سنتی

بررسی و مقایسه نظریه پیترسنج با نظریه صاحبنظران دیگر

چگونه یک سازمان یادگیرنده با سازمان‌های دیگر متفاوت است؟

اجزای سازنده سازمان یادگیرنده

سازمان یادگیرنده در آینده

راهبردهای ایجاد و گسترش سازمان یادگیرنده

راهکارهای اجرایی سازمان‌های یادگیرنده

مزایای ایجاد سازمان یادگیرنده

تغیرات ساختاری لازم براساس سازمان یادگیرنده در درون سازمان موجود (مدارس)

مدارس یادگیرنده

ویژگی‌های مدرسه یادگیرنده

مقایسه‌ مدارس دولتی و غیرانتفاعی

بخش دوم: بررسی پیشینه تحقیق

نتیجه‌گیری

فصل سوم: روش تحقیق

 روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه‌گیری

روش جمع‌آوری اطلاعات

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته‌ها

 اطلاعات توصیفی گروه نمونه

جمع‌بندی

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

بحث و نتیجه‌گیری

محدودیت‌های پژوهشی

فهرست منابع

ضمائم

 

منابع ومأخذ:

  1. ابویی اردکانی، محمد، نظریه سازمان‌های یادگیرنده www.irancbc.ir/data/reports/learning،بهار 1379.
  2. الوانی، مهدی، سازمان‌های کامیاب امروز، سازمان‌های یادگیرنده و دانش آفرین، مجله مدیریت دولتی، شماره 26
  3. الوانی، مهدی، ؟دانش آفرین، ضرورت بقا در سازمان‌های امروز،مجلس و پژوهش، سال 10، شماره 41، سال 1383.
  4. الوانی،مهدی، مدیریت عمومی، ناشرنی، جلد دوم، 135.
  5. الهی شعبان، احمدی علی‌اکبر، مستندسازی تجربیات در فرآیند مدیریت استراتژیک، مدیریت دولتی، شماره 49و48، تابستان و پاییز 1379.
  6. بهرام‌زاده حسینعلی، یادگیری سازمانی و تفکر سیستمی، مدیریت، شماره44، مرداد وشهریور 1379.
  7. کارل، سازمان یادگیرنده، روزنامه گسترش صنعت، سال سیزدهم شماره600، اردیبهشت، 1381.
  8. ترک‌زاد جعفر، مدرسه یادگیرنده، فصلنامه مدیریت آموزش و پرورش،‌دوره ششم، پاییز و زمستان، 1378.
  9. جدنزگلن، ایجاد سازمان پیشگام بارسالت یادگیری، فضل‌اله نبی، نشر افراء، پاییز 1380.
  10. جهاندیده مهرداد،خلق سازمان‌های یادگیرنده،نشریه مدیریت مدرن
  11. دفت‌ریچادال، تئوری و طراحی سازمان، علی پارسیان، اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، جلد2،چاپ اول، 1377
  12. دفت ریچاردال، سازمان یادگیرنده، تئوری و طراحی سازمان، محسنی جاجرمی زاده ، آموزش هماهنگ، 1378.
  13. دمیرچی، فریبا، بررسی وضعیت دانشگاه شهید بهشتی بر اساس اصول سازمان یادگیرنده (پیترسنج) از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 1381.
  14. رابینز استیفن، رفتار سازمانی، علی پارسیان و محمد اعرابی، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ 1386
  15. رهنورد فرج‌اله، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، مجله مدیریت دولتی، شماره 43، بهار 1378
  16. زمردیان اصغر، مدیریت تحول، انتشارات مدیریت صنعتی، جلد اول، پاییز 1373
  17. سحرخیز حمید، سازماندهی مجدد بخش‌هاس مهندسی طراحی بر پایه فرآیندها با رویکرد به سازمان‌های یادگیرنده، تربیت مدرس، بهار1381
  18. سنج پیتر، پنجمین فرمان،حافظ کمال هدایت،محمد روشن،انتشارات سازمان مدیریتی صنعتی، جلد اول، 1375
  19. سنج پیتر، کارجدید، سازمان فراگیرنده، عزیز کیلوند، تدبیر، شماره 61،اردیبهشت1375
  20. شفاعی رضا، موانع ایجاد سازمان‌های یادگیرنده در ایران،تربیت مدرس، مهر 1380
  21. شیروانی علیرضا، خلیفه سلطانی سیدمحسن، چگونه یک سازمان را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل سازیم. مجله فولاد،شماره 63
  22. صمدآقایی جلیل، سازمان‌های کارآفرین، مرکز آموزش مدیریت دولتی، جلد اول، 1378
  23. طالبی کهدونی فضل‌اله، سازمان یادگیرنده(سازمان متحول، پویا و مطلوب)،نشریه مدیریرت(انجمن مدیریت ایران)، شماره64و63
  24. فارغ‌زاده معصومه،بررسی و تعیین شاخص‌های سازمان‌های یادگیرنده در مدارس ایران (توسط خبرگان تعلیم وتربیت) موسسه عالی آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی، 1385.
  25. قهرمانی محمد، سازمان یادگیرنده،برآیند نیم قرن تحول سازمانی، مجله مدیریت توسعه، شماره19، تابستان 1380
  26. مشایخ فریده، دیدگاه‌های نو در برنامه‌ریزی آموزشی، انتشارات سمت، تهران 1380
  27. معینی بشیری،بررسی ومقایس میزان یادگیری سازمانی مدارس متوسطه قم، 82، 81
  28. موسوی علی، نسل جدید سازمان یادگیرنده، فصلنامه مطالعات مدیریت، 1379
  29. میرسپاسی ناصر، دانش فرد کرم‌اله، طراحی وتبیین الگوی به کارگیری ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران، اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شمار 57، تابستان 1382.
  30. هندی چارلز،مدیریت سازمان‌های یادگیرنده،مهدی ایران‌نژاد پریزی، مجله مدیریت توسعه،شماره 3، 1378
  31. هندی چارلز،«عصر سنت‌گریزی مدیریت و سازمان در قرن بیست ویکم،عباس مخبر،سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1374.
  32. علی علاقه‌بند، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی،نشر روان، 1385

دانلود با لینک مستقیم


پروژه مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان برخورداری از ویژگی‌های سازمان یادگیرنده. doc

تحقیق در مورد چند همسری( تعداد زوجات)

اختصاصی از فایلکو تحقیق در مورد چند همسری( تعداد زوجات) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد چند همسری( تعداد زوجات)

تحقیق در مورد چند همسری( تعداد زوجات)

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه9

 

فهرست:

چند همسری مردان

اسلام وچند همسری

ادلّه فقهی بر جایز بودن چند همسری

فلسفه تعدّد زوجات در اسلام

اثرات ممنوعیت تعدد زوجات

اشکالات و معایب چند همسری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند همسری مردان

تعدد زوجات یا چند همسری از جمله حقوقی است که از یک سو امتیازی برای مرد و از سوی دیگر حقی برای زنان جامعه به شمار می‌آید.اقسام زناشویی از نظر تعدادجوامع انسانی در طول تاریخ شاهد چهار نوع ازدواج بوده است که دو نوع آن از بین رفته ودو نوع دیگر آن مقبول ورایج شده است.

  1. تک همسری: مطلوب‌ترین وطبیعی‌ترین شکل ازدواج تک همسری است، چرا که در آن هر یک از زن و شوهر احساسات، منافع معنوی وبهره‌مندی جنسی فرد مقابل را مختص خود می‌داند وبا آن یکپارچگی، وحدت و انسجام خانواده حفظ می‌شود. در قرآن کریم از خانواده های تک همسری حضرت آدم، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت لوط سخن به میان آمده است .
  2. چند همسری: این نوع از ازدواج پس از تک همسری از مطلوبیت ورواج بیش‌تری در طول تاریخ برخوردار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان برخی ملّت‌ها وآئین‌ها از جمله اعراب، ایران، یونان وهمچنین یهودیان چند همسری وجود داشته است. چند همسری به دلیل مصالحی که در آن وجود دارد مورد تایید اسلام نیز واقع شد.

 

 

اسلام وچند همسری

اسلام در جامعه‌ای ظهور کرد که پدیدۀ چند همسری بدون هیچ حدّ وشرطی رواج داشت. یک مرد می‌توانست با تعداد نامحدودی از زنان ازدواج کرده به دلخواه با آنان رفتار کند. با ظهور اسلام حقوق زن محترم شمرده شد، ظلم وستم در مورد زنان وفرزندان تحریم گشت، هوسرانی و‌زن‌باره‌گری امری قبیح به شمار می‌رفت وسنّت چند همسری دچار تحول اساسی شد. دین اسلام چند زنی را برخلاف چند شوهری لغو نکرد چرا که از طرفی با طبیعت انسانی واز سویی با نیاز جامعه سازگار بود. امّا آن را با شرایط ذیل وبه منظور جلوگیری از هوسرانی مردان وتضییع حقوق زنان محدود کرد:

  1. محدود به چهار زن
  2. عدالت بین همسران
  3. رعایت حقوق همسران از جمله مهریه و نفقه

بنابراین اسلام، قانون چند همسری را تأسیس و اختراع نکرد بلکه آن‌چه را که در برخی از جوامع وجود داشت با ایجاد محدودیت در آن تأیید نمود.

 

 

 

ادلّه فقهی بر جایز بودن چند همسری

آیات قرآن کریم، سنت و سیرۀ معصومین (ع) بر مشروعیت و جواز چند همسری دلالت دارد. در چند آیه از قرآن موضوع چند همسری مطرح شده است.

« وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فِى الْیَتَمَى‏ فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى‏ وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَ حِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَنُکُمْ ذَ لِکَ أَدْنَى‏ أَلَّا تَعُولُواْ »

و اگر در اجرای عدالت میان دختران یتیم بیمناکید، هرچه از زنان ]دیگر[ که شما را پسند افتاد، دو دو، سه سه ، چهار چهار، به زنی گیرید. پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، به یک ]زن آزاد[ یا به آنچه ]از کنیزان[ مالک شده اید ]اکتفاء کنید[. این ]خودداری [ نزدیکتر است تا به ستم گرایید ]وبیهوده عیال وار گردید[

همچنین در روایات متعددی به چند زنی تصریح شده است که در برخی احکام ودر بعضی حکمت آن بیان شده است. در سیرۀ عملی پیامبر اکرم (ص) و چند تن از امامان معصوم نیز چند همسری وجود داشته است.

فلسفه تعدّد زوجات در اسلام

  1. ازدیاد فرزند. چنانچه در جامعه‌ای در مقطعی از زمان، ازدیاد فرزند یک نیاز عقلایی باشد، تعدد زوجات تنها راه حصول آن است، زیرا توانایی مرد در تولید مثل نامحدود بوده وتعداد فرزندانی که یک زن می‌تواند در طول عمر خود به دنیا بیاورد بسیار محدود است پس برای داشتن فرزندان زیاد ناچار یک مرد می‌بایست همسران متعددی را انتخاب نماید.
  2. محدود بودن دوره فرزند زایی زن

قوه تولید مثل در زنان به طور معمول در سن 50 سالگی خاموش می‌شود، درحالی که مردان تا 80 وگاه 100 سالگی ممکن است آمادگی تولید مثل را داشته باشد. در این صورت حتی اگر سن مرد و‌زن هنگام ازدواج مساوی باشد، پس از آنکه زن 50 ساله شد، مرد نیروی تولید مثل را هم‌چنان دارا خواهد بود واگر بخواهد دارای فرزند شود ویا باید همسر دیگری اختیار کند ویا از راه نامشروع به این کار اقدام نماید. بدیهی است که تنها راه از نظر اسلام انتخاب همسر دیگر است.

  1. نازایی زن
اشتراک بگذارید:

 

پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید
 

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 3,500 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک
انجام می شود
کدتخفیف:

 

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل88_714566_1283.zip9.3k

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد چند همسری( تعداد زوجات)