مقاله پژوهشی مدیریت و حسابداری با فرمتpdf صفحات 15
چکیده
در فضای رقابتی کنونی، سازمانهایی توانایی رقابت و پیروزی در بازار را دارند که شناخت دقیقتری از تغییرات محیط
پیرامون خود داشته و تمهیدات مؤثرتری را در مواجهه با این تغییرات بیندیشند. در همین راستا، فناوری اطلاعات یکی
از مهمترین ابزارهای سازمانها برای آگاهی از تغییرات و دستیابی به مزیت رقابتی محسوب میشود. مسائل اصلی در
بهرهگیری از این ابزار، یکی جهتگیری کسب و کار سازمان در استفاده از آن و دیگری مسائل مربوط به پیچیدگی
سیستمهای اطلاعاتی میباشد. یکی از راهکارهای سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات با کسب و کار
سازمان، معماری سازمانی است. در این مقاله پس از مطالعه پژوهشهای پیشین در حوزههای معماری سازمانی و مهندسی
مجدد 1 ( BPR ( با ترکیب مدلهای ارزیابی مهندسی مجدد و مدل همراستایی استراتژیک لوفتمن، چارچوب جدیدی
جهت ارزیابی بلوغ معماری سازمانی ارائه شده است. با استفاده از چارچوب پیشنهادی میتوان به شناسایی وضعیت
فعلی سازمان پرداخته و نقاط قوت و ضعف معماری سازمانی را نمایان ساخت.
واژگان کلیدی: معماری سازمانی، مهندسی مجدد، بلوغ، چارچوب ارزیابی
ارائه روشی پیشنهادی جهت ارزیابی سطح بلوغ معماری سازمانی