![پروژه آماده: بررسی انواع مدارات کنترلی و برقی و موتورهای مورد استفاده در آسانسور (117 صفحه فایل ورد - word)](../prod-images/255861.jpg)
موتورهای سنکرون دارای مغناطیس دائم در ترکیب با کنترولرهای vvvf مدتی است که جایگزین مطلق و مطلوبی برای موتورهای بدون گیربکس DC با کنترل وارد-لئونارد گردیده اند.
با پیدایش کنترل ACVV و نهایتاً ACVVVF در دو دهه گذشته که امکان تغییر دور موتورهای آسنکرون AC را همانند موتورهای DC امکانپذیر ساختند. سیستم کنترل فرکانس با موتورهای AC با توجه به برتری های فنی و اقتصادی غیر قابل انکار ، جایگزین مناسبی برای موتورهای DC و موتورهای AC سه سرعته گردیده و عملاً آسانسور ها گیربکس دار تا سرعت 5. 2 متر بر ثانیه بر محور این سیستم تولید گردیده است و می گردد. محدودیت عمده باری سرعت های بالاتر از 5. 2 متر بر ثانیه از محدودیت های مکانیکی گیربکس و استفاده از موتورهای آسنکرون با کنترل کننده VVVF در دورهای پایین به دلایل فنی مطلوب و ممکن نبود( افت شدید گشتاور موتور در دورهای پایین جثه بسیار بزرگ موتورو....)
با پیدایش و ساخت موتورهای سنکرون با استفاده از فن آوری اهنربای دائم( این آهن ربا ها که معمولا طی 40 سال عمر بیش از 1/4 % -5/% خاصیت خود را از دست نمی دهند) که در آن آهن ربای دائم جایگزین سیم پیچ روتور یا استاتور میگردد توانایی ایجاد گشتاورهای بالای مورد نیاز در هنگام استارت آسانسور و راهبری آن را داشته ، دارای حجم بسیار کوچکتری بوده و قابلیت عالی کنترل دور را با کنترلرهای VVVF ( تیپ سنکرون) دارا می باشند. دور معمول این موتورها بین 120- 240دور در دقیقه بوده و معمولا در آنها از کوچکترین فلکه های کشش استفاده می شود. اندازه برخی از این دوره 1968-1975 دوره گسترش کنترل مرحله ای بود بین 1976-1984 فن آوری کنترل با تغییر ولتاژ گسترش یافتACCV در دوره منتهی به سالهای میانی دهه 90کاربرد کنترل ACVVVF تکامل و گشترش یافت و از آن زمان تا کنون فن آوری کنترل موتور مبتنی بر ترانزیستورهای قدرت و مغناطیس دائم می باشد.
بعد از آن سال شرکتهای بزرگ آسانسور هر کدام مدلها و تکنولوژی خود را عرضه کرده اند ولی نکته روشن این است که فن آوری کنترل VVVF و مغناطیس دائم pm در حال فراگیر شدن بوده و در انحصار هیچ کسی قرار نداردو کار با آن به سادگی کار با آسانسورهای معمولی است که سالیان طولانی در حال سرویس دادن می باشند. با پیشرفت فن آوری، روشهای آموزش، امکانات دستیابی به اطلاعات و آرشیو های فنی و دانش فنی افراد نیز در حال دگرگونی و پیشرفت است(8)
1-2- انواع سیستم های محرکه آسانسور 8
1-2-1- موتورهای گیربکس(Geared Machines) 8
1-2-2- نحوه کاهش سرعت توسط گیربکس.... 10
1-3- گیربکس ، ساختمان ( اجزاء ) و عملکرد. 14
1-4- محدودیت های استفاده از ماردون و چرخ دنده 16
1-5- محل قرار گرفتن ماردون نسبت به چرخ دنده ، محاسن و معایب... 17
1-5-1- موتورهای گیربکسی دو سرعته کشش.... 18
1-5-2- موتورهای گیربکسی ولتاژ متغیر کشش.... 18
1-6- موتورهای بدون گیربکس.... 19
1-6-1- آسانسورهای بدون گیربکس با موتورهای سنکرون و آسنکرون.. 20
1-6-2- آسانسورهای بدون گیربکس فاقد موتورخانه (Roomless) 22
1-6-3- آسانسورهای بدون گیربکس برای ظرفیت های بالا. 22
1-6-4- کنترل الکتریکی موتور 24
فصل 2- کنترل سرعت موتورهای آسانسور. 27
2-2- کنترل سرعت موتور مغناطیس دائم سنکرون (PM) 28
2-3- کنترل دورموتور با VVVF و ACVV.. 29
2-3-1- اجزاء سیستم کنترل دورVVVF.. 30
2-3-2- کنترل سرعت موتورهای سنکرون با درایو VVVF ( سیستم کنترل تنظیم فرکانس- ولتاژ) 31
2-3-3- تکنولوژی درایو برداری.. 32
2-3-4- انتخاب و اندازه درایو. 34
2-4- کنترل اینورتری اولیه ماشین های AC.. 35
2-5- حفاظت کنترل دور ازموتور در برابر عوامل مخرب... 37
2-5-1- بهینه سازی مصرف انرژی.. 37
2-6- موتورهای تک سرعته آسانسور جایگزین موتورهای دو سرعته. 38
فصل 3- کنترل فرمان آسانسور. 40
3-1- سیستم های کنترل فرمان آسانسور 40
3-2- سرعت نهایی پردازش در کنترل کننده ها 43
3-3- سرعت پردازش میکرکنترلر در آسانسور 44
3-4- مدار و برنامه آسانسور بامیکروکنترلر. 49
3-4-1- مدار و برنامه آسانسور بامیکروکنترلرPic16f877 با 5 طبقه و سون سگمنت... 50
3-4-2- مداردآسانسور 3 طبقه با شناسایی اولیه و مداراستوپ ومدار رویزیون میکروکنترلری.. 51
3-5- آسانسور دویل هوشمند با میکروکنترلر. 52
فصل 4- اجزاء سیسم کنترلی آسانسور. 59
4-1- کنتاکتور ها در تابلو فرمان آسانسور 59
4-1-1- مشخصات پلاک کنتاکتور 61
4-2- سیستم دربا بازکن اتوماتیک آسانسور 62
4-3- سیستم ترمز الکتریکی آسانسور 66
4-4- سیستم درایو کنترل سرعت آسانسور 70
4-4-1- نکات مهم در نصب سیستم های مجهز به VVVF.. 72
4-4-2- موارد حفاظتی در مورد درایو کنترل سرعت... 73
4-5- دستگاه نجات اضطراری آسانسور 75
4-5-4- اینورتر قدرت برای موتور اصلی.. 78
4-5-5- تغذیه و کنترل درب... 79
فصل 5- طراحی مدارات ایمنی آسانسور. 83
5-4- نظارت بر سیستم بکسل گاورنر. 86
5-6-1- کارد SEDB( self – excited dynamic braking) 91
فصل 6- استانداردهای الکتریکی آسانسور. 94
6-1- استاندارد کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز آسانسور 94
6-3- طراحی سیستم های کنترلی مطمئن برای آسانسور 98
6-5- تابلو فرمان آسانسور - مجهز به برق اضطراری.. 102
پروژه آماده: بررسی انواع مدارات کنترلی و برقی و موتورهای مورد استفاده در آسانسور (117 صفحه فایل ورد - word)