مبانی نظری وپیشینه پژوهش بررسی ارتباط نظام جبران خدمات کل با بهرهوری نیروی انسانی
بصورت ورد ودر44صفحه
دارای منابع وپیشینه کامل
رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات است. در این رسالت استفاده بهینه از نیروی انسانی (بهره وری نیروی انسانی) از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه انسان بر خلاف سایر منابع سازمانی دارای عقل و اختیار است و مدیر نمیتواند بسادگی از آن استفاده نماید و مهمتر اینکه نیروی انسانی نه تنها یک منبع سازمانی است بلکه تنها عامل بکار گیری سایر عوامل میباشد، این نقش در سازمانهای خدماتی اهمیت بیشتری می یابد چرا که انسان یکه تاز صحنه کار و عرصه خدمات مربوطه میگردد. حال اگر این انسان با انگیزه و توانمند و بهره ور باشد میتواند سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب به کار گیرد و انواع بهره وری را محقق سازد و نهایتاً سازمان را بهره ور کند و گرنه رکود و عقب ماندگی ارمغان نیروی انسانی منفعل و بی انگیزه میباشد (سلطانی،1384 :28).
از این رو، می توان نیروی انسانی را مهمترین عامل در افزایش بهره وری در سازمان به شمارآورد (ابطحی و کاظمی،1380: 102) بنابراین لازمه دستیابی به هدفهای سازمان و ارتقاء بهره وری، مدیریت موثر این منبع باارزش است. لذا با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یک سازمان و نقش وی در رشد وتحقق اهداف سازمانی، پرداختن به مبحث بهره وری کارکنان یکی از مهمترین دغدغه های مدیران و سازمانهای امروزی است. این موضوع در بانک ها به دلیل حضور در فضای رقابتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و طبیعتاً مدیران بانک ها نیز علاقمندند تا تمام ابزارهای مدیریتی را بکار بگیرند تا کارکنانی بهره ور و پویا داشته باشند. یکی از مهمترین این ابزارها؛ تدوین نظام جامع جبران خدمات کارکنان می باشد.
لذا این فصل به مروری بر مبانی نظری موضوع و تلخیص و تحلیل اهم پژوهش های بعمل آمده در زمینه های مهم و مرتبط پژوهش، یعنی «نظام جبران خدمات کل« و «بهره وری نیروی انسانی» و ارتباط میان آنها اختصاص دارد.
بنابراین سعی خواهد شد ضمن مروری بر مفاهیم، تعاریف و مبانی نظری موضوع تحقیق و پیشینه پژوهش های بعمل آمده در این زمینه ها، چارچوب نظری مناسبی برای انجام پژوهش ارائه گردد.
مبانی نظری وپیشینه پژوهش بررسی ارتباط نظام جبران خدمات کل با بهرهوری نیروی انسانی