لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 2
بسم الله الرحمن الرحیم
زمان
مشخصات کلی:نام ونام خانوادگی :مریم بهداروند مدرسه : رضوان پایه دوم نام درس :علوم
مدت جلسه :45 دقیقه طرح درس روزانه
موضوع درس : ماده چیست ؟
هدف کلی :آشنایی با مفهوم ماده و حالت جامد آن
اهدف جزیی: آشنایی با مواد ،در گیر کردن ذهن دانش آموزان با موادی که در اطرافشان مشاهده می کنند ،آشنایی با جامدو موادی که شکل ثابتی دارند.
اهداف رفتاری: دانش آموزان بایستی در پایان درس بتواند تعریف ماده و جامد را با ذکر مثال بگوید .
روش تدریس : پرسش و پاسخ ، آزمایش ،نمایش
مواد ووسایل لازم: برگه کاغذ ، لیوان ،بشقاب ،مقداری حبه قند وشیر یا (مایع رنگی ) ،چیزهای جامد مشابه کاسه یا هر چیز دیگری
2
آمادگی : سلام و احوال پرسی ،حضور غیاب دانش آموزان ، توجه به حالات روحی وروانی آن ها و شروع درس با نام ویاد خدا
3
ارزشیابی تشخیصی : 1-پوشش بدن جانوران چه کمکی به آنها می کند ؟
2- چرا کارگر ساختمانی از کلاه ایمنی و فضا نوردان از لباس مخصوص استفاده می کنند؟
3-چرادر هوای سرد از لباس های کلفت وضخیم استفاده می کنیم؟
7
آماده سازی وایجاد انگیزه: گروه بندی دانش آموزان و نشان دادن هر چه در اطرافشان وجود دارد و موارد استفاده آنها
25
ارائه محتوا: از دانش آموزان می خواهم هر چه در اطرافشان می بینند ویا در حیاط مدرسه و حتی مثال یک سوپر مارکت را می زنم ،را نام ببرید، و از آنها می خواهم که بر روی برگه کاغذ بنویسند ومن هم روی تخته کلاس می نویسم ،سپس تعریف ماده را روی تخته نوشته ، میگویم هر چه در اطراف خود می بینیم به آن ماده می گوییم . مثال هایی که دانش آموزان می گویند را روی تابلو نوشته وپس از آن که مطلب جا افتاد ، قبل از شروع فعالیت از دانش آموزان می خواهم در مورد وسایل لازم در هرگروه باهم به بحث و گفتگو بپردازند .سپس یکی از دانش آموزان سوال ها را می خواند وپس از اتمام هر سوال به آن جواب داده می شود.در یک بشقاب چند حبه قند و در بشقاب دیگر شیر ریخته ویک لیوان شیر را نشان داده و از بچه ها می پرسم آیا شکل شیر در لیوان با شکل شیر در بشقاب تفاوتی دارد ؟پاسخ را میشنوم ، در صورتی که جواب نادرست دادند راهنمایی می کنم تا به جواب درست برسندوپس از آن نتیجه می گیرند که بعضی از مواد مثل لیوان ،بشقاب ،قند شکل ثابت دارند اما بعضی از مواد مثل شیر شکل ثابتی ندارد،با دیدن تصاویر کتاب ،خواندن مطالب متوجه می شوند که موادی که از خود شکل ثابت دارند جامد می نامیم .و پس از آن خلاصه درس را جمع بندی کرده و مطلب را به پایان می رسانم.
6
ارزشیابی تکوینی : ماده چیست؟مثال بزنید
جامد چیست؟ مثال بزنید
چند چیز که از خود شکل دارند و چند چیزی که از خود شکل ثابت ندارند را نام ببرید؟
2
تعیین تکلیف : در خانه و اطراف خود هر چه می بینید را بنویسید ؟
موادی که از خود شکل ثابت دارند را پیدا کن و بنویس ؟
طرح درس علوم دوم دبستان