لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه373
فهرست مطالب
مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
فصل اول:اهل بیت و صحابه (رضی الله عنهما)
بخش اول:اهل بیت کیست؟. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
دلایلی بر دخول ازواج مطهرات در اهل بیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
عقیده اهل سنت درباره اهل بیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
بخش دوم : صحابه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
تعریف صحابه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
صحابه از دیدگاه قرآن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
صحابه از دیدگاه رسول اللهr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
صحابه از دیدگاه ائمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
صحابه از دیدگاه عرفا و شعرا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
***
فصل دوم:امامت و جانشینی
بخش اول:امامت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
بخش دوم:جانشینی بعد از پیامبرrاز دیدگاه اهل سنت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
بخش سوم:نقد وبررسی دلایل جانشینی بعد از پیامبرr از دیدگاه تشیع . . . . . . . . . . . .
29
1-آیه ولایت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
2-آیه بلاغت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
3-آیه انذار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
4-حدیث استخلاف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
36
5-حدیث غدیر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
6-حج برائت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
7-نقد دیگر مسائل
سخنی در مورد درخواست پیامبرrبرای نوشتن پیام هنگام وفاتش . . . . . . . . . . . . . . .
45
فصل سوم:از سقیفه تا شهادت حضرت علیt
بخش اول:حضرت ابوبکرtاولین جانشین پیامبرr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
50
الف-سقیفه و انتخاب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
بیعت عمومی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
راز تاخیر خلافت سیدنا علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
52
خطابه حضرت ابوبکر صدیقtبعد از انتخاب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
ب-زندگانی حضرت ابوبکرt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
نام و نسب وکنیه حضرت ابوبکرt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
دلایل فضیلت و برتری حضرت ابوبکر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
ج-اقدامات حضرت ابوبکرt در زمان خلافتش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
اعزام سپاه اسامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
پدیده مانعین زکات و اهل رده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
58
بررسی حکایت خالدبن ولیدtومالک بن نویره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
60
جمع آوری قرآن عظیم
63
نقد روایات حتک حرمت خانه حضرت زهرا t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
نقد بررسی حدیث ارث(قضیه فدک) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
74
وفات حضرت ابوبکرt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
83
بخش دوم:حضرت عمرtدومین جانشین پیامبرr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
الف- زندگانی حضرت عمر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
نام،نسب و کنیه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
اسلام آوردن حضرت عمر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
دلایل فضیلت و برتری حضرت عمرt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
87
ب-خلافت حضرت عمر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
89
نقش خلافت حضرت عمرt در تاریخ اسلام . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
89
حضرت عمرtو ساده زیستن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
گسترش قلمرو اسلام در زمان حضرت عمر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
93
همکاری و تعاون حضرت علیtبا حضرت عمر t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
93
سفر تاریخی حضرت عمرt به بیت المقدس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
96
اهل بیت رسول الله از دیدگاه حضرت عمرt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
97
پایه گذاری تقویم اسلامی از هجرت رسول اللهr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99
بررسی افسانه آتش سوزی کتابخانه های ایران و مصر. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99
شهادت حضرت عمر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
101
بخش سوم:حضرت عثمانtسومین جانشین پیامبر r . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
الف- زندگانی حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
نام،نسب وکنیه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
اسلام آوردن حضرت عثمان t . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
دلایل فضیلت و برتری حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
104
ب-خلافت حضرت عثمان t . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
105
نحوه انتخاب حضرت عثمانt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
105
اولین خطابه حضرت عثمانtبعد از انتخاب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
110
دلایل جمع آوری قرآن در زمان حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
111
برخی از فتوحات حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
سرآغاز فتنه و آشوب بزرگ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
سیر زمانی حوادث و آشوب بزرگ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
114
باند توطئه گران کوفه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
117
مثلث توطئه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
119
اولین جرقه آشوب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
124
اولین تحرکات باند عبدالله بن سبا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
128
دومین شورش سبائیان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
129
نشست مشورتی حضرت عثمان tبا کارگزاران خلافت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
132
تحرکات مجدد مخالفان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
134
ارسال هیئت های تحقیق به ممالک اسلامی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
135
طرح مقابله با فتنه گران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
138
آشوب بزرگ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
139
مناظره حضرت عثمان tبا گروه سبائیه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
141
آغاز عملیات اجرای توطئه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
144
نامه مرموز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
148
بازگشت باند برانداز به مدینه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
148
نامه مرموز را چه کسی نوشت؟ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
150
محاصره و اشغال مدینه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
150
برخورد حضرت علیtبا باند عبدالله بن سبا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
153
محاصره منزل حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
154
خونی که ناروا بر زمین ریخته شد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
161
پس از شهادت حضرت عثمان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
165
رای اصحاب در مورد شهادت حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
166
اسباب همکاری برخی از مسلمانان یا باند عبدالله بن سبا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
172
نقد و بررسی شبهات وارده به حضرت عثمانt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
175
بخش چهارم:حضرت علیtچهارمین جانشین پیامبر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
189
الف-زندگانی حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
189
نام،نسب وکنیه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
189
دلایل فضیلت و برتری حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
189
ب-خلافت حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
190
مخالفت با پیشنهادهای باند عبدالله بن سبا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
190
بیعت با حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
194
خطابه حضرت علیtبعد از انتخاب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
195
مشروعیت بیعت با حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
195
چالش بزرگ فراروی حضرت علی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
196
درخواست مجازات شورشیان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
196
نزاع حضرت علی و مخالفان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
200
اولین رویارویی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
205
تلاش های آشتی جویانه(1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
209
توطئه مجدد اتباع عبدالله بن سبا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
211
تلاش های آشتی جویانه(2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
212
آتش افروزان جنگ جمل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
216
جنگ ناخواسته جمل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
217
تلاش سبائیان برای کشتن حضرت عایشه(رضی الله عنها) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
221
نزاع با معاویهt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
224
حرکت حضرت علی بسوی شام . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
225
جنگ صفین. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
226
حق با کدام طرف بود . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
227
ساعات پایانی جنگ صفین . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
229
قضیه حکمیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
230
پدیده خوارج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
232
جلسه حکمیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
234
خوارج نهروان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
238
گفتگوی حضرت علیt با خوارج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
238
جنگ نهروان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
239
توطئه تروریستی خوارج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
242
شهادت حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
243
وصیت حضرت علیt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
245
بیعت کوفیان با حضرت حسنt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
246
مصالحه بین حضرت حسن ومعاویه(رضی الله عنهما) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
247
ضمیمه(مختصری از زندگانی و فضایل برخی از اصحاب t) . . . . . . . . . . . . . . . . . .
249
بخش اول:حضرت معاویهt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
250
بخش دوم:حضرت خالدبن ولیدt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
258
بخش سوم:حضرت ابوهریرهt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
260
بخش چهارم:حضرت طلحهt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
263
بخش پنجم:حضرت زبیرt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
268
نقد وبررسی تهمت های وارده بر حضرت طلحه و زبیرt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
271
بخش ششم:حضرت ابوعبیدهt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
273
ستایش برازنده خدایی است که) فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیَما اخْتَلَفُوا فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ ).
«مردم (در آغاز) یک دسته بودند; (و تضادى در میان آنها وجود نداشت. بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایى در میان آنها پیدا شد، در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت; تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانى، که به سوى حق دعوت مىکرد، با آنها نازل نمود; تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى کند. (افراد باایمان، در آن اختلاف نکردند;) تنها (گروهى از) کسانى که کتاب را دریافت داشته بودند، و نشانههاى روشن به آنها رسیده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگرى، در آن اختلاف کردند. خداوند ، آنهایى را که ایمان آورده بودند، به حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبرى نمود. (اما افراد بىایمان، همچنان در گمراهى و اختلاف، باقى ماندند) و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت مىکند».(البقره: 213).
و گواهی میدهم که هیچ خدایی به حق جز خدای یگانه و بیشریک وجود ندارد، همچنانکه خداوند خود شهادت میدهد:
(شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ لاَ إِله إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ)
«خداوند، (با ایجاد نظام واحد جهان هستى،) گواهى مىدهد که معبودى جز او نیست; و فرشتگان و صاحبان دانش، (هر کدام به گونهاى بر این مطلب،) گواهى مىدهند; در حالى که (خداوند در تمام عالم) قیام به عدالت دارد; معبودى به حق جز او نیست، که هم توانا و هم حکیم است».(آل عمران: 18).
و گواهی میدهم محمد ص بنده و رسول خداست که سلسله نبوت با بعثت ایشان مهر خاتم خورد، و خداوند ایشان را وسیلۀ هدایت، اولیای خویش گردانید و در قرآن ایشان را اینگونه ستود: لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ. فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لاَإِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ﴾. «به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است; و اصرار بر هدایت شما دارد; و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. اگر آنها (از حق) روى بگردانند، (نگران مباش.) بگو: «خداوند مرا کفایت مىکند; هیچ معبودى به حق جز او نیست; بر او توکل کردم; و او صاحب عرش بزرگ است.». (التوبه: 128-129).
بهترین درود و کاملترین سلام خدا بر او باد، اما بعد:
آنچه تقدیم حضور عزیزان بلاخص قشر دانشجو میگردد چکیده ای است از مسایل تاریخی و مذهبی از دید گاه اسلام ازکتب معتبر شیعه و سنی،کسانیکه هدفشان اشاعه اسلام ناب بوده و وقایع تاریخی و مذهبی را به قلم صدق و حقیقت نگاشته اند ،نه متعصبان مقلد که فریب خورده استعمار غرب و دنباله رو یهود و نصاری هستند و هدفی جز اختلاف و در هم شکستن صفوف مسلمانان در ذهن ندارند.در این کتاب سعی شده تمام مسایل اختلافی مسلمانان با مدارک علمی و تاریخی و با در نظر گرفتن خدا و قرآن و روشن نمودن حقایق بررسی و ارائه گردد،ومهمترین علتی که بنده حقیر را به گردآوری این کتاب واداشت اصرار و تشویق دوستان عزیز دانشجویی که طالب حقیقت هستند بوده ،و در پاسخ به توهیناتی که به نام اسلام در کتب مختلف به خصوص کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام که در دانشگاههای کشور نیز تدریس می شود ،می باشد.امید است خداوندمتعال به همه ماتوفیق سعادت،کامیابی و کمال عنایت فرماید و همه مارا در شاهراه حقیقتخواهی ،حقیقتجویی و حقیقتگویی قرارداده و مار را از متعصب بودن و مقلد بودن کورکورانه بدور دارد. آمین
تحقیق در مورد سیری در تاریخ تحلیلی صدر اسلام