مهمترین عناوین مطالبیکه دراین قسمت مورد نقـد وبـررسی قرار خواهد گرفت عبارتند از : تعریف پیشرفت تحصیلی وبیان برخی ازعللپیشرفتدرسی دانــشآمــوزان، تلاشهایعقـلانیوموفقیتتحصیلی، عواملاجتماعیـ فرهنگی پیشرفت تحصیلی، بررسیتأثیرعـوامـلاقتصـادیاجتمـاعی برموفقیتتحصیـلی دانشآموزان، مقایسهالگوهای زبـاندربیـنخانـوادههایطبقات مختلفاجتماعیوتأثیرآن برپیشرفت تحصیلی، وبررسی افتتحصیلی وعلل آن، الگوهای زبان وپیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و تأثیر آن بر سطح افت تحصیلی ازمهمترینمباحث اینقسمتمیباشـد.
1ـ پیشرفتتحصیلیوبرخیعللآن
بـرایاینکهمفهـوم پیشـرفـتتحصیلیروشن شـود، ابتـدا بایـدمفهوم افتتحصیلی که واژهایدرمقابلآنبهشمارمیآید، روشـنگــردد.
افتتحصیلی،افتعملکردتحصیلیودرسیدانشآموزانازسطحیرضایتبخشبه سطحی نامطلوباسـت. چنانچه فاصلة قابـلتوجهیبیناستعدادبالقـوهواستعـداد بالفعـلفرد درفعالیتهایدرسیمشـهود بـاشــد.چنین فاصلهایرا افتتحصیلی مینامنـد. روشناسـت کهافتتحصیلیفقـطدرمردودیویـا تجـدیـدیخلاصـه نمیشـودودرمـورد هـردانـشآمـوزیکه یادگیریهایاوکمتـرازتـوانواستعـداد بالقـوهوحدانتظـارباشـد، صدق میکند. بنابراینحتیدانشآموزانتیزهوشنیز ممکن است دچار افت تحصیلیگردند.
باروشن شدنمفهوم افـت تحصیلیاکنون میتوانمفهـومپیشرفـتتحصیلی را بهصورتی شفاف دریافت. چنانچه آموختههایآموزشگاهیفرد متناسب باتوان واستعداد بالقوة او باشد یاآموختههایفرد متناسـبباتــوان واستعـدادوی بـوده، دریادگیـری فاصلهای بیـنتوان بالقـوه و بالفعـلاونباشـد، میتوانیمبگوییم کهدانشآمـوز بهپیشرفـت تحصیلی نائـل گـردیـدهاســت .
عواملمؤثـردرپیشرفت تحصیلیدانشآموزفراواننـدکهدرمجموعهایازعوامل فردی، آموزشگاهـی( مدرسهای) ، خانوادگیواجتماعیطبقهبنـدیمیشونـد. در پژوهشی که بـرای رسالة دکتـریبهمنظـورشناساییعوامـلموثــردرپیشرفـت تحصیلیدرس ریاضـی دورة راهنماییتحصیلیدرسـراسـرکشـورانجـام پـذیرفتـه اسـت، مهمترین عوامـلیکه مؤثـردرپیشــرفـتتحصیــلیشنـاسـایی شـدهاند، عبارتنـد از:
1ـ وضعیتفرهنگیخانوادة دانشآموز 2ـ آموزشهای تقویتی
3ـ انجامتکالیفدرسیوکاردرخانه 4ـ وضعیـتحرفهایمعـلم
همانطورکهملاحظهمیشـود. اولین ومهمترینعامـلمؤثـردرپیشرفتتحصیلیجو و فضـای فرهنگیحاکمبرخانوادهاسـت ونهتـوانوبضاعت اقتصـادیآن .آنچـه امـروز در نـزد مـردم بهعنـوانمهمترین عامل مؤثـردرپیشرفـت تحصیلی فـرزنـدان شهرتدارد، امکاناتاقتصادیخانواده برای تأمیـن تسهیلاتمـوردنیاز بـرای تحصیـل مطـلوبتر میباشـد، امـادرپژوهـشفـوقفضـای فرهنگیکهشامل نگـرشاولیاء به نحـوة زندگـی، چگونگیتحصیلفرزندان، علاقهمندیآنـان به پیشـرفـتتحصیـلی، وچـگونـگیگـذران اوقات فراغت ونحوة استفاده ازایـن اوقـات بهنفـع غنیسـازیفرهنگـیوازجمله مطالعة کتابهایغیردرسی،توجـه والـدیـن بهبرنامة تربیتـیفرزنـدان و.. .. میباشد، بهعنــوان عـامـلمؤثـرواولیة مرتبط باپیشرفت تحصیلیفرزندانمعرفیگـردیـدهاســت .
چکیده 1
فصل اول کلیات تحقیق 2
مقدمه 3
بیان مسئله6
اهمیت و ضرورت پژوهش 10
اهداف تحقیق 13
فرضیه های تحقیق 14
تعاریف عملیاتی پژوهش14
فصل دوم : ادبیات تحقیق (پیشینه تحقیق )
تاریخچه تشویق و تنبیه16
تشویق و انواع آن 21
پاداش و انواع آن24
تقویت مثبت 27
ریشه روانی میل به تشویق و پاداش 29
تنبیه 30
تنبیه مؤثر32
مشکلات ناشی از کاربرد تنبیه34
تنبیه و نصیحت35
حافظه 37
نظریه خبرپردازی39
حافظه حسی40
حافظه کوتاه مدت41
مدت حافظه کوتاه مدت42
تقطیع 43
نقش حافظه در یادگیری 45
عنوان فهرست مطالبصفحه
فصل سوم : شیوه پژوهش 48
نوع تحقیق48
هدف تحقیق49
جامعه آماری 49
نمونه و روش نمونه گیری49
ابزار پژوهش50
روش اعمال تشویق و تنبیه برای دانش آموزان50
روش اجرای آزمون53
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
روش آماری (تحلیل داده ها)55
جدول نتایج مربوط به هر کدام از گروههای تشویق 56
جدول نتایج مربوط به هر کدام از گروههای تنبیه57
جدول نتایج مربوط به هر کدام از گروههای کنترل58
نمودار ستونی مربوط به نتایج گروههای تشویق و تنبیه و کنترل59
تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه شماره 161-60
تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه شماره 263
تجزیه و تحلیل داده های مربوط به فرضیه شماره 364
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 65
تفسیر مربوط به فرضیات67
نتیجه 69
محدودیت ها 69
پیشنهادات70
فهرست منابع
شامل 75 صفحه فایل word
دانلود تحقیق اثرات روانشناسی تشویق و تنبیه بر تربیت دانش آموزان