
پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد سازمان به صورت کامل و با فرمت ورد و پی دی اف
چکیده:
هوش هیجانی نوعی فرآیند اطلاعات هیجانی است که شامل ارزیابی دقیق هیجانات خود و دیگران، بیان مناسب هیجانات و تنظیم درجه است افزایش کمی و کیفی سطح زندگی است، هدف تحقیق بررسی رابطه هوش هیجانی ومؤلفهی آن با عملکرد سازمانی مدیران شعب بانک رفاه مشهد میباشد. بر اساس مدل هوش هیجانی دانیل گلمن، هوش هیجانی شامل 4 بعد: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 35 نفر مدیر شعبه برآورد گردید و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامهی هوش هیجانی برادبری وگریوز 28) سؤال( و جهت اندازهگیری عملکرد سازمان از رتبهبندی و شاخصهای بانک رفاه که توسط سرپرستی بانک جمع آوری شده استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه هوش هیجانی برابر بدست آمده است. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص راهنما و مشاور تأیید شده است پرسش نامه توسط پژوهشگر در بین افراد مورد نظر توزیع گردید. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، روشهای آزمون معنیدار بودن همبستگی استفاده گردید. یافتهها حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و عملکرد شعب رابطهی مثبت و مستقیم وجود دارد (با ضریب همبستگی 652/0 باسطح معناداری000/0) همچنین بین هر کدام از مؤلفههای هوش هیجانی (خودآگاهی و خودمدیریتی و...) و عملکرد شعب رابطه مثبت وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاد میگردد هوش هیجانی و اهمیت این مولفه به افراد سازمان معرفی و راههای ارتقاء این قابلیت را به آنان آموزش دهند همچنین پیشنهاد میشود که مسئولین و مدیران در انتصاب و استخدام افراد سعی نمایند افرادی که دارای نمرات بالاتری از هوش هیجانی هستند را انتخاب نمایند. و به مدیران پیشنهاد میشود با افزایش خلاقیت و مهارتهای شخصی خود سعی در ایجاد روابط مؤثرتر با کارکنان و مشتریان داشته باشند.
پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد سازمان