پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری محصولات کشاورزی از دیدگاه صادرکنندگان مشهد با استفاده از مدل الماس پورتر (مطالعه موردی: محصول کشمش) به صورت کامل و با فرمت ورد و پی دی اف
چکیده:
شاید یکی از مهمترین مباحث اقتصادی روز در سراسر دنیا بحث رقابتپذیری و ارتقای وضعیت صنایع مختلف برای بقا و رشد در عرصه متلاطم بازارهای جهانی باشد. بحث آسیبپذیری اقتصاد تک محصولی و لزوم توجه به صادرات غیرنفتی در ایران از دیرباز مطرح بوده، اما جهش قابل ملاحظهای در این راستا صورت نگرفته است. ایران با توجه به وسعت خاک، تنوع آبوهوا و استعدادهای بالقوه نیروی انسانی در زمینههای مختلف بخش کشاورزی، در تولید بسیاری از محصولات زراعی و درختی از جمله کشمش که مورد بحث است، مزیت دارد. ایران بعد از ایالات متحده و ترکیه در رتبهی سوم تولید جهانی کشمش و بعد از ترکیه در رتبهی دوم صادرات جهانی کشمش قرار دارد. بنابراین با توجه به اهمیت اقتصادی و اجتماعی صادرات کشمش در اقتصاد ملی و استعدادهای بالقوه فراوان کشور برای ارتقای کمی و کیفی این محصول و با عنایت به رقابتهای جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صادرات، هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر رقابتپذیری محصول کشمش از دیدگاه صادرکنندگان مشهد با استفاده از مدل الماس پورتر میباشد.
این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-کاربردی است که شامل 6فرضیه اصلی میباشد. در این تحقیق از آزمونهای tتک نمونهای و آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل، آزمون مقایسه میانگین چند جامعه برای بررسی فرضیهها و از نرمافزار amus برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، مدیران بازاریابی و فروش شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی در شهر مشهد هستند و براساس آخرین آمار موجود در سال 1392تعداد شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی در شهر مشهد 10عدد و تعداد مدیران بازاریابی و فروش این شرکتها 70نفر میباشد، بنابراین جامعه آماری محدود میباشد در نتیجه کل جامعه آماری این تحقیق به عنوان نمونه انتخاب شد.
یک پرسشنامه (شامل 33 سوال) جهت جمعآوری اطلاعات میدانی طراحی گردید. قابلیت اعتبار و اطمینان پرسشنامه بدست آمد و از 6 فرضیه، 5فرضیه تایید شدند و 1فرضیه رد گردید. نتیجهای که از تجزیه و تحلیل دادهها گرفته شد، نشان داد که 5متغیر (شرایط عامل، شرایط تقاضا، وضعیت صنایع مرتبط و حمایتکننده، استراتژی شرکت، ساختار و رقابت و دولت) با رقابتپذیری رابطه مستقیم و معنادار دارند و متغیر اتفاقات پیشبینی نشده بر روی رقابتپذیری بیتاثیر است و نمیتواند رقابتپذیری را تبیین نماید.
پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری محصولات کشاورزی از دیدگاه صادرکنندگان مشهد با استفاده از مدل الماس پورتر