شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه
چکیده پژوهش حاضر در صدد است عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد را شناسایی و رتبه بندی کند. روش پژوهش، با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان آموزش و پرورش یزد هستند که از میان آنان 116 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، نخست با به کارگیری نظر خبرگان و کارشناسان و با استفاده از تکنیک دلفی، 35 مؤلفه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان شناسایی شد و در چهار گروه دستهبندی گردید. این عوامل در نهایت با استفاده از روش های آماری و تکنیکهای MADM رتبه بندی شدند. نتایج به کارگیری تکنیکهایMADM،مانند AHPوTOPSISنشان می دهد از میان عوامل چهارگانه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان، عامل سازمانی/ مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پروش یزد بیشترین تأثیر را دارد. همچنین پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقای تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد ارائه شده است.
مقاله شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد