فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:61
فهرست مطالب :
عنوان صفحه
فصل اول : موضوع پژوهش
مقدمه 2
بیان مسئله 4
اهمیت پژوهش 6
فرضیه های پژوهش 7
اهداف پژوهش 8
مفاهیم و اصطلاحات بکار رفته در پژوهش 9
1- اختلالات یادگیری 9
2- مشکلات هیجانی 10
1-2- اضطراب 10
2-2- پرخاشگری 10
3-2- افسردگی 11
4-2- تکانشگری 11
5-2- ناسازگاری 12
فصل دوم : بررسی متون
1- پیشینه نظری پژوهش 14
1-1- تعریف 14
2-1- دوره های مختلف در تعریف اختلالات یادگیری 16
3-1- تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری 18
4-1- چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود؟ 20
5-1- شیوع مشکلات یادگیری چقدر است ؟ 23
6-1- گروه بندی کودکان دارای اختلالات یادگیری 24
7-1- انواع ناتوانی های یادگیری 25
1-7-1- اختلال خواندن 26
2-7-1- اختلال بیان نوشتاری 29
3-7-1- اختلال ریاضیات 30
2- پیشینه عملیاتی پژوهش 31
1-2- شناخت مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال های یادگیری با استفاده از
تست خانه – درخت – آدم (HTP) و تست آدم (DAP) در مقایسه با کودکان عادی 31
2-2- بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل 31
3-2- فراوانی صرع در کودکان و نوجوانان با اختلالات یادگیری 32
4-2- مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی
و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه 33
5-2- مقایسه ویژگی های روانشناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی 33
فصل سوم : روش اجرای پژوهش
طرح پژوهش و روش تحقیق 36
جامعه آماری ، گروه نمونه و روش نمونه گیری 37
ابزار پژوهش 38
روش اجرای آزمون 39
روش تحلیل آزمون 40
فصل چهارم : یافته های پژوهش
تجزیه و تحلیل آماری داده ها 42
شاخص اضطراب 43
شاخص پرخاشگری 44
شاخص افسردگی 45
شاخص تکانشگری 46
شاخص ناسازگاری 47
فصل پنجم : نتایج پژوهش
بحث و نتیجه گیری 49
محدودیت های پژوهش 50
پیشنهادات 50
فهرست منابع 51
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش ، بررسی مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلالات یادگیری در مقایسه با کودکان عادی در شهرزاهدان ، است . طرح پژوهش از نوع علی – مقایسه ای یا پس رویدادی است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر عبارت است ازکلیه دانش آموزان دختر و پسرعادی ودانش آموزان دارای اختلال یادگیری (7-11ساله ) در شهر زاهدان که در سال تحصیلی 86-87 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بودند وروش نمونه گیری عبارت است از روش تصادفی چند مرحله ای . ابزار جمع آوری اطلاعات ، تست خانه – درخت – آدم (HTP) است و تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی ( آزمون T) انجام گرفته است .
یافته های پژوهش نشان داد که :
در مقایسه نمره کلی شاخص های اضطراب ، تکانشگری و ناسازگاری تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی مشاهده نشد ، به این معنی که در میزان شاخص های اضطراب ، تکانشگری و ناسازگاری ، در کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی تفاوت معناداری وجود ندارد و فرضیه های یک ، چهار و پنج رد می شود ولی در مقایسه ی نمره کلی شاخص های پرخاشگری و افسردگی این تفاوت معنادار بود و می توان نتیجه گرفت که فرضیه های دو و سه تایید می شود و میزان شاخص های پرخاشگری و افسردگی در کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی تفاوت دارد .
کلمات کلیدی : اختلالات یادگیری ( learning disorder) – مشکلات هیجانی – اضطراب – پرخاشگری – افسردگی – تکانشگری – ناسازگاری – تست خانه ،درخت ، آدم .