فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه بررسی رابطه‌ بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی

اختصاصی از فایلکو پایان نامه بررسی رابطه‌ بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بررسی رابطه‌ بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی


پایان نامه بررسی رابطه‌ بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:114

فهرست مطالب:

فصـل اول:
طـرح تـحقیـق

فصل دوم
ادبیات تحقیق

فصل سوم:
روش اجرای تحقیق

فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل یافته ها

منابع :
پیوست ها و ضمائم

 

چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، استراس و افسردگی در زنان و مردان آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان زاهدان است و جامعه آماری شامل 100 نفر از دبیران مرد و زن متاهل می باشد که 50 نفر از آنان را دبیران مرد و 50 نفر  دیگر را دبیران زن تشکیل می دهند می باشد، که بصورت نمونه ی در دسترس انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده های پژوهش از تست شادکامی آکسفورد در ایرانیها که شامل 29 سوال می باشد و خرده مقیاسهای افسردگی و اضطراب و استرس 21 سوالی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، جدول هیستوگرام به میانگین و انحراف معیار استفاده شده است و مشخص شد بین شادکامی و متغیرهای پژوهش از جمله (سن، جنس، تحصیلات) ارتباط معناداری وجود دارد و بین شادکامی و پارامترهای اختلالات روانی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین در پژوهش حاضر سطح معناداری متغیرهای پژوهش با شادکامی 810/0 می باشد.
واژه های کلیدی: شادکامی، دبیران آموزش و پرورش، بروز اختلالات روانی (اضطراب، استرس، افسردگی)
 


فصـل اول:

طـرح تـحقیـق
 
مقدمه
عموم کارشناسان سلامت روان بر نقش و اهمیت شادکامی در زندگی تاکید کرده و آ ن را مهمترین علل ارتقای سلامت در افراد جامعه می دانند ، یا به نظر می رسد شادکامی ، حلقه مفقوده  سلامت روانی در جامعه ماست، جامعه ای که در آن ف روشها و بهانه های گوناگونی برای گریستن به رسمیت شناخته شده، اما روشها ی ابزار شادمانی ، بسیار محدود و مبهم است . ( روانشناسی سلامت ، انتونی جی کرتیس ، انتشارات بعثت، 1382) دکتر محمد رضا خدایی، ر ِئیس بیمارستان رازی ، با اشاره به این اینکه اختلال های روانی ساده می توانند زمینه بروز بیماری های روانی را ایجاد کنند، گفت: کاهش شادی در جامعه از مهمترین علل بروز این اختلالات روانی است و باید تلاش کنیم شادی و امید را در جامعه تقویت کنیم . وی افزود : متاسفانه در جامعه ما ا ر تبا طا ت چهره به چهره کمتر شده واین روابط جای خود را به ارتباطات اینترنتی داده اند و همین امر باعث شده که روز به روز بر شیوع اختلالات روانی افزوده شود . اما با وجود نقش غیر قابل انکار شادکامی در زندگی آیا می توان صرفا کاهش یا نبود آن را از مهمترین  علل بروز اختلالات روانی دانست ؟ دکتر کوثر سیم یا ر یا ن ، مسئول نشریه بین ا لمللی  روان شناسی ایران ، در پاسخ به این سوال و با اشاره به اینکه مسلماً شاد کامی در جلو گیری از بروز بسیاری از بیماری های مؤثر است، می گویند : اینطور نیست که بگوییم نبودن شادکامی ، فرد را کاملاً در خطر بروز بیماری های روانی قرار می دهد ، چون در خیلی از جوامع شاهدیم افراد کمتر از خود واکنش  شادی را بروز می دهند، اما مبتلا به اختلالات روانی هم نیستند . وی با تاکید اینکه نباید اینطور بیان کنیم که کاهش شادکامی از مهمترین علل بروز اختلالات روانی است ، بلکه بهتر است که  بگوییم شاد کامی و اختلالات روانی همبستگی  بالای نسبت به هم دارند وی ادامه میدهد؛ تحقیقات نشان داده اند که شاد بودن مسلماً در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی بسیار مؤثر است ، چون شادی و خنده منجر به کاهش هورمون آدر نالین و هیدروکورتیزون  شده و روی تمام واکنش های  بدن تاًثیر می گذارد .
در عین حال روان شناسان معتقدند که تا به حال آن قدر که بیماریها و اختلالات روانی پرداخته شده و برای آنها انواع و اقسام درمان های دارویی در نظر گرفته شده است ، به وجه دیگر سلامت روانی ، یعنی همان احساس شادی در زندگی به اندازه کافی پرداخته نشده است .

 
بیان مساله
خانم الزابت هارلک ،(روان شناس ، مثلث شاد کامی ، محبوبیت ، و مقبولیت و موفقیت 30مرداد1387) معتقد است که شاد کامی مثلثی ایت با سه عامل محبوبیت ، مقبولیت و موفقیت؛ یعنی انسان شاد ، انسانی است که در درجه اول روحش پر از دوستی دیگران باشد مطمئن باشد که دیگران دوستش دارند و او نیز علاقه مند است.
از طرف دیگر انسان برای شاد بودنش باید مقبولیت نیز داشته باشد ، اما مسؤلیتی اجتماعی به او ندهید. مقبولیت بیشتر در ارتباط اجتماعی و در پذیرفتن مشارکتهای اجتماعی مطرح می شود . بٌعد دیگر هم موفقیت در کار است . در مجموع این سه عنصر شادکامی به همراه می آورند، و در عین حال ، خود این عوامل نیزبر یکدیگر اثر می گذارند .
هیچ فکر کرده اید چرا وقتی می خواهیم دوستی را به خاطر آوریم ، بیشتر چهره شاد و خندانش به ذهن می رسد ، شاید فطرت ما نا خود آگاه همه انسان ها را شاد می خواهد . هدف از طرح این موضوع دنبال کردن بحث شادی ونشاط و مکانیزم تولید است . راستی چگونه یک جوان می تواند شاد باشد؟ آیا فقط با کسب موفقیت و کامیابی های که مورد تایید جامعه است ، می توان به شادی و نشاط رسید؟ آیا عوامل دیگر می توانند موجب شادی در افراد شوند ؟ آیا شادی تنها در قالب های ظاهری تجلی می یابد یا در نمودهای غیر ظاهری نیز دارد ؟‌ با توجه به این که یک مشکل عمده مشکل جوان ها است ، این بحث مفید ، چندان مورد مطالعه قرار نگرفته استۀ خوب است بحث را از اینجا آغاز کنیم که وقتی ما جوانی را می بینیم ، از کجا می توانیم متوجه شویم این جوان شاد است؟ در حال حاضر ، یک سری استاندارد های در خصوص شادی و نشاط مورد توافق همگان قرار گرفته است ۀ چهره شاد ، وجود لبخند برلبان ، لباس مناسب ، جنب و جوش ویژه و ... ملاک شادابی شناخته می شوند.
حال اگر این شادی و نشاط ، شادی پایدار و ریشه دار باشد، در نتایج زیادی را برای فرد شاراب در پی خواهد داشت . بزرگترین نتیجه ای که یک جوان شاداب بدست خواهد آورد ، موفقیت اودر امور مختلف است پیامد دوم این شادی و نشاط افزایش ارتباطات اجتماعی است . علاوه بر آن جوان شاد از سلامتی  جسمی و روحی خوبی برخوردار خواهد بود؛ اما نکته اساسی این است که عوامل پدید آورنده شادی چیست ؟خوب است برای بررسی علل شادی ، ما شادی ها را به دو دسته  کلی شادی های زود گذر و شادی های پایدار تقسیم کنیم . فایده های که برای شادی بیان کردیم آن زمانی بدست می آید ه ما به یک شادی با دوام و ریشه دار رسیده باشیم که انگلیسی ها از آن به happyness  تعبیر می کنند و در ادبیات ما با عناوینی همچون سعادت و خوشبختی از آن یاد می شود.
بین مقوله های انسانی رابطه خطی وجود ندارد ؛ بطوری که به سادگی بگوییم ((الف))باعث ((ب)) می شود مقوله های انسانی بیشتر ارتباطی حلقوی شکلی  با هم دارند ؛ برای مثال ، شادی و شاد کامی یک دانشجو با عث موفقیتش می شود و موفقیتش نیز اثر متقابل روی شادی و نشاط او خواهد داشت . (خانم الیزابت هارلک نوشته محمد رضا گلزاری ،استاد یار دانشگاه علامه طبا طبا یی ، مرداد1387)تحقیقات نشان می دهد که جنسیت و تا حدودی سن، بر رضایت فردی ، اثر وی نهند، به گونه ای که زنان  کمتر از مردان احساس شاد کامی می کنند و یا افزایش سن نیز بر شادکامی از اوضاع فردی ، افزوده می شود . همچنین زنان مسن ، شاد کامی و امید واری بیشتری نسبت به مردان دارند  . (ایزنگ مایکل ،روان شناسی شادی ، 1375 تهران ، انتشارات بدر) میان متغیر تحصیلات و شادکامی نیز ارتباط مستقیم وجود دارد ، بطوری که با افزایش تحصیلات ، شادکامی نیز افزایش می یابد . بر اساس تحقیقاتی که انجام شده در زنان ایرانی متاهل بودن ، شاغل بودن و نیز تحصیلات بالا با رضایت بیشتر از زندگی رابطه دارد .(عابدی ، محمد رضا ، شادی در خانواده،1387انتشارات مطالعه خانواده ).
اهمیت و ضرورت پژوهش:
انسان را موجودی جستجو گر دانسته اند ، آدمی وقتی حقیقتی را بدست می آورد ، آرامش می یابد ، از این روست که پژوهش و پژوهشگری در طول تاریخ  بشر استمرار یافته است و انسانها بدون آن که از پژوهش خود سودی حاصل کنند آن را محقق می سازند . انسان در طول حیات خویش با بحران ها و استرس های فراوان مواجه است و با توجه به اینکه  معمول  ترین پاسخ افراد به فشار روانی اضطراب و استرس و افسردگی است ، به بررسی تاثیر شاد کامی در بروز اختلالات روانی از جمله: اضطراب ، استرس و افسردگی می پردازیم .
بررسی و تحقیق صورت گرفته از کلیه دبیران آموزش و پرورش ناحیه 1زاهدان می باشد که رابطه بین شادکامی و بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
اهداف پژوهش :
با توجه به اینکه شادکامی از متغیر های  مختلفی تاًثیر می پذیرد ، مهمترین اهداف پژوهش حاضر ، عبارتند از اینکه آیا بین شادکامی و بروز اختلالات روانی از جمله : افسردگی ، اضطراب و استرس و متغیر هایی از قبیل ؛سن ، جنس ، وضعیت تاهل ، میزان تحصیلات همبستگی معنا داری وجود دارد یا خیر؟
سوالات پژوهش :  
1-آیا بین شادکامی و افسردگی ارتباط معنا داری وجود دارد ؟
2-آیا بین شاد کامی و اضطراب ارتباط معنا داری وجود دارد؟
3-آیا بین شادکامی و استرس ارتباط معنا داری وجود دارد ؟
4-آیا بین شادکامی و متغیر های از قبیل (سن، جنس، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات ) ارتباط معنا داری وجود دارد ؟

 فرضیات:
فرض اول : بین شاد کامی و افسردگی ارتباط معنا داری وجود دارد .
فرض دوم : بین شاد کامی و اضطراب ارتباط معنا داری وجود دارد.
فرض سوم: بین شاد کامی و استرس ارتباط معنا داری وجود دارد.
فرض چهارم: بین شادکامی و متغیر های از قبیل (سن، جنس، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات) ارتباط معنا داری وجود دارد.
تعاریف عملیاتی و نظری:
شاد کامی : در این پژوهش  متغیری است که بوسیله تست آکسفورد 29سوالی سنجیده می شود .
افسردگی ، اضطراب و استرس: در این پژوهش بوسیله تست(21-DASS)21سوالی سنجیده می شود.
تعاریف نظری:
شاد کامی : شادکامی را سازه ای دارای سه بخش مهم دانسته اند :فراوانی و درجه عاطفه ی مثبت ، میانگین سطح رضایت در طول یک دوره و نداشتن احساس منفی(مایکل آرگایل،1989) . شادکامی از دید ((ون هوون)) عبارتست از درجه ای از کیفیت زندگی که بطور کلی مطلوب ارزیابی می شود.(به نقل از علی رضا بردبار )
 
افسردگی : افسردگی عبارت است از احساس غم، دلسردی، یا نا امیدی به مدت حد اقل دو هفته در اغلب روزها و اغلب ساعات ، به علاوه علایم همراه (داستان ، پریرخ. (1376) ، تهران ، نشر سمت)
اضطراب :اضطراب به معنای نا آرامی می باشد و به حساسیتهای جسمانی و روانی که در پاسخ به تهدید حقیقتی یا خیالی به وسیله ارگانیزم ابزار و ایجاد می شود اشاره میکند و این اختلال بالا ترین حد رنج روانی است .(احمدی و بنی جمالی 1375) . اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می تواند مفید باشد.(لانگ،1986)
استرس :استرس  (stress)  یا فشار روانی به معنای برخی از شرایط محیطی است که توسط استرسورها بوجود می آید و به ایجاد پاسخ های مربوط به استرس که برای مقابله موًثر یا موقعیت نا خوشایندی برنامه ریزی شده اند ، منجر می شود. (هانس سیلید،1936)
متغیر های پژوهش :                      
 مستقل : شادکامی                       
وابسته: افسردگی ، اضطراب ، استرس


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد