این اصطلاح با معنی کنونی برای نخستین بار در دهه پایان قرن نوزدهم در امریکا به کار رفت. در محافلی که با روابط عمومی آشنا هستند تنها دو حرف بزرگ PR می آید. فرانسه زبانها آن Relations Publiques، آلمانی زبانها اغلب همان ترکیب انگلیسی و یا«offentlichkeitsarbelt» می نامند.
شخصی که اولین نفری است که رشته روابط عمومی را توسعه و گسترش می دهد. دکتر حمید نطقی یک فرد پیشگام روابط عمومی در ایران می باشد. شخصی که با دانش ویژه اش در روابط عمومی قدرت تاثیر برای مردم را دارد.
1- منبع ارتباط یک شخص نیست بلکه یک سازمان رسمی است و فرستنده غالبا یک ارتباط گر ماهر و متخصص است.
2- پیام ارسالی از رسانه های همگانی قبلا تهیه شده و به طور یکسان توزیع می شود.
3- وسیله ارتباطی برای تعداد کثیری از مردم تهیه شده اند از این نظر ارتباط بین فرستندگان و دریافت کنندگان از طریق این رسانه ها یک ارتباط توده وار است.
4- این گونه ارتباط لزوما یک ارتباط غیر شخصی و یک سویه است.
5- سرچشمه و منبع ارتباط توده در سازمانهای متمرکز و بروکراسی گسترده قرار دارد. از بین این سازمانها و پیام گیران آنها شکاف عظیمی وجود دارد. بدین شکاف یا فاصله اجتماعی حکایت از رابطه نابرابر بین فرستنده و گیرنده می کند هر چیز که فرستنده فاقد اقتدار رسمی برای دریافت کنندگان پیام می باشد با این وجود فرستنده از منابع بیشتر تخصص و اقتدار بیشتری نیست به دریافت کننده برخودار است.
6- محتوای پیام ارسال شده برای همگان یک شکل و یکسان است و تمایزی وجود ندارد.
7- در ارتباط توده گیرنده پیام متصل است را در ارتباط توده با توجه به مبادله کالا طرفین ارتباط نسبت به یکدیگر احساس تعهدی نمی کنند زیرا ورود به اینگونه بازارهای ارتباط معمولا داوطلبانه است.
8- در ارتباط توده ارتباط یک فرستنده با تعداد کثیری پیام گیراست که در آن به طور همزمان برای همگان ارسال می شود و سبب شدت آنی و دریافت کنندگان پیام و عکس العمل آن ها در یک زمان مشابه می شود. هر چند که نمی توان ادعا کرد که تائید پیام بر همه پیام گیران یک شکل خواهد بود ولی می توان پیش بینی کرد که تفاوت در عکس العمل های مخاطبین به مراتب کمتر از تفاوتهایی خواهد بود که در ارتباط چهره به چهره اتفاق می افتد.
ارتباط جمعی:
برای ارتباط جمعی تعاریفی بیان شده است از جمله:
ژان استونزی در کتاب روانشناسی اجاع می گوید ارتباط جمعی یا بهتر بگویم ارتباط در میان توده ها عبارتست از:
انتقال اندیشه ها به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد است.
ژوزف تی کلاپر در کتاب تاثیر ارتباط جمعی می گوید: ارتباط جمعی عبارتست از رساندن اطلاعات، ایده ها و برداشت ها از طریق وسایل ارتباطی و دریافت این اطلاعات به وسیله عده ای از انسانها در یک زمان او اضافه می کند که از ویژگیهای ارتباط جمعی عظمت نفوذ آن است.
ساندنی هید در کتاب برنامه های رادیو و تلویزیون در امریکا می گوید واژه ارتباط جمعی در پنج ویژگی است:
1- تعداد گیرندگان وسایل ارتباط جمعی نسبتا زیاد است.
2- ترکیب گیرندگان بسیار متنوع است.
3- با ارسال پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی نوعی تکثیر پیام به وجود می آید.
4- توزیع پیام بسیار سریع است.
5- هزینه برای مصوف کننده کم است.
به تعریف آقای محسنیان راد از ارتباط جمعی داشته باشیم که می گوید ارتباط عبارتست از: فردگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده مشروط بر آن که در گیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود. برای ارتباط جمعی نیز تعریف همین است فقط به جای گیرنده پیام باید گیرندگان پیام نوشت. در ارتباط جمعی مهم این است که معنی مشابه مورد نظر فرستنده پیام در ذهن تعداد بیشتری از گیرندگان پیام متجلی شود هر چه درصد این تعداد بیشتر شود آن ارتباط کاملتر است.
مقدمه:
اداره روابط عمومی و مخاطبین:
تاریخچه ای از روابط عمومی:
ارتباط کاربردی روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی:
فرصتهای روابط عمومی در روزنامه ها:
خبر و خبرنویسی در روابط عمومی:
کاربردهای خبر در روابط عمومی:
تعاریفی از مصاحبه:
تفاوت خبر و مصاحبه:
هدف مصاحبه:
مصاحبه از نظر محتوا:
تهدیدات قبل از مصاحبه:
مهارت های لازم جهت مصاحبه:
فاصله فیزیکی و زبان بدن:
ترکیب مهارت ها با یکدیگر در مصاحبه:
نکاتی درباره ترکیب کردن مهارتها:
اهمیت روزنامه نگاری:
نقش رسانه های خبری در عصر جدید:
شیوه های روزنامه نگاری:
نظرات دکتر معتمدنژاد کارشناس علوم ارتباطات در ایران پیرامون خبر و روزنامه نگاری:
اصول نگارش تیتر در روزنامه:
سازمان خبر یا تحلیلیه:
آشنایی با برخی از مراحل گزارش نویسی:
روابط بین الملل از نظر تعدادی از فلاسفه سیاسی:
اصطلاح روابط بین الملل از نظر عبدالعلی قوام:
سیرتکامل روابط بین الملل:
آماده سازی چاپ و برجسته:
تعریف مواد حساس:
زمان نوردهی:
روش چاپ گود:
چاپ استنسیل: (سیلک اسکرین روش)
ساخت فیلم:
دستگاه کناکت:
دستگاه آگراندیسور:
خمیرشیمیایی:
خمیرهای نیمه مکانیکی:
کاغذ های واتر مارک:
جایگاه حقوق ارتباطات جمعی در بین سایر رشته های حقوق:
شرایط اشخاص حقیقی متقاضی پروانه انتشار:
تعریف ارتباطات از نظر پروفسور وین بارنلوند:
ارتباط جمعی یا عمومی:
اختلالات :
یادگیری اجتماعی:
الگوبرداری یا تقلید:
نیاز به همبستگی:
نمودار سازمانی جهاد کشاورزی خمین:
شامل 92 صفحه فایل word