لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 21
روغن کاری
فهرست:
روغن کاریهای اولیه «روغن افشانی»
روانکاری فقط به کمک ذرات ریز و معلق روغن
مزایای استفاده از سیستم روغن افشانی
ویژگی های کارکرد سیستم روغن افشانی
تقویت موتور با سیستم روغن کاری با کارتل خشک
روشن کردن موتور سرد با کمترین فرسایش
سیستم روغن کاری
روغن موتور چیست؟
نقش مواد افزودنی اصلی به موتور
نگاهی کلی به سیستم روغن کاری پراید
مسیر سیستم روغن کاری
معایب احتمالی سیستم روغن کاری
روغن کاریهای اولیه «روغن افشانی»
سالهاست که روانکاری به روش روغن افشانی به عنوان یک روش روانکاری موثر در بسیاری از صنایع به حساب می رود و از کاربردهای وسیعی برخوردار است.یک سیستم واحد روغن افشانی می تواند یک پمپ بزرگ را که در نزدیکی موتور کوچکی قرار دارد به حرکت درآورد. این سیستم در شرایط آب و هوایی سرد و گرم، محیط های تمیز یا پر گرد و خاک، داخل یا خارج از ساختمان، در باران یا آفتاب، کار کرده و هرگز در کارکرد خود با حالت نامناسبی مواجه نشود. در کل می توان گفت این سیستم از درجه اطمینانی به میزان99 درصد برخوردار است و به نگهداری و توجه اندکی نیاز دارد. با کمک سیستم روغن افشانی می توان عمل روانکاری و محافظت از قطعات را به خوبی انجام داد و آسیب ها را به کمترین میزان ممکن رساند. این سیستم کمتر از دو سال است که در مقیاس بزرگ تایید شده است. در مقاله زیر مطالبی را در مورد سیستم روانکاری روغن افشانی از نظر می گذرانید.
تاریخچه: روانکاری به کمک ذرات ریز و معلق (روش روغن افشانی) در دهه1930 برای یاتاقان های محوری سرعت بالا در اروپا استفاده شد (در چنین کاربردهایی، گریس، گرمای زیادی ایجاد می کرد و روغن گردشی بسیار گران بود). این تکنولوژی در اواخر دهه1940 در ایالات متحده به منظور روانکاری یاتاقانهای غلتکی بزرگ در صنعت فولاد رواج یافت. در اوایل دهه1960، روانکاری پمپها و موتورها با استفاده از ذرات ریز و معلق روغن در صنعت پالایش شروع شد. در اواخر دهه1970 و اوایل1980 سیستم روغن افشانی همراه با سیستم های بهبود سازی در پروژه های جدید صنعت پالایش نفت و در مناطقی با شرایط سخت، مورد استفاده قرار گرفت.
چگونگی کارکرد سیستم روغن افشانی
امروزه در صنعت پالایش ایالات متحده بیش از900 سیستم روغن افشانی در مقیاس بزرگ وجود دارد. سیستم هایی با مقیاس بزرگ که کوچکترین آنها دارای15 تا20 پمپ و بزرگترین آنها دارای70 پمپ هستند و با یک سیستم روغن افشانی واحد، روانکاری می شوند. به طور معمول همه پمپ های یک واحد عملیاتی را با یک سیستم روغن افشانی روانکاری می کنند. بسیاری از پالایشگاههای بزرگ، دارای بیش از100 سیستم روغن افشانی برای روانکاری همه پمپها و موتورهایشان هستند. در سیستم روغن افشانی، انتشار (پراکندن) ذرات ریز روغن (با اندازه یک تا3میکرون) در سیستم های لوله کشی با فشار پایین20 اینچ جیوه است که از محل تولید ذرات ریز روغن به نقطه روانکاری صورت می گیرد. هوای متراکم به مثابه نیرویی روغن را به ذرات کوچک می شکند و سپس آنها را از میان سیستم لوله کشی به قطعات که روانکاری می شوند، منتقل می کند. با کار مداوم سیستم ذرات روغن به محفظه یاتاقان جریان می یابند. این امر نه تنها در طول عملکرد، موجب روانکاری یاتاقان می شود بلکه زمانی که یاتاقان از کار باز می ایستد، آن را با روغن پوشش می دهد. ذرات کوچک روغن به صورت مه غلیظی (دودی رنگ) هستند که از آب بندهای محفظه یاتاقان یا خطوط تهویه- تخلیه خارج می شوند. این ذرات شامل یک قسمت روغن و200 هزار قسمت هوا هستند که قابل انفجار نبوده و منجر به احتراق نمی شوند. بنابراین استفاده از این سیستم در بسیاری از محیط ها بی خطر است. این امر منجر به جریان یافتن مداوم مخلوط هوا و روغن به داخل محفظه های یاتاقان می شود و سرعت مصرف روغن را برای پمپ ها تا40 درصد کاهش می دهد. همچنین موجب حفظ فشار مثبت جزیی شده و در نتیجه از ورود آلودگی های هوازا جلوگیری می کند.
روانکاری فقط به کمک ذرات ریز و معلق روغن
روانکاری فقط به کمک ذرات ریز و معلق روغن یا مخزن خشک معمول ترین روش برای روانکاری با ذرات روغن است. این روش زمانی که روغنی در محفظه روغن وجود ندارد و یا یاتاقانها فقط با ذرات روغن روانکاری می شوند مطرح است. این امر موجب می شود یاتاقان تمیز تر و خنک تر
مقاله روغن کاری