لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:18
نگاهی به اوقات فراغت
شمارش معکوس 90 روز تعطیلات تابستان آغاز شده است. هر ساله با نزدیک شدن به ایام فراغت دانشآموزان از تحصیل، دستگاههای مختلف برنامههای خود را تحت عنوان «غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان» اعلام میکنند. وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج و... هر ساله آمار و برنامههایی برای اوقات فراغت گزارش میکنند که غالب آنها را تلاشهای هنری، نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق،کلاسهای ورزشی و اردو تشکیل میدهد. به عبارتی هنر و ورزش همان درس بحثانگیزی که در طول سال تحصیلی مورد بیمهری و بیتوجهیاند، پس چگونه میتوان در ترم تابستان باعث شکوفایی خلاقیت دانشآموزان شد و در سال تحصیلی تنها به ارائه دروس از پیش تعیین شده فکر کرد؟ چه طور میتوان در تابستان کودکان را به کتابخانه دعوت کرد ولی در کتابخانه مدارس و کلاس درس تلاشی به این منظور انجام نداد.
بعضی «اوقات فراغت» را نتیجه انتخاب آزاد و به دور از اجبار تعریف میکنند؛ بعضی آنرا یک فعالیت میدانند، برخی دیگر این اوقات را زمانی میدانند که فرد به «تفریح» بپردازد و…. به هر حال میتوانیم بگوییم اوقات فراغت زمانی است که فرد به دور از هر گونه اجبار، در اختیار خود بوده و آزادانه میتواند به کار دلخواه خویش بپردازد.
«اوقات فراغت» را میتوانیم به انواع گوناگون تقسیم کنیم. این کار با توجه به شرایط افراد از قبیل جنس، سن، شغل، توانایی مالی و… صورت میگیرد.
روانشناسان معتقدند اگر فردی به کار دلخواه خود بپردازد، خستگی و ملالت برایش معنا نخواهد داشت. در این صورت میتوانیم نتیجهگیری کنیم که کارهایی که افراد در زمان فراغت خود انجام میدهند نوعی استراحت جسمی و روحی برای آنها به حساب میآید.
پس «اوقات فراغت» مفهومی است که با وقت و زمان آن هم «وقت آزاد» ارتباط دارد و افراد معمولاً این اوقات را با ورزش و تفریح، کتاب و مطالعه، قدم زدن، مسافرت و سایر سرگرمیها میگذرانند.
امروزه در دنیایی متغیر و متحول زندگی میکنیم که هر روز در زمینههای مختلف اعم از علمی، هنری، سیاسی و اقتصادی اتفاقات تازهای روی میدهد. امروز کتاب و مطالعه، کار افراد بخصوصی نیست. هر کسی با هر شغل و مقامی، نیاز دارد که به طور مرتب و منظم مقداری از وقت خود را به خواندن مطلب مورد نیاز و علاقهاش اختصاص دهد، چه این مطالب در روزنامهها و مجلات باشند، چه در کتابهای علمی و فنی، چه در کتابهای قصه و داستان و چه در نامهها و پروندههای اداری.
کارشناسان مسائل تربیتی در این باره معتقدند در صورتی که برای پرکردن اوقات فراغت برنامهریزی نشود این ایام میتواند در شکوفایی استعدادها نقش مهمی داشته باشد و همچنین اگر نظارت کاملی بر روی دانشآموزان صورت نگیرد، این ایام میتواند به عنوان یک تهدید جدی تلقی شود همان طور که بسیاری از مشکلات و ناهنجاریها از سوی برخی دانشآموزان در ایام تعطیل صورت میگیرد، و این نشاندهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامهریزی خاصی را میطلبد. اما در حال حاضر به رغم وجود متولی اوقات فراغت جوانان، از بین 5/14 میلیون دانشآموز کشور تنها ده درصد تحت پوشش برنامههای اوقات فراغت بوده و مابقی رها هستند. آمار نشان میدهد از حدود یک میلیون و 26 هزار نفر دانشآموزی که در تهران وجود دارد اگر شش ساعت در روز فراغت داشته باشند، حدود 295 میلیون نفر اوقاتی دارند که میتوان برای آن برنامهریزی کرد این در حالی است که حداقل 20 تا 30 هزار نفر پسر 11 تا 21 ساله ساعت بیکاری را در مراکز گیم نت میگذرانند و به طور متوسط سالانه 20 میلیارد ساعت اوقات فراغت دانشآموزان کشور هدر میرود.
دکتر علی سعیدی کارشناس برنامهریزی و رفاه با اشاره به اوقات فراغت در سالهای اخیر میگوید: در سالهای اخیر اوقات فراغت، تفریح محسوب شده است، در صورتی که هم فرصت است و هم تهدید. در گذشته به هر نحوی تلاش میکردیم تعطیلات سپری شود. در صورتی که اوقات فراغت در تمام سال وجود دارد و متأسفانه سازمانهای دولتی فعالیتهایشان را معطوف به پر کردن این اوقات میکنند. مکان فراغت محلهای تفریح نیست و اتفاقاً میبینیم که بیشتر اوقات فراغت در خانه میگذرد و کمتر میتوان رفتار افراد را در خانه کنترل کرد،
مقاله ارتباط اوقات فراغت با مطالعه و تحصیلات