لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 5
1. قلم را به دست بگیرید و با اعتماد به نفس و توکل بر خدا نوشتن را آغاز کنید. مهم نیست چه می نویسید، نوشته شما از چه مقدار ارزش ادبی برخوردار است و درباره چه چیزی می نویسید؛ مهم آن است که نوشتن را آغاز کنید و آن قدر ادامه دهید تا قلمتان روان شود.2. همزمان با نوشتن و یا قبل از آن متون ادبی دیگران را مطالعه کنید. مطالعه زیاد متون ادبی استعداد نهفته شما را به تدریج بیدار می کند. این متون اعم از نثر و نظم است.3. کتاب هایی که در مورد فنون نویسندگی تألیف شده را حتما مطالعه کنید.4. پس از تمرین های اولیه، موضوعات مورد علاقه خود را مشخص کنید و بعد از این که درباره آنها اطلاعاتی از طریق مطالعه به دست آورید در شرح و توصیف آن قلم فرسایی کنید.5. مطالعه اشعار شعرای بزرگی چون مولوی، سعدی، فردوسی و حافظ در بیدار شدن قریحه شعر در شما بسیار مؤثر است. سعی کنید روزی نیم الی یک ساعت آن اشعار را مطالعه کنید.6. به دست آوردن استعداد و قریحه داستان نویسی و شعر یکی از توفیقات الهی است و چه بسا برخی از اعمال ناپسند و بعضی گناهان سبب گرفته شدن این توفیق شود، چنانچه امام علی(ع) در ابتدای دعای کمیل به تأثیر برخی از گناهان در زوال نعمت ها اشاره می کند. بنابراین با استفاده از راه هایی مثل دعا، استغفار و توسل توفیقات قبلی خود را بازیابید.
7. در مورد تحصیل در دانشگاه و نیز ازدواج، با توجه به نقاط مثبتی که در خود سرغ دارید مثل علاقه زیاد به مطالعه و داشتن احساس مسؤولیت در خدمت به مردم و جامعه و نیز توجه به خدا و مسائل معنوی، مطمئنا هم می توانید در نقش یک دانشجوی موفق ظاهر شوید و هم در نقش همسری شایسته قرار بگیرید. به شرطی که خود را دست کم نگیرید و خود باوری و اعتماد به نفستان را بالا ببرید.
اما در مورد درمان کندی و ضعف حافظه :
ابتدا علل فراموشی را مرور می کنیم و سپس عواملی که در تقویت حافظه مؤثر است بیان می گردد. علل فراموشی : معمولا" یکی از نگرانیهای شایع در میان افراد در رابطه با فراموشی است که از حافظه ی خود شکایت می کنند. فراموشی علل زیادی می تواند داشته باشد گاهی اوقات آسیب های جسمانی مانند ضربه ی مغزی، سکته و بعضی از بیماریها می تواند باعث تضعیف حافظه انسان شود و گاهی مشکلات روحی مثل افسردگی و اضطراب باعث کاهش کارآیی ذهن شود.
علاوه بر عوامل جسمانی و روانی ممکن است حافظه در یکی از مراحل حافظه (که عبارتند از 1. رمز گردانی یا سپردن به حافظه 2. اندوزش یا نگهداری در حافظه 3. بازیابی یا فراخوانی از حافظه ) خطاهایی به وجود آید و باعث فراموشی شود که ما در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنیم :
الف . زوال نافعال : عدم به کارگیری مطالب حفظ شده سبب فراموشی می گردد. ب . عدم توجه هنگام رمزگردانی : برای اینکه اطلاعات را در حافظه ی خود رمزگردانی کنیم نخست باید توجهمان را بر آن متمرکز کنیم وگرنه خیلی زود از حافظه ما رخت بر می بندد و دچار فراموشی می شویم .
ج . تداخل : مطالبی که در ذهن ما هست به کلی از حافظه پاک نمی شود بلکه بخاطر تداخل مطالب مشابه باعث می شود هنگام استفاده و به خاطر آوردن و بازیابی ماده های مشابه به ذهن آمده و مزاحم بازیابی شود که اصطلاحا" به آن تداخل گویند.د. عوامل هیجانی : عواملی مانند اضطراب و وحشت زدگی مانع بازیابی مطالب می شود.چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم :
1. تقطیع : یعنی حروف را به قطعه های واژه ای و قطعه های واژه ای را به قطعه های عبارتی دسته بندی کردن از طریق تقطیع می توان حروف یا ارقام را به قطعه های معنادار تبدیل کرده و ظرفیت حافطه ی خود را افزایش داد مثلا" زنجیره ی عددی 83 - 619 - 2177 - 149 را به زنجیره ی 1492 - 1176 - 1983 (که سالهای میلادی است ) تبدیل نموده و حافظه ی خود را افزایش می دهیم .
2. معنادار کردن : این روش بهتر از هر شیوه دیگر به حافظه کمک می کند و هر چه معنا عمیق تر یا با جزئیات بیشتری رمزگردانی شود, مطلب بهتر به یاد می ماند. بنابراین وقتی می خواهید نکته ای را از کتابی به خاطر بسپارید احتمال یادآوری آن در صورتی بیشتر است که توجه خود را بیشتر بر معنای آن مطلب متمرکز کنید تا بر واژه ها. هر چه عمیق تر و کامل تر به معنا توجه کنید بهتر آن را به یاد خواهید آورد.
3. سازماندهی : با سازماندهی مطالب به راحتی می توان آنها را یاد گرفت , حفظ کرد و سپس به یاد آورد. یعنی برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های متعدد و متکثری است آن را در یک سلسله مراتبی منطقی قرار داده و از کل به جزئ و از بالا به پائین به زیرشاخه های جزئی تر تقسیم نموده و به خاطر خود بسپارید.4. بافت : ما معمولا" مطالبی را که می آموزیم در یک شرایط زمانی , مکانی و... خاصی یاد می گیریم این مجموعه شرایط حاکم بر فضای یادگیری را بافت می گویند ما وقتی می توانیم به آسانی مطالب را بازیابی کنیم که بافت حاکم بر بازیابی را همان بافتی قرار دهیم که در زمان یادگیری و وقوع آن وجود داشته است مثلا" اگر قرار باشد شما نام همکلاسیهای دوران راهنمایی خود را بیاد آورید, با گردشی در راهروهای مدرسه ای که دوره ی راهنمایی را در آن گذرانیده اید بازیابی اسامی دوستان همکلاسی را آسان تر می توانید انجام دهید. 5. روش پس ختام : این روش که توانایی دانشجو را در به خاطر سپردن مطالب کتابهای درسی کمک می کند به روش پس ختام معروف است که نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله ی آن است . 1. پیش خوانی 2. سؤال کردن 3. خواندن 4. تفکر 5. از حفظ کردن 6. مرور کردن .
توضیح : فرض کنید می خواهید مطلبی از یک کتاب را به خاطر بسپارید و سپس بازیابی کنید ابتدا با پیش خوانی یک برداشت کلی از موضوعات مهم انجام می دهید. این نوع پیش خوانی باعث می شود که مطالب مهم فصل را شما سازمان دهی کنید (همان طور که قبلا" گذشت ) در مرحله ی دوم و سوم : دانشجو باید درباره ی هر بخشی سؤالهایی طرح کند و در مرحله ی خواندن (سوم ) باید هر بخش را به قصد پاسخ دادن به سئوالهای طرح شده بخواند. در مرحله ی چهارم به دانشجو گفته می شود که هنگام خواندن , ساختن سؤال ها و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود درباره ی مطلب فکر کن که در واقع دانشجو به مطالب خوانده شده معنا دهی می کند. سپس در مرحله پنجم و ششم یعنی در مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن دانشجو باید سعی کند واقعیتهای اصلی مطالب را که خوانده بیاد آورد و به سئوالهایی که خود طرح کرده , پاسخ دهد. به عبارت روشن تر روش »پس ختام « بر سه اصل بهسازی حافظه استوار است:
تحقیق در مورد عواملی که باعث کندی مطالعه می شود