لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات 26
بیمهخرد عرصهای جدید برای فعالیت بیمهگران
مقدمه
«بیمه» واژهای است که در جوامع مختلف در طی زمان از گذشتههای دور تاکنون به معانی متفاوتی بهکار رفته است. امروزه «بیمه» مفهومی است بسیار وسیع و گسترده که هر روز با گسترش پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی بشر، بر گستردگی آن افزوده میشود.
بسیاری از صاحبنظران امروزی بیمه را «مکانیزم انتقال ریسک» میدانند و به دو دسته بیمههای «بازرگانی» و «اجتماعی» تقسیم میکنند و معتقدند که بیمههای بازرگانی چون با هدف کسب سود و از طریق بنگاههای اقتصادی (عموما خصوصی) عرضه میشوند با بیمههای اجتماعی که به وسیله دولتها و با هدف «حمایت اجتماعی» عرضه میشوند متفاوتند و راه این دو نوع بیمه از یکدیگر جدا است و اصول و روشهای متفاوتی در آنها به کار گرفته میشود. اگر چه این مطلب تا حدود زیادی صحیح است اما باید گفت در عمل نمیتوان این دو نوع فعالیت بیمهای را کاملا مستقل از هم دانست و نمونههای آشکاری وجود دارد که به صورت مشترک هم بر بیمههای بازرگانی و هم بر بیمههای اجتماعی تاثیر گذارند.
برای مثال به «فرهنگ عمومی» میتوان اشاره کرد. شناخت عمومی و آگاهی مردم از بیمه، موضوعی است که هم بر بیمههای بازرگانی و هم بر بیمههای اجتماعی تاثیرگذار است به گونهای که درحال حاضر اغلب مردم کشورمان بیمه را به مفهوم اجتماعی آن میشناسند و نه مفهوم بازرگانی، به عبارت دیگر «بیمههای اجتماعی»،
مقاله تاثیر بیمه در اقتصاد خرد