مقالات علمی پژوهشی عمران با فرمت Pdf صفحات 10
چکیده:
در سالهای اخیر حوادث زیادی در نقاط مختلف جهان در ارتباط با مسئله کاویتاسیون در سرریز سدهای بلند در نواحی که سرعت جریان
زیاد می باشد به وقوع پیوسته است که توجه مهندسین هیدرولیک را به خود معطوف داشته است.در ایران نیز این پدیده باعث خرابی سرریز
سد کارون یک )شهید عباسپور ( گردیده است. کاویتاسیون )خلا زایی( پدیده ای است که مکانیزم اصلی شروع حفره زایی هنوز ناشناخته
است.اما به نظر می رسد که در طول سرریز سدهای بلند در اثر وجود ناصافی ها و ناهمواریهای کف سرریز ، خطوط جریان از بستر خود
جدا و جریانهای گردآبی در پایین دست محل جداشدگی تشکیل شده و به دلیل بالا بودن سرعت جریان در سرریز )سرعت بیش از 25 متر
در ثانیه ( در منطقه گردابی کاهش فشار رخ داده و به فشار بخارآب می رسد.در نتیجه بخارآب ، حبابهای کاویتی در این منطقه شکل
گرفته و این حبابها پس از انتقال به پایین به منطقه با فشار بیشتر رسیده و منفجر می شوند.چون سطح تماس حبابها با بستر سرریز کوچک
است نیروی فوق العاده ای در اثر انفجار حبابها به بستر سرریز وارد می شوند و در نهایت باعث خرابی و خوردگی بستر سرریز می شوددر
تحقیق حاضر سعی شده است که از بین روشهای موجود برای کنترل خسارات ناشی از کاویتاسیون در سرریزها ، تاثیر روکشهای فلزی و
بتن های الیافی در مقابل پدیده کاویتاسیون ارزیابی و مورد مقایسه قرار گیرد. بنابراین در این تحقیق به قابلیت این دو در جلوگیری و
کاهش خسارت نامنظمی های سطحی ایجادی در مکانیزم کاویتاسیون با استفاده از روش اجزا محدود پرداخته میشود .
واژگان کلیدی: کاویتاسیون، بتن الیافی ، روکش فلزی ، سرریز سد و میزان خرابی.
بررسی تاثیر روکش های مختلف در مقابل توزیع خرابی سرریز سدها دربرابر پدیده کاویتاسیون