دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم رابطه شاد و رضایت بخش دانش آموزان را در زنگ تفریح مدیریت نمایم
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 31 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
((ویژه معاونان آموزشی ))
چکیده :
زنگ تفریح ، جزیی از زندگی و برنامه ی روزمره ی هر مدرسه ، و براساس نظر اکثر دانش آموزان ، بهترین زمان مدرسه است. در این فرصت کوتاه و پرهیجان ، دانش آموزان از محیط جدی و خشک کلاس با سر و صدای فراوان ، داخل حیاط می شوند . برخی با توپ بازی ، دویدن یا انجام فعالیت های پرهیجان دیگر ، انرژی های جسمانی خود را تخلیه می کنند . برخی دیگر دست در دست هم یا در کنار هم راه می روند تا داستان های تمام نشدنی خود را برای یک دیگر نقل کنند. بعضی نظاره گر خاموش بازی های سایرین هستند و گروهی دیگر خشم و عقده های درونی خود را با درگیری جسمانی یا خشونت کلامی بر سر همسالان یا دانش آموزان ضعیف تر خالی می کنند. زنگ تفریح ، هم فرصتی برای استراحت و رفع خستگی کودکان و نوجوانان است و هم مهم ترین وسیله ی اجتماعی شدن آنان به شمار می رود و تجربیاتی که دانش آموزان در زنگ تفریح بدست می آورند ، می تواند در تگرش آنان نسبت به خود ، مدرسه و تحصیل اثر بگذارد . نقش معاون یا معاون مدرسه در این زمینه کاملا برجسته است. آنان عقیده دارند با این که بسیاری از دانش آموزان رفتار معقولی در داخل کلاس از خود نشان می دهند ، اما در حیاط مدرسه ، بی انضباط ، خشن و غیر قابل کمترل هستند. (دکتر زهرا بازرگان ۱۳۸۶ص۶۷)
با توجه به آن چه که گفته شد و از آن جایی که در مدرسه به کار جمعی و فعالیت گروهی تاکید زیادی می شود و کار جمعی و گروهی تاثیر فراوانی در رشد بهتر دانش آموزان دارد لذا اینجانب محمد احسانی معاون آموزشی آموزشگاه نمونه دولتی عرفان به بررسی این موضوع که چگونه می توانیم ارتباط دانش آموزان را در ساعت تفریح تقویت کنیم می پردازم امیدوارم که این موضوع و اقدام در جهت ارتقای آن بتواند راهگشای همکاران محترم باشد .
مقدمه
درمورداثرات مثبت ومنفی زنگ تفریح وبررسی نظرات مهمترین عوامل ذینفع بعضی ازدانش آموزان ودبیران، تحقیقاتی درکشور ماصورت گرفته است درحالی که این بخش اززندگی درمدرسه همانند سایر برنامه های آموزشی وپرورشی به خاطراثراتی که می توانددرزندگی عاطفی واجتماعی دانش آموزان داشته باشدنیازمندتوجه خاصی می باشد .در بحث آموزش، ما آموزش پنهان را گاه نادیده میگیریم در صورتی که اثربخشی “آموزش پنهان” شاید بیشتر از آموزش آشکار باشد. زنگ تفریح با مدیریت معاون مدرسه، مربی تربیتی، مربی بهداشت و مربی ورزش میتواند بسیار سودمند و مفید باشد و اثربخشی آن بیش از آموزش مستقیم نیز باشد.اگر قرار است زندگی کردن را در مدرسه یاد بدهیم ، می توانیم همه ی زندگی را در مدرسه شبیه سازی کنیم . خلق هر نوع شبیه سازی در زندگی مدرسه ای ، همان زندگی واقعی است. زندگی کردن در مدرسه خود زندگی است. عین زندگی است. وقتی به بچه ها یاد می دهیم چه رفتارهای دلپسندی با یکدیگر داشته باشند ، به آن ها یاد داده ایم که زندگی کردن چقدر شیرین است. (علی رئوف .۱۳۸۵.ص۶)
تحقیقات درزمینه زنگ تفریح وجنبه های اجتماعی زندگی درمدرسه دربسیاری ازکشورهای صنعتی پیشرفته به خصوص درانگلستان فراوان است .پژوهش اسمیت و شارپ درموردآزارگری درمدرسه نشان می دهدکه بسیاری ازدبیر های انگلیسی به این دلیل که اکثردعواهاوابرازخشونت دانش آموزان به یکدیگراغلب درزنگ تفریح صورت می گیرد و این امرکه متمرکزکردن حواس دانش آموزان پس ازبازی شلوغ وپرهیجان زنگ تفریح دشوار است و نظرمثبتی در مورد این زنگ ندارندوترجیح می دهندکه زنگ تفریح کوتاه ترشود و یا حتی تغییر دردرس به صورت چند تگ زنگ اعلام شود . گفتنی است که دراین کشورمسئولیت مراقبت از دانش آموزان درحیاط به هنگام زنگ تفریح به خوبی درمدارس ابتدایی به عهده دبیران مدرسه است که به نوبت این وظیفه راانجام می دهند.اتحادیه دبیران انگلیس درزمینه انظباط درمدرسه زنگ تفریح رابه عنوان مهمترین زمان بروزمسایل رفتاری ازقول دبیران نقل کرده است .
علیرغم نظردبیران ،نظردانش آموزان درموردزنگ تفریح کاملاًمثبت است .نتایج تحقیقات نشان داده است که اکثردانش آموزان گروه نمونه با این که ازحیاط مدرسه وفضای فیزیکی محوطه بازی خود ناراضی بودندزنگ تفریح رابه عنوان تجربه ای مثبت تلقی نموده اند.دلیل اصلی رضایت دانش آموزان اززنگ تفریح فرصتی است که این زنگ برای ایجاددوستی وانجام بازی های مختلف به آنهامی دهد امادانش آموزان دبیرستانی ازاین که دراین ساعت می توانندبادوستان خوددرمدرسه آزادانه درباره دبیر هاصحبت کنندوازفشارهای کنترل بزرگسالان درامان باشنداظهاررضایت کرده اند.
بیان مسئله
زنگ تفریح هم فرصتی برای استراحت و رفع خستگی کودکان و نوجوانان است و هم مهمترین وسیله اجتماعی شدن آنان به شمار می رود و تجربیاتی که دانش آموزان در زنگ تفریح به دست می آورند، می تواند در نگرش آنان نسبت به خود، مدرسه و تحصیل موثر باشد. بنابراین زنگ تفریح ، فرصتی است تا کودکان با گروههای سنی مختلف ضمن بازیهای گروهی با هم دوست شوند و به قول بلاچفورد، شبکه های مهم اجتماعی را در مدرسه ایجاد کنند.
مدیریت رفتار دانش آموزان در هر یک از سطوح ، شناخت کافی و روشهای تربیتی خاصی می طلبد. برای بهبود رفتار دانش آموزان در زنگ تفریح ، لازم است در هر یک از سطوح ، اقدامات تربیتی خاصی صورت گیرد؛ به عبارت دیگر، بدون توجه به این که در کلاس و در کل مدرسه چه می گذرد و چه الگوی رفتاری در آنجا حاکم است ، نمی توان انتظار داشت دانش آموزان رفتار متعادل و شایسته ای در زنگ تفریح از خود نشان دهند. از طرفی لازمه بهبود رفتار در هر یک از سطوح ، مشارکت کامل دانش آموزان و ایجاد محیطی دوستانه برای بحث و گفتگو درباره رفتار قابل پذیرش و غیرقابل پذیرش و تصمیم گیری در زمینه مقررات مدرسه و کلاس یا تعدیل و اصلاح آن است.یکی از روشهایی که به بهبود کیفیت زنگ تفریح و تجربیات بازی دانش آموزان منجر می شود، مشارکت دانش آموزان در بازی سازی حیاط و محوطه بازی است. دانش آموزان با بهره گیری از خلاقیت خود و با دستکاری محیط، از امکانات ضعیف آنان استفاده می کنند. تغییرات مورد انتظار دانش آموزان که آرزوی آنان را درخصوص حیاط مدرسه منعکس می کند، شامل درخت ، بوفه ، باغچه ، طناب بازی و...از موثرترین برنامه ها در زمینه بهبود رفتار دانش آموزان در مدرسه ، آگاه سازی دانش آموزان از روشهای مسالمت آمیز حل اختلافات در مدرسه و تقویت تفاهم و همبستگی میان آنهاست.
بر اثر این برنامه آموزشی مهارت های حل تعارض ، اعتماد به نفس افزایش یافته و مهارت های اجتماعی آنان برای شرکت در بازیهای دوست یابی تقویت می شود. این جلسات آموزشی معمولا برای دانش آموزانی که مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می گیرند یا مهارت اجتماعی ضعیفی دارند، مناسب است.
فهرست مطالب
مقدمه
بیان مسئله
توصیف وضع موجود
گرد آوری شواهد یک
گرد آوری داده ها
گرد آوری داده ها جهت راه حل
ادبیات موضوع
اهداف تحقیق
انتخاب راه حل
اعتبار بخشی به راه حل ها
گرد آوری شواهد د
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و ماخذ
دانلود اقدام پژوهی مدیریت رابطه شاد و رضایت بخش در زنگ تفریح