لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 38
پیشگفتار
رشد و گسترش نظامهای آموزش و پرورش،ویژگی بارز جوامع عصر ماست.
این امر ، به ویژه در دهه های اخیر در کشورهای رو به توسعه به مسئله ای مهم مبدل شده است. پیامد این رشد روز افزون ، تبدیل نظام آموزشی به سازمانی عظیم و فرا گیر است که با تعدادکثیری دانش آموز سروکار دارد. وظایف متعدد و متنوعی انجام می دهد. معلمان و کارکنان فراوان با دانش و مهارتهای گوناگون به خدمت می گیرد، منابع مالی و مادی عظیمی مصرف می کند و رویهم رفته ، اثرات و نتایج دامنه داری به بار می آورد گردش کار چنین سازمانی ، بی تردید در گرو هدف گذاری و برنامه ریزی سنجیده و سازماندهی هوشمندانه است و نتیجه بخش فعالیتها و خدمات حساس و خطیر آن مستلزم رهبری و مدیریت اثر بخش است .
از تشکیل نظام آموزش و پرورش نوین در ایران ، بالغ بر هشتادوپنج سال می گذرد. در این مدت بر اثر تحولات اجتماعی و اهمیت یافتن آموزش و پرورش رسمی در جامعه ، نظام آموزشی کشور گسترش چشمگیری پیدا کرده ا ست.
از سویی شمار آموزشگاهها ، معلمان و دانش آموزان، سال به سال افزایش یافته و از سوی دیگر ماموریتها و وظایف نظام آموزشی پیچیده تر و دشوارتر شده است در نتیجه به جرات می توان گفت که امروزه رهبری و مدیریت نظام آموزش و پرورش در سطوح مختلف آن به صورت یکی از مسئولیتهای مهم و سنگین جامعه در آمده است.با وجود اینکه در نیم قرن اخیر، با تا سیس موسسات و مراکز تربیت معلم ، امر تربیت و اموزش حرفه ای معلمان به منظور ارتقای کیفیت تدریس و مدیریت در سطح کلاس درس تا اندازه ای مورد توجه قرار گرفت .
ولی هنوز ، شمار کثیری از معلمان و دبیران سراسر کشور از بینش و دانش مهارتهای متناسب با حرفه فرد برخوردار نیستند. مدیریت و رهبری در سطح مدارس و مدیریت امور آموزشی در سطح مناطق و شهرها هنوز اهمیت واقعی خود را پیدا نکرده و از این رو مسائل و مشکلات مدیریت اموزش و پرورش در سطح کشور چندان مورد توجه و مطالعه قرار نگرفته است.
تعریف مدیریت
در تعریف مفاهیمی نظیر مدیریت ، توسل به تعاریف لغت نامه ای کافی و سود مند نیست بلکه در تعریف مدیریت از مفهوم عملی ان استفاده شده که می توان با رعایت ملاکهای عینی آن را منوط ساخت.
پس اگر در موقعیتی ملاکهای زیر برقرار باشد می توان گفت در آن موقعیت مدیریت اعمال می شود.
1- فعالیت منظم و سازمان یافته: مدیریت مجموعه فعالیت منظم و پیوسته ای است که با گروهها و افرادی که در جهت هدف مشترکی کار می کنند ارتباط دارد. مدیریت ممکن است اشکال گوناگون داشته باشد . فعالیت فرماندهی گروهی نظامی یا رهبری گروهی دانشجو ،مدیریت سازماندهی با هزاران کارمند یا انجمنی کوچک مرکب ازچند دانشجو عمل مدیریت در چنین موقعیتی ، ایجاد هماهنگی میان فعالیتهای افراد و گروهها است .
2- هدفها: ملاک دوم مدیریت آن است که هدفی وجود دارد که فعالیت منظم گروهی در جهت تحقق آن هدایت می شود. هدف ممکن است صریح و روشن یا غیر صریح و ضمنی باشد.
3- روابط میان منابع: سومین ملاک آن است که فعالیت منظم در جهت هدف از طریق روابط معینی که میان منابع موجود برقرار است صورت می گیرد.
4- انجام دادن کار به وسیله دیگران : چهارمین ملاک مدیریت ان است که تحقق هدفها از طریق انجام دادن کار یا به وسیله افراد دیگر صورت می گیرد چون مدیریت در موقعیت گروهی اعمال می شود از این رو انجام دادن کار مستلزم استفاده از قابلیتها و استعدادهای افراد دیگر است، از طریق تقسیم کار و محول کردن وظایف بع انها .
5- تصمیم گیری : آخرین ملاک مهم مدیریت ، شرکت فعال در تصمیم گیری است. یعنی ارزشیابی و گزینش راه حلها در موقعیتهای پیچیده ای که غالباَ توام با ریسک و عدم اطمینان است، تصمیم گیری ، همه جوانب مادی و مالی و انسانی را شامل می شود. عمل تصمیم گیری بسیار اهمیت دارد و موفقیت در مدیریت به اتخاذ تصمیمات درست و مقتضی وابسته است.
اگر در موقعیتی ملاحظه کنیم که به موجب ملاکهای فوق عمل می شود می توانیم بگوییم در ان موقعیت مدیریت اعمال می گردد. پس مدیریت ، فعالیتی است منظم در جهت تحقق هدفهای معین که از طریق ایجاد روابط میان منابع موجود ، انجام دادن کار با مشارکت افراد دیگر ، و شرکت فعال در تصمیم گیری ، صورت می گیرد .
ضرورت آموزش مدیریت:
توضیح اینکه چرا مطالعه و آموزش مدیریت ضروری و سودمند است اولاَ احتمال زیادی وجود دارد که هر کس در مسیر زندگی شغلی خود در مقام مدیر قرار گیرد .مدیریت فعالیتی عام است زیرا در همه انواع، سطوح و وظایف سازمان اعمال می شود.
مقاله رشد و گسترش نظامهای آموزش و پرورش