فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله استانداردهای ISO

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله استانداردهای ISO دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله استانداردهای ISO


دانلود مقاله استانداردهای ISO

 

مشخصات این فایل
عنوان: استانداردهای ISO
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 103

این مقاله درمورد استانداردهای ISO می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله استانداردهای ISO می خوانید :

ایجاد ارتباط و انتخاب ممیز
برای دریافت گواهینامه، لازم است سیستم مدیریت کیفیت و چگونگی استقرار آن توسط یکی از ممیزان مستقل (شخص ثالث) مورد ارزیابی و ممیزی قرار گیرد. معمولاً شرکت های متقاضی گواهینامه حداقل از سه شرکت صادرکننده گواهینامه پیشنهاد می‌گیرند و با توجه به جهات اقتصادی و شرایط پیشنهادی آنها یکی را انتخاب می‌کنند. انجام ممیزی عملی نیست که فقط برای یکبار صورت پذیرد. علاوه بر ممیزی‌های متعددی که قبل از دعوت ممیزین خارجی توسط ممیزین آموزش دیده داخل شرکت انجام می‌شود،‌ برای اطمینان از حفظ و نگهداشت سیستم مدیریت کیفیت پس از دریافت گواهینامه، عمل ممیزی در فواصل زمانی معین به طور منظم باید تکرار شود. به علاوه گواهینامه مربوط معمولاً 3 سال اعتبار دارد و به فاصله هر 6 ماه تا یک سال مجدداً ممیزی می‌شود. بدین لحاظ ضروتاً یک ارتباط دائمی بین ممیز خارجی و شرکت برقرار خواهد شد که اهمیت دقت نظر در انتخاب اولیه ممیز را توجیه و اجتناب ناپذیر می‌کند.
زمان انتخاب و به کارگیری ممیزین مستلزم دقت نظر کافی است . معمولاً فرایند انتخاب می‌تواند همزمان با فعالیت ارزیابی مقدماتی صورت پذیرد.
5-11- استقرار نظام مدیریت کیفیت
پس از مستندسازی و قبل از انجام ممیزی خارجی، نظام مدیریت شرکت باید پیاده شده (استقرار یابد) و مدتی نیز عمل کند. استقرار نظام مدیریت کیفیت را می‌توان به صورت تدریجی و یا پس از طراحی در مقطع مشخصی انجام داد. به علاوه می‌توان نظام را از یک بخش یا قسمت شروع کرده و به تدریج به سایر بخشها  تعمیم داد. هر یک از شیوه‌های مورد عمل دارای مزایا و معایبی است که خود می تواند موضوع بحث مفصل و مستقلی باشد.
5-12- ممیزی خارجی (ممیزی گواهینامه)
ممیزی خارجی نقطه اوج فعالیت های اجرای سیستم مدیریت کیفیت است. هر قدر اطلاعات ما از انتظارات ممیزان و چگونگی انجام آن بیشتر باشد،‌ به همان نسبت این کار با سهولت بیشتر و تنش کمتری انجام می شود. همان گونه که اشاره شد،‌ ممیزی یک عمل یکباره نیست و باید به دفعات تکرار شود؛ لذا هر قدر در این مورد اطلاعات بیشتر داشته باشیم می‌توانیم کار را راحت‌تر انجام دهیم.
 
5-13- بازاریابی
برای اینکه از تلاش و هزینه های صرف شده برای دریافت گواهینامه حداکثر استفاده به عمل آید لازم است شرکت استراتژی بازار خود را برای استفاده بهینه از گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مشخص و برنامه مناسب را تدوین و اجرا کند. (کاوش، 1380، ص 27).
مفاهیم کلیدی که زیر ساخت مدل عملیاتی ایزو و جایگاه تجاری این سازمان را تشکیل می‌دهند عبارتند از: ارزش- مشارکت- بهینه‌سازی
این واژگان خطوط راهبردی اصلی ایزو را به صورت خلاصه بیان می کنند:‌
•    شناخت خدمات رسانی و در صورت امکان پیش‌بینی نیازهای بازار (ارزش)
•    حصول اطمینان از حداکثر مشارکت و همکاری تمامی طرف‌ها طی مراحل مختلف کار درون ساختار ایزو (مشارکت)
•    بهینه‌سازی مستمر فرایندهای تجاری اصلی سازمان (بهینه‌سازی)، از طریق حفظ و استفاده موثر از منابع لازم برای رفع نیازهای استاندارد و استفاده قابل توجه از فن آوری‌های اطلاعاتی و مخابراتی
برای  تحلیل‌ کامل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و خطرهایی که ایزو در حال حاضر با آن‌ها مواجه است، 5 راهبرد عمده از عناصر راهبردی مربوط، استخراج و تدوین شده است که عبارتند از:
1- افزایش کارایی تجاری ایزو
2- تقویت تأثیر جهانی ایزو و شناسایی این سازمان
3- اشاعه نظام ایزو و استانداردهای آن
4- بهینه سازی روش‌های استفاده از منابع
5- حمایت از سازمان‌های تدوین استاندارد ملی در کشورهای در حال توسعه
1- افزایش کارایی تجاری ایزو
الف- فهم بهتر از نیازهای بازار و بهبود مشارکت سازمان‌ها
مهمترین عوامل تأثیر گذار بر کارایی تجاری ایزو در توانایی این سازمان در شناسایی و  نیازهای بازار و تضمین حداکثر مشارکت سازمان‌ها در نظام ایزو نهفته است. این دو جنبه با یکدیگر مرتبط بوده؛ چرا که مشارکت بهتر سازمان‌ها باعث درک بهتر نیازهای بازار شده که به نوبه خود افزایش مشارکت شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت. ایزو در صدد است که نیازهای بازار به استاندارد را پیش‌بینی کند تا بدین ترتیب با پیشی گرفتن از بازار بتواند ابتکارهای بهتری را در تدوین استاندارد بکار ببندد.
ایزو برای نیل به این هدف تلاش بیشتری خواهد کرد تا اینکه بتواند مقام نخست در ارائه استانداردهایی دارای کارایی تجاری را به خود اختصاص دهد. همچنین برای تحلیل و بررسی نیازهای بخش‌ های صنعت به استاندارد، ایزو تلاش مضاعفی را به کار خواهد بست که عبارت خواهد بود از بررسی منظم و به کار گیری استانداردهای جهانی موجود و وضعیت پروژه‌های فعلی همراه با ارزیابی دقیق و برنامه‌ریزی ابتکارهای آتی سازگار با خصوصیات و گرایش‌های صنایع مختلف. ایزو همچنین به جستجوی خود برای معرفی محصولات و خدمات جدید برای رفع نیازهای بازار ادامه خواهد داد.
خدمات (شامل خدمات مالی، بیمه، جهانگردی،‌ مهندسی، خرده فروشی،‌ آموزش) بخش‌هایی هستند که نیاز به تدوین استاندارد برای آن ها به شدت احساس می شود که دلیل آن را باید در تأکید زیاد بر تجارت جهانی آزاد جستجو کرد. ایزو مصمم است تا بیشترین تلاش خود را برای تدوین استاندارد در زمینه‌های مذکور و به نفع تمامی مصرف کنندگان خدمات در تمامی سطوح موجود، معطوف سازد. ایزو در صدد  برقراری همکاری نزدیک با سازمان‌های متعددی است که نماینده علایق و منافع بخش‌ خدماتی هستند. ایزو می کوشد تا نقش هماهنگ کننده و ترویجی استاندارد در این بخش‌ها را بعهده بگیرد.

یکی دیگر از مصادیق و شاید مهمترین پدیده‌ای که به تنهایی رشد تجارت جهانی و شکوفایی اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد، تجارت الکترونیکی است. و تجارت الکترونیکی یک شاخه «افقی» است که به نحو پیچیده‌ای پیشرفت‌های فن‌آوری اطلاعاتی را با رویه‌های تجاری مختلف و تغییرات و فرایندهای رفتاری جامعه و مصرف کننده ادغام می‌کند. شرکت‌ها و کارگران دولتی ملزم به  تدوین و اعمال چارچوبی هستند که توسعه بازار، اعتماد مصرف کننده و حمایت از حقوق طرفهای ذینفع مختلف را تضمین کند. این موافقتنامه‌ها، موضوع‌ها و زمینه‌هایی را در بر می‌گیرد که می‌تواند مشمول خدمات ایزو باشند. ایزو مصمم است تا برای تعیین نیازها و در نهایت اشاعه برنامه‌های تدوین استاندارد در این حوزه تمامی تلاش خود را بکار ببندد و در این راه آماده است تا با سازمان‌های مختلف که نماینده منافع اعضای خود در زمینه تجارت الکترونیکی هستند، همکاری نزدیک داشته باشد.
انعطاف پذیری یکی از عوامل تقویت کننده مفهوم «ارزش» در ایزو و در ارائه بهترین خدمات به گروههای ذی‌ نفع متفاوت می‌‌باشد. ایزو می کوشد تا توانایی خود را برآورده‌سازی نیازها و حفظ منافع گروههای مختلف افزایش داده و توجه خود را به موارد زیر معطوف کند:
-    توسعه ابتکار در بخش‌های مختلف، ایجاد ارتباطات جدید و توقیت ارتباطات موجود با بازار، جمع‌آوری اطلاعات، برقراری گفتگو و طرح مسائل ورای ساختار رسمی ایزو.
-    راه اندازی و اشاعه محصولات جدید ایزو (deliverables) به منظور ارتقاء سطح هم اندیشی لازم برای بخش‌ها و جوامع مختلف.
-    همکاری با دیگر سازمان‌های تدوین کننده استاندارد، انجمن‌های صنعتی و شرکتهای ائتلافی به منظور آشنایی نزدیکتر با نیازها و رویه‌های مورد نظر جوامع یا بخشهای مختلف.
-    دسترسی آسانتر و کم هزینه‌تر به سیستم ایزو و رویه‌های این سازمان از طریق خدمات نرم افزار پیشرفته.
تمامی این عناصر به توسعه و تقویت مشارکت شرکتهای مختلف درون سیستم ایزو کمک می کنند. برای این مقصود‌، مشارکت فعالانه‌‌تری برای شرکت‌ها و انجمن‌های صنعتی در فعالیتهای ایزو در نظر گرفته شده است.
همچنین تلاش خواهد شد تا با کمک ارتباطات بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتر طبق آنچه که قبلاً گفته شد، مشارکت فعال و مسئولیت پذیری در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نماینده شرکت‌های مختلف هستند، تقویت شود.
ب- حضور کارآمدتر نیروهای اجتماعی و مصرف کنندگان
طبق اهدف کلیدی ایزو، این سازمان برای «منفعت مصرف‌کنندگان» تلاش می کند؛ در نتیجه ایزو همچنان به شفافیت فعالیت‌های خود و بهبود توانایی خویش در برآورده‌سازی توقعات کاربران نهایی توجه خواهد کرد.
ایزو می‌کوشد تا همکاری خود با سازمان‌های حمایت از مصرف کننده ملی، منطقه‌ای و یا جهانی را که مایلند از اهداف ایزو حمایت کنند، بهبود ببخشد؛ به گونه‌ای که تدوین و اجرای استانداردهای جهانی از ارتقاء آگاهی و اعتماد مصرف‌کنندگان و از اطلاعاتی که سازمان های ملی در خصوص علایق و نیازهای مصرف کنندگان در اختیار کمیته‌های فنی ایزو قرار می‌دهند بیشتر بهره‌مند شود. برای مد نظر قرار دادن مسائل اجتماعی و مسائل مربوط به مصرف کنندگان،‌ لازم است تا عناصر مهم در روش ایزو از بالا به پایین معرفی شده و اشاعه یابند. بهترین حوزه‌های مورد توجه در حال حاضر عبارتند از: نیازهای سالمندان و معلولین، تغییرات آب و هوایی و در نظر گرفتن نظر مصرف کنندگان در حوزه‌های تجارت و خدمات الکترونیکی.
ایزو تلاش خواهد کرد تا فعالیت‌های تدوین استاندارد در حوزه‌های یاد شده را افزایش داده و اطمینان حاصل کند که تمامی شرکای اجتماعی ذی ربط در مراحل مختلف فرایند تدوین استاندارد،  مشارکت خواهند کرد.
همچنین ایزو علاقه مند به گسترش مشارکت گروههای حمایت از مصرف کننده کشورهای در حال توسعه می‌باشد.
ج- تقویت مدیریت برنامه‌ریز فنی
برای افزایش کارایی تجاری (market- relevance) لازم است که مدیریت برنامه فنی از دستورالعمل‌هایی که کاملاً به نیازهای بازار توجه می کنند، پیروی کند. راهبردهای مهمی که می‌‌تواند برای نیل به این هدف سودمند باشند عبارتند از:

- بهبود سیستم تعیین اولویت نظام‌مند
ایزو در قالب سیستم کمیته‌های فنی اصلی و فرعی،‌ اصول و رویه هایی را تدوین کرده و همچنان به اجرای آن‌ها ادامه خواهد داد تا شناسایی و درجه‌بندی اولویت تدوین استانداردهای جهانی از نظر زمان بندی و نیازهای بازار بخش‌های خاص را بهبود ببخشد. بدین منظور، یک طرح تجاری (Business plan) تهیه و در اختیار تمامی کمیته‌های فنی قرار داده شده است؛ تا این کمیته‌ها بتوانند نیازهای بازار خود را با توجه به برنامه‌های کاری مربوطه، منابع قابل دسترسی برای کمیته‌ها و اولویت‌های تعیین شده در پیوند با بازار مورد نظر شناسایی نمایند. تمهید دیگر ایزو معرفی Standard Value Assessment Tool برای ارزیابی پیشنهادهای تدوین استاندارد جدید، تأسیس کمیته‌های نوین و بررسی استانداردهای پیشین و حصول اطمینان از انطباق این تصمیم‌گیری‌ها با موازین کلیدی مرتبط با بازار بوده است. چنین ابزاری باید بصورت مستمر و مؤثر توسط کمیته‌های فنی بکار گرفته شوند تا برنامه کار هر کمیته فنی بهینه شده و در اعمال موازین مربوطه هماهنگی به وجود آید.
ایزو همچنان بر تکمیل پروژه‌های تدوین استاندارد اولویت دارد و انتشارات جدیدی که به واسطه عدم دستیابی به توافق کامل در خصوص راه حل‌های فنی و یا نیازهای بازار در ظرف زمان تعیین شده از سطح اتفاق نظر کمتری برخوردار هستند تأکید خواهد کرد. ایزو علاوه بر این خواهد کوشید تا به صورت دوره‌ای استانداردهای خود را بررسی و به روی کند تا کارایی تجاری آن‌ها به ویژه کارآمدی استانداردهای مربوط به فن‌آوری‌های نوین و در حال توسعه را حفظ کند.
در پاسخ به مسائل مهم مرتبط به خط مشی ایزو و کارهای جدید این سازمان،‌ اعضای کمیته‌ها و کارشناسان گروههای کاری باید تمامی تلاش خود را به عمل آورند تا اطمینان حاصل کنند که نقطه نظرات سطوح بالاتر مدیریت در صنایع مربوطه و نظرات دیگر طرفهای ذینفع در تصمیم‌گیری‌های آن ها منعکس شده است.
- بکارگیری مفاهیم و تکنیک‌های مدیریت پروژه
ایزو بر پی‌گیری و تکمیل کارهای تصویب شده اصرار داشته و معتقد است که برای حصول اطمینان از بکارگیری منابع لازم و دستیابی به نتایج مورد نظر در زمان مناسب باید از فنون مدیریت پروژه مناسب بهره گرفته شود. ادامه بررسی کارهایی که منابع لازم یا زمان کافی برای آن‌ها صرف نشده، حداقل تا آینده نزدیک  معلق خواهد شد. تاریخ اتمام کار و جدول زمانی امور برای هر پروژه تعیین شده و مقتضیات و رویه آن پروژه به دبیرخانه مرکزی و کمیته فنی مادر اعلام می‌شود تا در صورت بروز وقفه در امر تکمیل پروژه اقدامات اصلاحی لازم بعمل آید. اقدامات بعمل آمده در چارچوب طرح راهبردی پیشین موفق ارزیابی شده و همچنان ادامه خواهند یافت.
- ارزشیابی دوره‌ای ضرورت حفظ کمیته‌های دائمی
در تمامی سازمان‌های تدوین استاندارد بر این امر اتفاق نظر وجود دارد که کمیته‌های فنی اصلی و فرعی، و دیگر گروهها یا کمیته‌های دائمی، عمری نامحدود داشته  و تا زمانی که به حیات خود ادامه می دهند کارهای جدیدی نیز به عهده خواهند گرفت.
برای مثال، ادامه کار کمیته‌های فنی، منوط به تمایل طرفهای ذی نفع به ارایه حمایت مالی از دبیرخانه‌های کمیته‌های فنی  اصلی و فرعی است. علاوه بر این روشن است که برخی کمیته‌های فنی که با موضوعات بنیادی و  افقی (واحدها،‌ نقشه‌های فنی، نمادها و غیره) سر و کار دارند، همیشه مورد نیاز هستند. با این همه تا زمانی که مجموعه ایزو شامل خط مشی‌ها و سازمانهای Technical Governace  در ارزیابی لزوم ادامه کار کمیته‌های دائمی موفق نباشند، حفظ کارایی دراز مدت و محدودسازی سطح هزینه‌های ایزو روز به روز دشوارتر خواهد شد.
- بهبود آموزش هدایت کمیته‌های فنی اصلی و فرعی و تضمین تعهدات حمایتی دبیرخانه برای حصول اطمینان از کارایی مدیریت برنامه و تعیین اولویت‌ها، مدیریت پروژه ایزو و اعضای آن می کوشند تا روسا و دبیران کمیته‌های فنی اصلی و فرعی بویژه در کشورهایی که برای اولین بار عهده‌دار اداره دبیرخانه شده‌اند را آموزش بدهند. برای ارزیابی کار دبیرخانه‌ها در اجرای برنامه‌های کاری و تعیین اقدامات جبرانی، استانداردهای عملکرد تهیه خواهند شد.
علاوه بر این ایزو، دبیرخانه‌های کمیته‌های فنی را کاملاً به رعایت وظایف خود در قبال مجموعه ایزو ترغیب خواهد کرد.

2- تقویت تأثیر جهانی ایزو و اعتبار سازمانی آن
الف- اتخاذ استانداردها و راهنماهای جهانی به عنوان اساس اعتبار سازمانی
طی سال‌های اخیر ایزو به واسطه ارزش‌ها، اصول و سابقه کاری خود شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه ارتقاء اعتبار سازمانی خود بوده است.
دیدگاه و نحوه عملکرد نظام ایزو و با سازمان تجارت جهانی انطباق کامل دارد. خط مشی wto این است که تا حد امکان استانداردهای جهانی به عنوان اساس استانداردها و مقررات فنی و راهنماهای جهانی به عنوان آیین نامه‌های ارزیابی انطباق بکار گرفته شود. ایزو به خوبی از شرایط TBT (موافقت نامه رفع موانع فنی تجارت) و توصیه‌های کمیته TBT / WTO آگاه است. اعضای ایزو نیز به این امر واقفند که بکارگیری استانداردهای  بین‌المللی مرتبط بعنوان اساس استانداردهای ملی و نظام‌های ارزیابی انطباق زمینه مناسبی را برای اعتبار سازمانی پدید می آورد. امروزه ایزو از جایگاه مناسب برای پیشرفت بیشتر و دستیابی به بالاترین سطوح اعتبار سازمانی برخوردار است. در نتیجة فرایند باز و وجود بالاترین سطح اجماع بین بازار و نیروهای اجتماعی در بین ملل مختلف، مقامات سازمان‌های ملی، سازمان های دولتی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی هر چه بیشتر به قابلیت اطمینان استانداردها و راهنماهای ایزو معتقد می شوند. از این استانداردها و راهنماها می‌توان به خوبی برای تشکیل زیر ساخت های لازم در بازار جهانی بهره جست.
ایزو به تلاش خود برای تقویت مشارکت با wto و ایجاد در روابط مشابه با دیگر سازمانهای جهانی نظیر نهادهای وابسته به سازمان ملل و سازمان‌های محلی – منطقه‌ای ادامه خواهد داد.
هدف کلی ایزو در این زمینه به کمک ابتکارهای نظیر SGM Forum پیگیری می شود. در حال حاضر 11 سازمان:
ICC, ICSCA, IFAN, IEC, ISO, ITU, ITC-UNCTAD/WTO, UNCTAD, UN/ ECE, UNIDO, WIPO
 از جمله WTO به عنوان عضو ناظر در SGM حضور دارند. هدف آن است که سازمان‌های جهانی دست‌اندرکاران استاندارد که نماینده بخش‌های خصوصی و دولتی هستند، برای تبادل نظر و هماهنگ سازی فعالیت‌های خود گرد هم آیند.
ب- ایجاد ارزش افزوده برای اعضاء و شرکای ایزو
اعتبار سازمانی استانداردها و راهنماهای ایزو یکی از مهمترین ارزش‌های افزوده‌ای است که ایزو به اعضا  طرفهای ذینفع اعطا می‌کند. تفاوت عمده ایزو با شرکتهای ائتلافی صنعتی و دیگر سازمانهایی که به تدوین استاندارد می‌پردازند در همین واقعیت نهفته است.
در راستای هدف راهبردی ایزو برای برآورده سازی منافع و نیازها،‌ جامعه ایزو امکان ارائه راههای جایگزین متعددی برای گروه های ذی نفع و سازمانهای تدوین کننده استاندارد باز می‌‌گذارد.
در چارچوب این محیط انعطاف پذیر، مجموعه استانداردهای ایزو به عنوان مجموعه‌ای منسجم  از توافق نامه های جهانی که تأثیر قابل توجهی در حذف موانع فنی تجارت داشته‌اند به رسمیت شناخته می شوند. جا دارد این ارزش افزوده تقویت شده و ایزو تلاش خود برای توسعه همکاری با سازمانهای منطقه ای و بین‌المللی یا سازمانهایی که تمایل به قبول اصول محوری ایزو دارند را افزایش دهد تا شاهد تلاش مشترک برای ارتقاء جایگاه استانداردهای جهانی باشد.

ج- افزایش همگونی استانداردهای جهانی و نظام ارزیابی انطباق
ایزو همچنان به تلاش خود برای بهبود همکاری IEC و ITU با هدف تعیین خطوط همکاری مشترک ادامه خواهد داد. در انجام این امر ایزو ضمن اینکه به خصوصیات هر یک از سازمان ها احترام می گذارد به ارایه شواهد غیر قبل انکار از وجود یک نظام تدوین استاندارد کار آمد، منسجم و دارای طراحی مناسب خواهد پرداخت.
ایزو خواهد کوشید تا چارچوب ارزیابی انطباق جهانی را یکسان ساخته و آن را ترویج دهد. این اقدام، راهگشای تسهیل تجارت کالا و خدمات و ارتقاء‌ رفاه عموم مردم جهان خواهد کوشید تا چارچوب ارزیابی انطباق جهانی را یکسان ساخته و آن را ترویج دهد. این اقدام راهگشای تسهیل تجارت کالا و خدمات و ارتقاء رفاه عموم مردم جهان خواهد بود. توافق نامه WTO/TBT بر شناسایی نتایج ارزیابی انطباق که در کشورهای صادر کننده بدست آمده به عنوان ابزاری برای کاهش موانع فنی تجارت تأکید می‌کند و معتقد است که اعتماد به صحت نتایج ارزیابی انطباق پیش شرط شناسایی ارزیابی انطباق در سطح جهانی است. در این خصوص انطباق با ضروریات استانداردهای ISO/IEC و راهنماهای فعالیت ارزیابی انطباق که توسط CASCO تهیه می‌شوند می‌توانند معیار مفیدی برای ارزیابی توان فنی، عملکرد سازمان‌های ارزیابی انطباق باشند.
ایزو می‌کوشد تا توافق نامه‌های منعقد شده بین این سازمان  و سازمانهای تدوین استاندارد منطقه‌ای از حداکثر شفافیت، بی‌طرفی و گشاده‌دستی برخوردار باشند تا اینکه نظرات ملی و منطقه ای در استانداردهای ایزو بازتاب پیدا کند. اعضای ایزو باید بر تلاش خود مبنی بر افزایش دامنه و کارایی استانداردهای جهانی بیفزایند تا نیاز به تدوین استانداردهای کاملاً ملی و منطقه‌ای به حداقل کاهش یابد.
3- اشاعه نظام ISO و استانداردهای آن
الف- بهبود امداد رسانی به پیشروان صنعت
باید این مفهوم که استاندارد تأثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های تجاری داشته و مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی و در امور ایزو فواید عملی و راهبردی متعددی را به همراه خواهد داشت به طرف‌های ذینفع انتقال یابد.
تماس مستقیم با مدیران انجمن‌های صنعتی، دولت و شرکت‌ها همراه با حمایت مقامات اصلی ایزو و دبیرخانه مرکزی این سازمان تأثیر زیادی در آشنایی سطوح مدیریت فوقانی و میانی در شرکت‌ها و دیگر سازمان‌ها با ایزو داشته و باعث می‌‌شود مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌های اصلی ایزو در خصوص راهبردها، اولویت ها و کار فنی افزایش یابد.
در این رابطه لازم است تا درک مفاهیم زیر نیز مورد توجه قرار گیرد:
•    چگونگی عملکرد اصل اتفاق نظر در ایزو
•    چگونگی اجرای اصل اتفاق نظر کامل از یک سو و ارایه پاسخ سریع به نیازهای فوری خاص در چارچوب ایزو با توجه به چگونگی محصولات و خدمات ایزو از سوی دیگر.

ب- بهبود ارتباطات و ارائه اطلاعات
جامعه اعضاء ایزو و با همکاری یکدیگر باید اطلاعات به روز و قابل دسترسی آسان را در خصوص فعالیت‌های نظام ایزو تهیه و در اختیار همگان قرار دهند و منابع اطلاعاتی جامعی که در برگیرنده تمامی اخبار، حقایق، نظرات و مراجع اطلاعاتی در باره تدوین استاندارد را، تدوین و ارائه کرده و ابزار جدیدی برای اداره ارتباط با مشتریان و عموم مردم در نظر بگیرند.
با توجه به گرایش‌های چند ساله گذشته، اینترنت از توانایی قابل ملاحظه‌ای از نظر سهولت دسترسی، ارتباط متقابل و اطلاعات برخوردار است که همین خصوصیات باعث شده است که اینترنت بزرگراه اصلی ارتباط با کسانی باشد که علاقمند به نظام تدوین استاندارد هستند. این امر ایجاب می‌کند که راهبرد ارتباطات و اطلاعات با نگرش مبتنی بر اینترنت به صورت مداوم بازبینی شود. اینترنت باید بعنوان یک وسیله ارتباطی قطعی در نظر گرفته شود. لذا اطلاعات و ارتباطات باید ابتدا از طریق اینترنت مبادله شوند. این بدان معنی است که دیگر شکل‌های ارتباطی تنها حکم محصولات جانبی را پیدا خواهند کرد.
ج- تقویت تعهد اعضا به اشاعه استفاده از استانداردهای ایزو
تدوین استانداردهای ایزو کار پرهزینه‌ای است. برای توجیه این هزینه‌ها به راههای جدیدتر و بهتری برای اثبات این واقعیت که استانداردهای ایزو و در سطح جهانی استفاده می‌شوند، نیازمندیم.
نظام ایزو باید از تدوین و پذیرش استانداردهای جهانی که به تسهیل تجارت جهانی کمک می‌کند، اطمینان حاصل کند. استانداردهای ایزو باید بر پروژه‌هایی تمرکز کنند که کارایی تجاری داشته و از اقبال جهانی برخوردار باشند.
این اقدام منجر به صرف هزینه کمتر و اجرای وسیعتر استانداردهای جهانی شده و در نتیجه هزینه تدوین آن‌ها قابل توجیه خواهد شد. ایزو در این رابطه امیدوار به تحقق موارد زیر می‌باشد:
-    افزایش تعهد تمامی اعضای ایزو و دیگر سازمان‌ها به استفاده از نظام ایزو و در هر جای ممکن
-    برقراری ارتباط بین رأی‌های مثبت اعضا با اشاعه مؤثر اجرای استانداردهای مصوب در کشورهای متبوع این اعضا از طریق اتخاذ آن‌ها به عنوان استاندارد ملی یا به واسطه دیگر روش‌ها
-    معرفی کاربرد وسیع استانداردهای جهانی ( در صورتیکه استانداردی فاقد کاربرد جهانی لازم باشد آن استاندارد باید حذف شود.)
4- بهینه سازی استفاده از منابع
الف- برآوردن نیازهای بازار و تأمین بودجه عملیات
ایزو خواهد کوشید تا تلاش خود را معطوف فعالیت‌هایی سازد که نیازهای بازار را بهتر برآورده می‌کنند. در راستای این هدف مهم، ابتکار خاصی برای تشریح و طبقه‌بندی خدمات مختلفی آغاز شده است که توسط سازمان هایی شامل نظام ایزو (اعضای کمیته‌های فنی اصلی و فرعی، کمیته‌های تدوین خط مشی ایزو،‌ دبیرخانه مرکزی) به گروههای مختلف ارایه می شود ارزش افزوده این خدمات اصلی کاملاً محاسبه و با هزینه ارایه این خدمات مقایسه خواهد شد. سپس همین کار برای بهینه‌سازی هر چه بیشتر تخصیص منابع و یافتن بهترین «خدمات» برای رفع نیازهای بازارهای شناخته شده انجام خواهد گرفت.
فعالیت‌های دبیرخانه مرکزی به دو گروه «خدمات پایه» برای عملکرد کارهای قانونی کلی و «خدمات اضافی» برای ارائه ارزش افزوده به اعضا  و طرف‌های ثالث تقسیم می‌شوند. یافتن منابع نیز به 3 مقوله کلی تقسیم می شود:‌ حق عضویت،‌‍ فروش کالاها و خدمات و نظارت. سازمان‌های ایزو باید با توجه به سهم این اجزاء درآمدزا به تعریف‌ دقیق و روشن اهداف راهبردی بپردازند.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله استانداردهای ISO

مقدمه     
1- اطلاعاتی درباره سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)     
1-1- فراتر از ISO 9000 و ISO 14000     
1-2- نام ISO     
1-3- غیر دولتی     
1-4- اختیاری     
1-5- اتفاق نظر     
1-6- وظیفه ISO     
1-7- رعایت استانداردها     
1-8- گواهینامه ISO 9000 و ISO 14000     
1-9- برچسب محصول نیست    
1-10- علامت ISO     
2- سازمان ISO و استانداردهای مدیریت کیفیت     
2-1- تاریخچه استانداردهای مدیریت کیفیت     
2-2- ISO 9000 – 1994    
2-3- ISO 9000 – 2000     
2-4- ISO 14000    
2-5- QS 9000/ISO TS 16949     
3- مبانی مدیریت کیفیت    
3-1- تغییر در مفهوم کیفیت     
3-2- مفهوم کیفیت    
3-3- کیفیت از دیدگاه ISO 9000    
3-4- واژه‌های عمومی    
3-5- مفاهیم مربوط به کیفیت     
3-6- اصطلاحات مربوط به ابزارها و فنون        
4- نیازمندی‌های نظام مدیریت کیفیت    
4-1- نیازمندی‌های 1994 – ISO 9000     
4-2- نیازمندی‌های ISO 9000 – 2000    
4-3- نیازمندی های QS 9000/ISO TS TS 16949     
5- اجرای استانداردهای مدیریت کیفیت در سازمان        
5-1- تصمیم و مأموریت     
5-2- خط مشی کیفیت    
5-3- انتخاب محدوده    
5-4- طرح‌ریزی پروژه    
5-5- تجزیه و تحلیل شرکت و فرایندهای آن     
5-6- ارزیابی مقدماتی     
5-7- طراحی نظام مدیریت کیفیت و ساختار مستندات     
5-8- انتخاب و‌ آموزش ممیزین داخلی     
5-9- مستندسازی نظام مدیریت کیفیت     
5-10- ایجاد ارتباط و انتخاب ممیز    
5-11- استقرار نظام مدیریت کیفیت    
5-12- ممیزی خارجی (ممیزی گواهینامه)     
5-13- بازاریابی     
فهرست منابع و مآخذ    

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله استانداردهای ISO
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد