فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی تأثیر استانداردهای ملی حسابداری بر کیفیت اظهار نظر حسابرسان مستقل

اختصاصی از فایلکو بررسی تأثیر استانداردهای ملی حسابداری بر کیفیت اظهار نظر حسابرسان مستقل دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 37

 

تعامل مناسب بورس و حرفه حسابداری

اینجا جزء دیگری از حرفه‌ حسابداری که همان حسابرسی مستقل است، وارد می‌شود، گفته می‌شود که صورت‌های مالی حسابرسی نشده ادعاهای مدیریت است.

این ادعاها باید از سوی شخص حرفه‌ای مستقل حسابرسی شود. بنابراین هر شرکتی که می‌خواهد مجوز بگیرد، باید حسابرس مستقل داشته باشد.

با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌هایی که وارد بورس خواهند شد، دارای حسابرس مستقل هستند، در کوتاه‌مدت تعداد شرکت‌های مورد رسیدگی حسابرسان افزایش نمی‌یابد، اما حجم کار حسابرسان به دلایل دیگری افزایش می‌یابد.

برای مثال اگر شرکت‌های دولتی مشمول صدر اصل 44 واگذار شوند، باید اطلاعات بیشتری مانند اطلاعات مالی پیش‌بینی شده به بورس ارائه کنند و در نتیجه رسیدگی به این اطلاعات باعث افزایش حجم کار حسابرسان می‌شود.

اما با حضور بیشتر بخش خصوصی نظارت شده در آینده تعداد کار حسابرسان نیز افزایش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین آثار توسعه بورس اوراق بهادار برای رشد حرفه حسابداری، نیاز به وجود موسسه‌های حسابرسی بزرگ، مستقل و با صلاحیت است.

نخستین خصوصیت حرفه‌ای یک حسابرس که بر کیفیت کار وی اثر دارد، استقلال وی است.

اگر عنصر استقلال از حسابرس گرفته شود، کار حسابرسی وی هیچ ارزشی ندارد.

توسعه بورس خودبه‌خود مستلزم وجود موسسات حسابرسی بزرگ، مستقل و دارای نظام کنترل کیفیت مناسب است.

از سوی دیگر، حسابرسان برای حفظ کیفیت کار خود نیاز به ساختار نیروی انسانی مناسب دارند. تحمل هزینه ساختار نیروی انسانی مناسب در موسسات کوچک مشکل است. بنابراین حرفه حسابداری بهتر است، برای هماهنگی با نیازهای بورس اوراق بهادار و حفظ استقلال و کیفیت کار حسابرسی، به سمت ایجاد موسسات حسابرسی با اندازه بزرگ‌تر حرکت کند. اما باید مواظب انحصار هم بود که البته فعلا خطر آن ناچیز است.

حرفه حسابداری برای رشد خود به موسسه‌های حسابرسی بزرگ نیاز دارد. در حال حاضر بخش زیادی از تحقیقات معتبر حرفه حسابداری از سوی موسسه‌های حسابرسی بزرگ انجام می‌شود. این موسسه‌ها به‌دلیل توان مالی بالا پابه‌پای واحدهای اقتصادی در حرکتند و خدمات گوناگونی را ارائه می‌کنند. موسسه‌های بزرگ به یک مشتری وابسته نیستند و توان بالاتری برای حفظ استقلال دارند. موسسه‌های بزرگ تقریبا در مورد پیش‌نویس تمام استانداردهای بین‌المللی حسابداری نظر می‌دهند. اینها نشان توان حرفه‌ای بالای این موسسه‌ها است.

اما بزرگ بودن به تنهایی کافی نیست و باید نظارت کافی و مکانیزم لازم برای حفظ کیفیت کار نیز وجود داشته باشد. موسسه‌های حسابرسی بسیار حساسند و اشتباه یا تقلب یک مدیر می‌تواند بنیان یک موسسه بزرگ را ویران کند.

افراط در بزرگ‌کردن موسسه‌ها هم البته مشکل‌زا است. کمااینکه در غرب چهار موسسه بزرگ نوعی انحصار را ایجاد کرده‌اند. لذا ما باید به تعداد کافی موسسه بزرگ حسابرسی داشته باشیم تا بتوانیم در آینده پاسخگوی نیازهای روبه‌رشد بورس اوراق بهادار باشیم.

خلاصه کلام اینکه، رشد بورس اوراق بهادار در نهایت تقاضا برای خدمات حسابداری و حسابرسی را افزایش می‌دهد و این خود می‌تواند، پشتوانه رشد پایدار حرفه قرار گیرد.

اما از سوی دیگر حرفه حسابداری هم باید خدمات با کیفیت مناسب و منطبق با اصول و ضوابط حرفه‌ای ارائه کند:‌ در این راستا همفکری و همکاری بورس اوراق بهادار و حرفه حسابداری می‌تواند به راهکارهای مناسبی برای توسعه پایدار بازار اوراق بهادار و همین‌طور حرفه حسابداری و سرانجام حفظ منافع عمومی جامعه منتج شود. بورس و حرفه حسابداری لازم و ملزوم یکدیگرند و به همین دلیل هم نیازمند تعامل مناسب هستند.

ساختار وضع و تدوین استانداردهای ملی حسابداری و حسابرسی در ایران

همزمان با تحولات گسترده در مجامع حرفه‌ای در جهان و ایجاد مراجع حرفه‌ای حسابداری و حسابرسی بین‌المللی‌، همواره دغدغه وجود استانداردهای حسابداری و حسابرسی و وجود مرجعی برای تدوین استانداردها در ایران وجود داشته است.

پیروزی انقلاب اسلامی‌در بهمن ماه 1357 منجر به مصادره شرکت‌های متعلق به برخی سرمایه داران‌، ملی کردن تعدادی از صنایع و واحدهای اقتصادی و انتخاب مدیران دولتی برای تعدادی از این واحدها شد و کنترل و مالکیت بخش عمومی ‌برتعداد زیادی از شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی‌ به ایجاد سازمان‌ها و نهادهای اداره‌کننده انجامید و تشکیل موسساتی را ضروری ساخت که حسابرسی شرکت‌ها و سایر واحدهای اقتصادی ملی یا مصادره شده را عهده‌دار شوند.

تشکیل موسسه حسابرسی صنایع ملی و سازمان برنامه‌، موسسه حسابرسی بنیاد مستضعفان و موسسه حسابرسی شاهد در سال‌های 1359 تا 1362 ناشی از این نیاز بود. در سال 1362 موضوع ادغام موسسات حسابرسی بخش عمومی‌مطرح شد و قانون تشکیل سازمان حسابرسی به تصویب رسید.

با تصویب اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی در سال 1366‌، موسسات حسابرسی موجود بخش دولتی ادغام و سازمان حسابرسی تشکیل شد.

تصویب اساسنامه سازمانی حسابرسی‌ در سال 1366‌، فرصت مغتنمی‌برای تصویب قانون و مقررات در زمینه حسابرسی در ایران بود و همین مهم‌، توجه تدوین‌کنندگان اساسنامه سازمان حسابرسی را به موضوع تدوین استانداردها جلب کرد و این اندیشه را به وجود آورد که نظر به فقدان مراجع حرفه‌ای در کشور‌ در شرایط حاضر که اساسنامه یک موسسه حسابرسی دولتی در حال تدوین است، وظایف مربوط به تدوین استانداردهای ملی در آن گنجانده شود؛ بنابراین براساس بند 4 تبصره 2 قانون تشکیل سازمان حسابرسی و ماده 6 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی‌، وظیفه تدوین و تعمیم اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی به این سازمان محول شد. همچنین براساس بند ز ماده 7 اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی‌، مرجع تخصصی و رسمی ‌تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی در سطح کشور انتخاب و گزارش‌های حسابرسی صورت‌های مالی که در تنظیم آنها اصول و ضوابط تعیین شده از طرف این سازمان رعایت نشده باشد، در هیچ‌یک از مراجع دولتی قابل استفاده نخواهد بود.

سازمان حسابرسی برای انجام این وظیفه مهم در زمینه استانداردهای حسابداری تاکنون اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است و در‌حال‌حاضر‌، مجموعه استانداردهای ملی حسابداری تدوین شده توسط این سازمان‌، بالغ بر 28 استاندارد حسابداری است که در قالب نشریه شماره 160 سازمان حسابرسی در اختیار همگان قرار دارد.

نقش جامعه حسابداران رسمی‌ایران در تدوین استانداردهای ملی حسابداری


دانلود با لینک مستقیم


بررسی تأثیر استانداردهای ملی حسابداری بر کیفیت اظهار نظر حسابرسان مستقل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد