تعریف تربیت
v به اعتقاد استاد مطهری تربیت ،پرورش استعداد درونی موجود است و با صنعت متفاوت است . صنعت پرورش نیست ،ساختن است ؛به این معنی که شیئی یا اشیایی را تحت یک نوع پیراستنها و آراستن ها قرار می دهند و میانشان ارتباط بر قرار می کنند تا آنچه مورد نظر صانع است ،حاصل آید .
vهدف تربیت رسیدن موجود زنده به کمال است اما در صنعت هدف سازنده اهمیت دارد.
vتربیت صحیح و همه جانبه،زمانی محقق خواهد شد که اولا به رشد و پروش استعداد های انسانی توجه شود .
vثانیا میان استعدادهای انسانی هماهنگی و تعادل ایجاد گرددو به این ترتیب در درون انسان نظامی واحد و منسجم حکمفرما شود
v و ثالثا استعدادها در حد عالی از فعلیت به ثمر رسند .
v
v
v6-نظریه استقلال روح این نظریه مبتنی بر تقویت روح و بدن است.انسان حقیقتی است مزدوج از دو جوهر (گرچه این دو جوهر یک نوعی اتحاد دارند)اینان معتقدندکمال روح دراین است که کمتر تحت تاثیر بدن قرار گیرد وبرای اینکه استقلال خود را در مقابل بدن حفظ کند،باید تعادل داشته باشد در این صورت است که روح و عقل انسان بر قوایش حکومت می کند والا اگر تعا دل نبا شد،حکم روح و عقل نفوذی ندارد .
v
v7-نظریه مذهبی طبق این نظریه فعل اخلاقی مساوی با فعل دینی است . ما اخلاق علمی ، فلسفی و عقلی نمی توانیم داشته با شیم .فقط و فقط می توانیم اخلاق مذهبی داشته باشیم. این مکتب به دو شکل تقریر می گردد :
v
vیک شکل آن است که اخلاق دینی را مبتنی بر ترس و طمع نسبت به جهان دیگر بدانیم.
v اساساَ ما تا به یک حقیقت و زیبایی معقول و معنوی به نام خدا قائل نباشیم ،نمی توانیم به یک زیبایی معنوی دیگر معتقد باشیم .فعل زیبا هم یعنی فعل خدایی .وجدان اخلاقی هم که کانت به آن معتقد است بدون اعتقاد به خدا برای انسان معنی نمی یابد.
Ø
v وجدان عمومی از جمله اصولی که در تعلیم و تربیت مورد بحث است مسئله ی محبت و نقطه مقابل آن بغض است.
v
vاثر محبت نرمی و اثر بغض خشونت و سخت گیری است.یعنی صرف عشق ورزیدن و دوست داشتن انسانها آیا اساساَ دوست داشتن انسانها امری قابل قبول است .یا خیر شکی نیست که اسلام در اصول تربیتی واخلاقی اش با نوعی خود که شخصی وفردی است ،مبارزه می کند.
v
v این همان خود پرستی است که انسان موجودی دارای مراتب است ودرجات دانی وعالی دارد.
q استاد شهید مطهری (ره) میگوید: «تربیت عبارت است از پرورش دادن. یعنی استعدادهای درونیای را که بالقوة در یک شیءموجود است به فعلیت درآوردن و پروردن.
qبرخی از دانشمندان تعریفهای دیگری از تربیت کردهاند، از جمله: «انتقال معلوماتو مهارتها»، «تشکیل عادات و صفات معین در فرد»، «به فعلیت رساندن قوا و استعدادهایانسان»، «آمادهکردن خودبرای زندگی دراجتماع معین»، «ایجاد محیط مساعدبرایارضایرغبتهای فرد
qتعریف شهید مطهری (ره) از تربیت،میتوان تعریفی را که نسبت به تعریفهای دیگر کاملتر و از روشنی و جامعیت بیشتریبرخوردار باشد، این گونه ارائه داد: «تربیت عبارت است از فراهم کردن زمینهها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای درونی انسان در جهت مطلوب واستفاده از روشهای صحیح و مناسب
دانلود پاورپوینت چکیده کتاب تعلیم و تربیت استاد مطهری - 12 اسلاید