فهرست مطالب:
معرفی دوره های مجازی
دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش الکترونیکی
نقش ها در آموزش الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مدیریت یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
----------------
دانشگاه شهید بهشتی با بهرهمندی از زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری مناسب و نیروی انسانی متخصص، در نظر دارد برخی دورههای دانشگاهی را در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی بصورت مجازی در قالبی کارآمد و موثر به علاقهمندان ارائه نماید.
اشخاصی که در حوزهی فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند، علاقهمند به ارتقای سطح آگاهیها و دانش خود میباشند و در عین حال برای حضور منظم در کلاسها فرصت کافی در اختیار ندارند، مخاطب اصلی آموزشهای مجازی در رشته مدیریت فناوری اطلاعات محسوب میشوند.
طبیعتاً چنین افرادی به خوبی با فضای مجازی آشنا هستند و فعالیت در آن را تجربه نمودهاند. بعلاوه از سطح مناسبی از سواد رایانهای برخوردارند، بدین معنی که قادر هستند امور جاری خود را مبتنی بر فناوری اطلاعات به انجام برسانند. از آنجا که محیط آموزش مجازی، بر محوریت یادگیرنده بنا نهاده شده، انگیزه فراگیران ضامن اصلی کارآیی و کارآمدی این دوره برای ایشان است. بنابراین مناسب است صرفاً افرادی اقدام به حضور در این دوره ها نمایند که به آموزشهایی که ارائه میشود نیاز دارند و نه صرفاً مدرک آن.
ارائه درخواست اولیه برای ثبت نام و ارسال مدارک بصورت الکترونیکی و از طریق وبسایت دورههای مجازی دانشگاه شهید بهشتی به نشانی:http://vu.sbu.ac.ir/ انجام میشود. سپس مدارک توسط گروه پذیرش دورههای مجازی بررسی و افراد برگزیده از طریق وبسایت معرفی میشوند. این افراد با ارسال پست الکترونیکی و تماس تلفنی نیز مطلع خواهند شد. پذیرفته شدگان در روزهای مقرر همراه با اصل مدارکی که قبلاً نسخه الکترونیکی آنها را ارسال نمودهاند، برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه مینمایند.
پس از ثبت نام نیازی به حضور فیزیکی افراد در محل دانشگاه نیست؛ مگر در زمان امتحانات. تمامی آزمونها، جلسات ارائه سمینار، دفاع از پایان نامه و نظایر آنها بطور حضوری برگزار میشوند. فراگیران با تخصیص نام کاربری و کلمه عبور منحصر به فرد با ورود به سیستم مدیریت یادگیری (LMS) از محتوای آموزشی استفاده و در کلاسهای برخط و جلسات مباحثه شرکت می نمایند.
در سالهای اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از حوزههای زندگی بشری ورود پیدا کرده و آنها را دستخوش تغییرات شگرفی نموده است. قابلیت توسعه سریع، به اشتراک گذاری دانش و محتوای آموزشی با حداقل هزینه، استقلال یادگیری از مکان و زمان و از همه مهمتر، محوریت یادگیرنده از مختصات توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در آموزش است.
آموزش الکترونیکی یا به تعبیر جامعتر، یادگیری الکترونیکی (e-Learning) دامنه بسیار گستردهای را پوشش میدهد. آموزش به کمک کامپیوتر (Computer aided training)، آموزش مبتنی بر کامپیوتر (Computer based training) و آموزش مبتنی بر وب (Web based training) همگی جزو آموزشهای الکترونیکی محسوب میشوند. آنچه در اینجا مد نظر میباشد، آموزشهایی است که در محیط گسترهی جهانی وب یا به اختصار، اینترنت ارائه میشود.
دانشجو: در آموزش الکترونیکی یا بطور صحیحتر یادگیری الکترونیکی، همانطور از نام آن پیداست محور اصلی یادگیرنده است. انگیزه یادگیرنده موتور پویایی و کارآمدی دوره های مجازی است و به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. دانشجویان از طریق سیستم مدیریت یادگیری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر و نیز با سایر ارگان یادگیری الکترونیکی، تعامل برقرار نمایند.
استاد: نقش هدایت و راهبری را عهده دار است. معمولاً محتوای آموزشی توسط استاد همان درس طراحی و ارائه میشود. در هر ترم، در خلال تعدادی کلاس برخط استاد به ارائه مطالبی علاوه بر محتوای آموزشی میپردازد.
آموزشیار: دستیار استاد است که در طول ترم با دانشجویان ارتباط بیشتری دارد، سوالات را پاسخ میدهد، تکالیف را تصحیح میکند و در کلاس های برخط حضور دارد.
پشتیبان: فردی است که در مدت آموزش همواره پاسخگوی مشکلات فنی و کاربری سیستم است. همچنین همواره فرایند آموزش توسط این رکن آموزش الکترونیکی پیگیری میشود. به عبارت دیگر این فرد همواره حضور موثر یادگیرندگان را در فرایند یادگیری پیگیری مینماید.
شامل 20 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت راهنمای اولیه دانشجویان جهت فعالیت در محیط یادگیری مجازی