فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )


دانلود مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )

 

مشخصات این فایل
عنوان: نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 73

این مقاله درمورد نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز ) می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز ) می خوانید :

عصر جدید
(ع. ج ) احساس آمریکایی ها در مورد شرق متفاوت است که البته به احتمال زیاد آن را با خاور دور (عمدتاً چین و ژاپن) یکی می‌گیرند! برخلاف آمریکایی ها، باید گفت که فرانسوی ها و انگلیسی ها - و تا حدود کمتری هم آلمانی ها، روس ها، اسپانیایی ها، پرتغالی ها، ایتالیایی ها و سوییسی ها - سابقه ای طولانی در مورد آنچه من آن را شرق شناسی (Orientalism) می‌خوانم داشته اند، که آن عبارت از نوعی کنارآمدن با شرق برمبنای مکان مخصوص شرق در تجربه مغرب زمینی اروپایی است. شرق نه تنها در جوار و نزدیکی اروپا قرار گرفته؛ بلکه محل عظیم ترین، ثروتمندترین و قدیمی‌ترین مستعمرات آن نیز می‌باشد؛ منبع تمدن ها و زبان هایش رقیب فرهنگی آن و نیز یکی از عمیق ترین و در عین حال مکررترین تصاویری که از دیگران (The otherns) دارد. علاوه بر این، شرق به اروپا (و یا غرب) کمک کرده که خود را از نظر شکل، شخصیت و تجربه به صورت نقطه مقابل شرق تعریف کند. با این وجود، هیچ بخشی از این شرق صرفاً تخیلی نیست. شرق، بخشی از تمدن و فرهنگ مادی اروپاست. شرق شناسی نیز از نظر فرهنگی و حتی ایدئولوژیک، مفسر و مبیین بخش مزبور است که به صورت گونه ای وعظ و خطابه، با نهادهای ستادی، لغتنامه مربوطه ،  ویژه، شکل و شمایل و اصول نظری خاص و حتی سیستم اداری مستعمراتی و سبک های مستعمراتی درآمده است.
در مقابل، درک آمریکایی ها از شرق تا حدود قابل ملاحظه ای رقیق تر به نظر می‌رسد، اگر چه ماجراجویی های اخیر ما در مورد ژاپن، کره و هند و چین باید کم کم چهره و آگاهی معتدل تر و واقع گرایانه تری از «شرق» را به وجود بیاورد. (ص 14- ادوارد سعید - شرق شناسی - مقدمه)
(Orient)
(ع.ج) واژه شرق تقریباً یک ابداع اروپایی بود و از دیرباز خاستگاه ماجراهای عاشقانه، آدم های بیگانه، خاطرات و سرزمین های به یادگار ماندنی و تجربیات برجسته بود.
ادوارد سعید - شرق شناسی - مقدمه - ص 13 - ترجمه عبدالرحیم گواهی - دفتر نشر فرهنگ اسلامی‌- چاپ اول 1371)
(ع . ج) اصطلاح شرق شناسی از طرفی زیادی مبهم و کلی است و از طرف دیگر به طور ضمنی اشاره بر روحیه آمرانه و دست بالای استعمارگری قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اروپا دارد.

(ع.ج) نگارگری ایران بر نقاشان و نقاشان اروپا نیز مؤثر بوده است. از میان نقاشان اروپایی، رامبران هلندی نمونه بارزی از این مدعاست. وی با آشنایی با نگاره های ایرانی، به ویژه سبک هند و ایرانی به تقلید و کپیه برداری از آنها پرداخت که آثار آن را می‌توان در برخی از کارهای او که از این نگاره ها طراحی کرده مشاهده کرد. حدود 23 طرح از او باقی مانده که از روی نگاره های شرقی تهیه کرده است.
ژان بوهو درباره نقاشی ایرانی چنین اظهار می‌دارد: «نقاشی در گذشته به هیچ وجه مورد پسند غربی ها نبود. اما از سی یا چهل سال پیش نقاشان فرانسوی به ما یاد داده اند چگونه ارزش های هنری جدید را که غالباً همان گونه ای بود که نقاشان ایرانی در قرن 9 هجری کشف کرده بودند، باید پسندید. ماشین ، بونار و سایر نقاشان فرانسوی لذت حاصل از یک رنگ را به خودی خود و بدون درنظرگرفتن موضوع به ما چشانده اند و براک عشق به یک رویة صاف را ...»
یکی از عوامل مهم در ایجاد بینش نو در نقاشی اروپایی و به وجود آمدن سبک های جدید، آشنایی این هنرمندان با هنر اسلامی‌و شرقی به ویژه نگارگری ایران بوده است. الکساندر پاپادولو از جمله نویسندگان و پژوهشگران هنرهای شرقی و اسلامی‌است که به این نکته اشاره می‌کند: «آنچه به نام اصول و قوانین هنری در هنر جدید غرب به کار گرفته شده با فاصله ای در حدود یک قرن پیش از آن در هنر اسلامی‌در ایران موجود بوده است».
هانری ماتیس، نقاش برجسته سبک های نو اروپایی نیز گرایش و علاقة زیادی به نگاره های ایرانی داشته است و خود نیز به آن اشاره می‌کند. وی یکی از آثارش را که «زن ایرانی» نام دارد. با توجه به رنگ ها و نقوش ایرانی نقاشی کرده است. اصولاً بیشتر قوانین مورد قبول هنر نو در اروپا مطابق با همان قوانینی بوده که در نگارگری ایران وجود داشته است، ولی با مفاهیم فلسفی و عقیدتی متمایز از آن به کارگیری رنگ های شفاف و درخشنده که گوگن مورد استفاده قرار داده است و عدم استفاده از قوانین پرسپکتیو به همان گونه که مانه نقاش فرانسوی بیان می‌دارد: «پرده نقاشی پیش از هر چیز سطحی مادی است که با رنگ پوشیده شود، و ما باید بر آن نگاه کنیم نه به درون آن».
به عکس در همین دوران است که نقاشان ایرانی به گونه ای تصور ناپذیر از هنر رنسانس اروپا پیروی می‌کنند، در حالی که خود این هنرمندان در اروپا از آن دوری می‌گزینند و هنری بر پایه نگارگری گذشته ایران را بنا می‌گذارند.
(ص 211 و 212 - فصل : تأثیرپذیری و تأثیرگذاری ... - تاریخ نگارگری در ایران)

(ح.ج) نوع سؤالات سیاسی که از سوی شرق شناسی مطرح می‌شوند از این قرارند:
چه نوع انرژی عقلانی، هنری، تحقیقی و فرهنگی دیگری صرف ساختن یک سنت امپریالیستی نظیر سنت شرق شناسی شده اند چگونه شد که فنون زبان شناسی، لغت نویسی، تاریخ، بیولوژی، تئوری های سیاسی و اقتصادی، داستان نویسی و سرودن اشعار غنایی، در خدمت دیدگاه جهانی و کاملاً امپریالیستی شرق شناسی قرار گرفتند چه نوع از تغییرات، تعدیلات، پالامین ها و حتی انقلابات در درون شرق شناسی صورت می‌پذیرد در این چهارچوب، معنای اصالت، تداوم و فردیت ] آثار[ به چه معناست
شرق شناسی چگونه خود را از یک دوره به دوره ای دیگر منتقل و یا تکرار می‌کند نهایت، این که چگونه می‌توانیم با پدیده فرهنگی. تاریخی شرق شناسی به صورت نوعی «کار اختیاری انسانی» - و نه صرف استدلال قطعی منطقی - در تمام پیچیدگی تاریخی، تفضیل و ارزش آن مواجه شویم، بدون اینکه همزمان نگاه خود را از اتحاد بین کار فرهنگی، تمایلات سیاسی، حکومت و واقعیات خاص مربوط به سلطه برگیریم:
یک بررسی اومانیستی، تحت حکم این گونه نگرانی ها، می‌توند مسئولانه خویش را با سیاست و فرهنگ مشغول دارد. اما این بدان معنانیست که بگوییم چنین مطالعه ای قاعده سخت و سریعی در مورد رابطه بین دانش و سیاست بدست می‌دهد. استدلال من این است که هر تحقیق و تتبع اومانیستی باید خود فرمول طبیعت چنان ارتباطی را، در چارچوب خاص آن بررسی، موضوع بحث و شرایط محیطی تاریخی آن تدوین نماید. (شرق شناسی - ادوارد سعید - مقدمه - ص 36 و 37)
(ع.ج) موضع آمریکا در زمینه شرق شناسی و مشرق زمین، از بعد از جنگ جهانی دوم، به طور کاملاً آگاهانه در مسیر پر کردن خلاء حاصل از جایگزینی دو قدرت بزرگ اروپایی قبلی بوده است.
(ص 40- شرق شناسی - ادوارد سعید - مقدمه)
(ع.ج) اولین گام های مهم در زمینه تتبعات شرق شناسانه ابتدا در هر یک از کشورهای انگلیس و فرانسه برداشته شد و سپس توسط آلمانی ها تبیین گردید.
«سیلوستر دو ساکی» اولین شرشرق شناسی مدرن و تأسیسی اروپایی بود که روی اسلام، ادبیات عرب، مذهب دروزی ها و ایران دوره ساسانی کار کرد.

(ع.ج) از واژه «شرق شناسی» چندین مطلب افاده می‌شود:
1- نوعی تبیین آکادمیک: هر کس که درباره شرق درس می‌دهد، چیز می‌نویسد و یا تحقیق می‌کند چه انسان شناس، جامعه شاس، مورخ یا زبان شناس باشد، چه به معنای خاص یا عام آن، یک شرق شناس است و کاری که می‌کند شرق شناسی.
2- معنای عامتر: شرق شناسی عبارت از نوعی سبک فکر است که بر مبنای یک تمایز بود شناختی و معرفت شناختی بین «شرق» و (غالب موارد) «غرب» قرار دارد. بسیاری از نویسندگان، شعرا، داستان نویسان،‌فلاسفه، نظریه پردازان سیاسی، اقتصاددانان، مقامات اداری سلطنتی، اختلافات بنیادین بین شرق و غرب را پذیرفته و آن را نقطه آغاز کار خود قرار می‌دهند.
تبادل بین این دو مفهوم شرق شناسی، یعنی مفهوم آکادمیک آن و مفهومی‌که کم و بیش تخیلی است، مستعمراً وجود داشته است و از اواخر قرن 18 داد و ستد قابل ملاحظه ای - کاملاً انتظام یافته شاید حتی بتوان گفت درست میزان و تنظیم شده ای - بین آن دو به چشم می‌خورد.
3- معنای تعریف شده تر: اگر اواخر قرن 18 را به عنوان نقطه شروع بگیریم که از آن مرحله شرق شناسی تا حدودی کم و بیش تعریف شده است در آن صورت می‌توان آن را به عنوان یک نهاد ثبت شده و دارای تشخصی که با شرق سر و کار دارد مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
شرق شناسی عبارت از نوعی سبک غربی در رابطه با ایجاد سلطه، تجدید ساختار، دانش آمریت و اقتدار بر شرق است. (شرق شناسی - ادوارد سعید - مقدمه - ص 15 و 16).
(ع.ج) شرق شناسی از نزدیکی خاصی بین انگلستان و فرانسه از یک طرف و شرق از طرف دیگر، سرچشمه می‌گیرد. و این شرق تا اوایل قرن نوزدهم، عملاً به معنای هند و سرزمین های کتاب مقدس بود. از اوایل قرن 19 تا پایان جنگ جهانی دوم، فرانسه و انگلستان بر شرق و شرق شناسی سلطه کامل داشتند و از بعد از جنگ نیز امریکا بر شرق مسلط شده و به آن با همان چشمی‌می‌نگرد که روزگاری انگلیس و فرانسه می‌نگریستند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )

مقدمه
ادوار کهن
برخورد شرق با غرب
نوازایی شاهانه
دوره اسلامی
دور میانه
تاثیر پذیری و تاثیر گذاری  از  تاریخ  نگارگری در ایران
به سوی طبیعت نگاری
تداوم فرهنگی سازی
(د.م) طبیعت نگاری در اوج
عصر جدید

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نقاشی در ایران زمین ( از دیروز تا امروز )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد