لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
تأمین مالی پس از حملاعتبار خریدار / اعتبار فروشنده
این نوع تسهیلات با هدف فراهم نمودن امکان فروش مدتدار کالا و خدمات اعطاء میگردد. خریدار / کارفرمای خارجی تمایل دارد وجه کالا یا خدمات دریافتی را بصورت مدتدار بپردازد، در حالیکه فروشنده / پیمانکار ایرانی ترجیح میدهد وجه مربوطه را بصورت نقدی دریافت کند. در اینجا بانک میتواند بصورت واسطه مالی ایفای نقش نماید. وجه مربوط را به فروشنده / پیمانکار ایرانی بصورت نقدی پرداخت و در سررسید (های) مقرر از خریدار / کارفرمای خارجی و یا بانک ایشان دریافت میکند.
ضوابط عمومی• ارائه تاییدیه در خصوص ایرانی بودن حداقل 60% ارزش کالا یا طرح صادراتی توسط وزارتخانه ذیربط (در مورد کالا) و یا کمیته موضوع ماده 19 مستقر در مرکز توسعه صادرات (در مورد طرح)• تصویب در کمیته پذیرش بانک• تایید توجیه پذیری طرح صادراتی توسط مدیریت اعتبارات و سرمایهگذاری• ارائه رتبه بندی سازمان محترم مدیریت و برنامهریزی کشور (در مورد طرح)• افتتاح حساب ریالی و ارزی نزد یکی از شعب بانک توسعه صادرات ایران• پرداخت هزینه کارشناسی توسط فروشنده
درصد تامین مالی - کوتاه مدت (تا 2 سال):تا 100 درصد - میان مدت (تا 5 سال):تا 85 درصد ارزش سیاهه تجاری در مقابل:• ارائه اسناد مطابق شرایط اعتبار اسنادی• ارائه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولیدوره استفاده از تسهیلات- کالای مصرفی: حداکثر شش ماه - کالای سرمایه ای و یا طرح: حداکثر سه سال
دوره بازپرداخت - کالاهای مصرفی: حداکثر دو سال از تاریخ پرداخت وجه به صادرکننده- کالای سرمایه ای یا طرح:حداکثر پنج سال از تاریخ حمل و یا اتمام طرحتضمینهای مورد نیاز - تضمین بانک قابل قبول - تضمین وزارت دارایی از طرف دولت خریدار- سایر تضمینهای قابل قبول
نرخ سود: - نرخ شناور: لایبور به اضافه درصدی بعنوان حاشیه سود- نرخ ثابت: CIRR به اضافه درصدی بعنوان حاشیه سودحاشیه سود بر اساس نوع تضمین، نوع کالا و یا طرح صادارتی، مدت و ... تعیین می گردد.
هزینه ها- هزینه تعهد (برای اعتبارات میان مدت)نسبت به مانده استفاده نشده تسهیلات اخذ می گردد- هزینه مدیریت (برای اعتبارات میان مدت)نسبت به کل مبلغ تسهیلات در ابتدای دوره اخذ می شود- حق بیمه صندوق ضمانت صادرات ایرانبر اساس مدت اعتبار و نوع تضمین تعیین می گردداین تسهیلات در دو قالب اعتبار فروشنده و اعتبار خریدار اعطاء میشود.
اعتبار فروشنده
فروشنده قرارداد تجاری خود را با خریدار بصورت مدت دار منعقد مینماید و لذا میپذیرد که خریدار یا بانک ایشان وجه کالا یا خدمات را تحت اعتبار اسنادی و یا برات مدتدار بپردازد. سپس از بانک درخواست تسهیلات می نماید. بانک پس از بررسی و حصول اطمینان در خصوص موارد ذیل نسبت به تنزیل اعتبار اسنادی و یا برات مدتدار فوق الذکر در قالب عقد خرید دین اقدام مینماید:- صدور کالا یا خدمات، - وضعیت اعتباری بانک خریدار / خریدار،- تایید بانک خریدار / خریدار مبنی بر پرداخت وجه در سررسید(های) مقرر،
نکات مهم: - فروشنده باید قبل از انعقاد قرارداد تجاری یا صدور پروفرما، در خصوص وضعیت اعتباری بانک خریدار / خریدار و هزینههای تسهیلات با بانک مشورت نموده، سپس در خصوص بانک گشاینده اعتبار اسنادی و یا متعهد برات مدتدار با خریدار توافق نماید.- از آنجا که هزینههای تسهیلات از فروشنده اخذ میشود، باید فروشنده این هزینهها را در قیمت خود در نظر بگیرد.
مراحل اجرائی در چارچوب اعتبار اسنادی- توافق اولیه فروشنده ایرانی با خریدار خارجی در مورد قیمت، نوع، مقدار و ...- ارائه درخواست فروشنده ایرانی به مدیریت امور بین الملل - تصویب (یا رد) درخواست در کمیته پذیرش بانک توسعه صادرات ایران- ابلاغ شرایط تامین مالی و مدارک مورد نیاز به فروشنده ایرانی- لحاظ نمودن هزینه تسهیلات و حق بیمه (در صورت لزوم) حسب مدت توسط فروشنده ایرانی در هنگام صدور پروفرما یا انعقاد قرارداد تجاری- گشایش اعتبار اسنادی با شرایط پرداخت مدتدار “Deferred Payment L/C” به مبلغ پروفرمای صادره / قرارداد تجاری منعقده (شامل اصل و هزینه تسهیلات و حق بیمه) به نفع فروشنده ایرانی، از سوی بانک خریدار- اخذ پوشش بیمه ای از صندوق ضمانت صادرات ایران (در صورت لزوم)- ارسال کالا و اجرای طرح توسط فروشنده ایرانی- ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی توسط فروشنده ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران جهت ارسال به بانک خریدار- مطابقت اسناد با شرایط اعتبار اسنادی و ارائه تاییدیه مبنی بر تعهد پرداخت وجه در سررسید(های) مقرر توسط بانک خریدار- تنزیل ارزش اسناد (در قالب عقد اسلامی خرید دین) و پرداخت وجه به فروشنده ایرانی توسط بانک توسعه صادرات ایران- پرداخت ارزش اسناد در سررسید(های) مقرر به بانک توسعه صادرات
مراحل اجرائی در چارچوب اسناد وصولی (برات مدتدار)- توافق اولیه فروشنده ایرانی با خریدار خارجی در مورد قیمت، نوع، مقدار و ...- ارائه درخواست فروشنده ایرانی به مدیریت امور بین الملل - تصویب (یا رد) درخواست در کمیته پذیرش اعتبارات پس از حمل بانک توسعه صادرات ایران- ابلاغ شرایط تامین مالی و مدارک مورد نیاز به فروشنده ایرانی- لحاظ نمودن هزینه تسهیلات و حق بیمه (در صورت لزوم) حسب مدت توسط فروشنده ایرانی در هنگام صدور پروفرما یا انعقاد قرارداد تجاری- اخذ پوشش بیمه ای از صندوق ضمانت صادرات ایران (در صورت لزوم)- ارسال کالا و اجرای طرح توسط فروشنده ایرانی- ارائه اسناد به همراه برات ارزی مدتدار مطابق با شرایط پروفرمای صادره / قرارداد تجاری منعقده توسط فروشنده ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران جهت ارسال به بانک خریدار- دریافت اسناد توسط خریدار خارجی در مقابل پذیرفتن برات مدتدار- اعلام پذیرفته شدن برات مدتدار توسط خریدار خارجی و یا بانک خریدار به بانک توسعه صادرات ایران- تنزیل ارزش اسناد (در قالب عقد اسلامی خرید دین) و پرداخت وجه به فروشنده ایرانی توسط بانک توسعه صادرات ایران- پرداخت ارزش اسناد توسط خریدار خارجی یا بانک خریدار در سررسید(های) مقرر به بانک توسعه صادرات
اعتبار خریدار
اعطای تسهیلات به خریداران یا کارفرمایان خارجی جهت خرید کالا و خدمات ایرانی در چارچوب قرارداد تامین مالی را اعتبار خریدار مینامند. برخلاف اعتبار فروشنده، هزینههای تسهیلات در قرارداد تامین مالی لحاظ می گردد و فروشنده / پیمانکار ایرانی قیمت قرارداد تجاری خود را بر اساس فروش نقدی تعیین مینماید.اعتبار خریدار به دو قسم اعطاء می شود:
موردی:– قرارداد تامین مالی برای یک موضوع مشخص منعقد میگردد.
خط اعتباری:– قرارداد تامین مالی بصورت عام منعقد و تحت آن، به طرحهای صادراتی متعددی اعتبار اعطاء میشود.مراحل اجرایی جهت اعطای اعتبار خریدار بصورت موردی- توافق اولیه فروشنده/ پیمانکار ایرانی با خریدار/ کارفرمای خارجی در مورد قیمت، نوع، مقدار و ...- ارائه درخواست فروشنده / پیمانکار ایرانی به مدیریت امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران- تصویب (یا رد) درخواست در کمیته پذیرش بانک توسعه صادرات ایران- ابلاغ شرایط تامین مالی و مدارک مورد نیاز به فروشنده/ پیمانکار ایرانی- مذاکره با طرف خارجی و نهایی نمودن شرایط تأمین مالی- امضای قرارداد تامین مالی فیمابین بانک توسعه صادرات ایران و طرف خارجی- اخذ پوشش بیمه ای از صندوق ضمانت صادرات ایران (در صورت لزوم)- ارائه مدارک و پرداخت وجوه مورد نیاز جهت اجرایی شدن قرارداد تامین مالی توسط طرف خارجی- ارسال کالا و ارائه خدمات توسط فروشنده / پیمانکار ایرانی- ارائه اسناد مطابق با شرایط قرارداد تامین مالی توسط فروشنده / پیمانکار ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران جهت ارسال به طرف خارجی- مطابقت اسناد با شرایط قرارداد تأمین مالی و ارائه تأییدیه مبنی بر تعهد پرداخت وجه در سررسید(های) مقرر توسط طرف خارجی- پرداخت وجه به فروشنده / پیمانکار ایرانی توسط بانک توسعه صادرات ایران از طرف خریدار / کارفرمای خارجی یا بانک ایشان- بازپرداخت تسهیلات در سررسید(های) مقرر توسط طرف خارجی
مراحل اجرایی جهت استفاده از خطوط اعتباری اعطایی توسط بانک توسعه صادرات ایران- توافق اولیه فروشنده/ پیمانکار ایرانی با خریدار/ کارفرمای خارجی در مورد قیمت، نوع، مقدار و ...- ارائه درخواست خریدار / کارفرمای خارجی به بانک طرف قرارداد بانک توسعه صادرات ایران- ارسال درخواست توسط بانک طرف قرارداد به بانک توسعه صادرات ایران- ارائه قرارداد تجاری توسط فروشنده / پیمانکار ایرانی به مدیریت امور بینالملل بانک توسعه صادرات ایران- تصویب (یا رد) درخواست در کمیته پذیرش بانک توسعه صادرات ایران- ابلاغ شرایط تامین مالی و مدارک مورد نیاز به فروشنده/ پیمانکار ایرانی- اعلام قبولی و یا عدم قبولی به بانک طرف قرارداد توسط بانک توسعه صادرات ایران- اخذ پوشش بیمه ای از صندوق ضمانت صادرات ایران (در صورت لزوم)- ارائه مدارک و پرداخت وجوه مورد نیاز جهت اجرایی شدن قرارداد تامین مالی توسط طرف خارجی- ارسال کالا و ارائه خدمات توسط فروشنده / پیمانکار ایرانی- ارائه اسناد مطابق با شرایط قرارداد تامین مالی توسط فروشنده / پیمانکار ایرانی به بانک توسعه صادرات ایران جهت ارسال به طرف خارجی- مطابقت اسناد با شرایط قرارداد تامین مالی و ارائه تاییدیه مبنی بر تعهد پرداخت وجه در سررسید(های) مقرر توسط طرف خارجی- پرداخت وجه به فروشنده/ پیمانکار ایرانی توسط بانک توسعه صادرات ایران از طرف خریدار/ کارفرمای خارجی یا بانک ایشان- بازپرداخت تسهیلات در سررسید(های) مقرر توسط طرف خارجی
دانلود تجقیق خرید دین