نوع فایل: word
قابل ویرایش 40 صفحه
چکیده:
هر فرد از افراد انسان ترکیبی از ویژگیهای نوعی و فردی است. هر یک از ما علاوه بر اینکه فردی از نوع انسان است، ویژگیهای فردی را نیز داراست. مقصود از خودشناسی چیست؟ آیا خودشناسی به معنای شناخت نوع انسان است؟ یا به معنای شناخت هر فرد از خویشتن است، خویشتنی که مرکب از ویژگیهای مشترک با دیگران و ویژگیهای اختصاصی هر فرد است؟ اگر خودشناسی به معنای شناخت جنبههای اختصاصی افراد نوع انسان باشد خودشناسی همان انسانشناسی است. و اگر مقصود از خودشناسی شناخت هر فرد از خویشتن باشد، خودشناسی با انسانشناسی متفاوت خواهد بود .از خودشناسی به معنای اول با عنوان انسانشناسی یاد خواهیم کرد و خودشناسی به معنای دوم را «خودشناسی» یا «خودشناسی به معنای خاص» میخوانیم.
انسانشناسی به روشهای مختلفی انجام میگیرد. علومی چون روانشناسی تجربی، فیزیولوژی انسانی و انسانشناسی (آنتروپولوژی) با روش تجربی به شناخت انسان میپردازند. محصول کار این رشتهها علمی حصولی و مفهومی است.
علم النفس فلسفی برای شناخت انسان از روش عقلی - قیاسی پیروی میکند و علمی حصولی را پدید میآورد.
برای شناخت انسان میتوان از روش نقلی نیز بهره برد. یعنی با رجوع به کتاب و سنت ابعاد وجود انسان را به کمک وحیشناسایی نمود.
فهرست مطالب:
چکیده
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
اهداف جزئی
فرضیه های تحقیق
مواد و روش ها:
تعریف اصطلاحات مهم
تعریف واژه خودشناسی
فصل دوم
پیشینهو ادبیات پژوهش
مروری بر تحقیقات انجام شده
تقد و ارزیابی
بررسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
روش تحقیق
فن تحقیق
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جامعه آماری
نمونه آماری
محدودیت های پژوهش
منابع
منابع ومأخذ:
- برادلی ،خانواده+ آموزش= موفقیت، ترجمه نازنین رادمنش
ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- اسفند 1382- شماره 180
- دلاور، دکتر علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی .انتشارات رشد، تهران- 1375
- دلاور، دکتر علی، روش های تحقیق در روان شناس و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور- تهران سال 1376.
- شریف زاده ملکه و عصاره پروین، پایان نامه تحصیلی 72-71 دانشگاه شهید چمران اهواز.
- صدری سید ضیاءالدین، نقش در پیشرفت تحصیلی فرزندان، پیوند شماره 119- سال 1368.
- صیاهی توحید، انتظار خانواده عملکرد تحصیلی فرزندان، ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- آبان 1382- شماره 176.
- عمید حسن، فرهنگ فارسی.مؤسسه انتشارات امیر کبیر- تهران 1375.
8-گچیرانی لیلا و بخشی فرشته، پایان نامه تحصیلی 79-78 دانشگاه پیام نور رامهرمز
- معین محمد، فرهنگ فارسی، مؤسسة انتشارات امیر کبیر- تهران 1374.
- میرکمالی دکتر، نقش خانواده در شکوفایی استعدادها، پیوند- شماره 139 و 138 – سال 1370.
- نوابی نژاد شکوه، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره- انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
- هارالامپوس مایکل، پیشرفت تحصیلی افتراقی از دیدگاه جامعه شناسی و آموزش و پرورش ترجمه امان الله صفوی- فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 3 و 2 سال 1369.
- هومن حیدرعلی، بررسی مدلهای عالی پیشرفت تحصیلی- نشریه علوم تربیتی- سال دهم شماره 2 و 1 سال 1366.
پروژه بررسی خودشناسی باعملکرد تحصیلی دانشجویان زبان دانشگاه آزاد اسلامی. doc