فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه سازه های زیرزمینی و تونل سازی

اختصاصی از فایلکو پروژه سازه های زیرزمینی و تونل سازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه سازه های زیرزمینی و تونل سازی


پروژه سازه های زیرزمینی و تونل سازی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه168

 

بخشی از فهرست مطالب

چکیده. 1

مقدمه. 2

تعاریف مربوط به تونلها 6

عمق تونل.. 7

وضعیت لایه بندی و جنس زمین.. 8

نحوه ساخت تونل.. 8

پوشش داخلی تونل (Lining). 10

گزارشی از یک پروژه تونل‌سازی در نوع خود بی‌نظیر. 10

پروژه تونل SMART. 10

روش ساخت تونل.. 12

ایمنی تونل.. 13

معرفی پروژه تونل رسالت... 16

اهداف پروژه. 20

مشخصات پروژه تونل رسالت... 20

مطالعات اولیه. 24

پایدار سازی... 25

روش‌های حفاری و خاکبرداریExcavating Procedure. 26

ابزار دقیق و رفتارسنجی... 27

پل – تونل ها( ترکیبی از پل و تونل) (Tunnel – Bridge). 35

پل – تونل اورساند بین سوئد و دانمارک... 36

زمانبندی پروژه. 37

پل اورساند. 38

تونل اورساند. 39

شبه جزیره و جزیره مصنوعی اورساند. 40

پل – تونل واقع بر خلیج ChesaPeak. 41

پل – تونل هامپتون رودز((Hampton.Roads. 43

ماشین آلات اجرای تونل.. 46

ماشین آلات حفاری... 46

یونیت ترانشه زن ATM.. 64

ماشین آلات حمل.. 67

ماشین آلات بتن ریزی... 71

شاتکریت... 71

بتن پاشی(shotcrete). 73

قالبهای رونده و لغزنده. 77

قالب های لغزنده. 77

قالب های لغزنده قائم.. 78

قالب ها ی لغزنده افقی... 81

قالب های رونده. 81

قالب های پرنده. 82

شاتکریت نسوز. 83

خلاصه. 83

مقدمه. 85

شاتکریت و انواع آن.. 86

مزیت اجرایی شاتکریت تر به خشک... 87

لزوم مطالعه. 87

عوامل موثر در آسیب رساندن آتش به شاتکریت... 89

آزمایشات و راه حل ها 90

نتیجه آزمایش.... 93

نتیجه گیری... 97

فصل دوم. 99

مقایسه الیاف فولادی با الیاف مصنوعی در مخلوط شاتکریت تر. 99

چکیده. 100

مقدمه. 101

معرفی... 102

توصیف صنایع الیاف مصنوعی... 106

نتایج.. 113

تحلیل اجزای محدود روش چتری در تونل سازی... 115

خلاصه. 115

مکانیزم رفتاری روش چتری... 116

مطالعات میدانی و عددی انجام شده. 119

مدل اجزای محدود. 120

مدل سطح تماس.... 121

شرایط مرزی... 121

پارامتر های فیزیکی مصالح.. 123

پارامتر های فیزیکی تسلیح کننده ها 124

تأثیر قطر فورپولهای کاربردی در پایداری تونل.. 126

تأثیر نحوه چینش و فاصله بین تسلیح کننده ها در پایداری تونل.. 128

بحث و نتیجه گیری... 129

فصل سوم. 131

حفاری در تونل و کیفیت تزریق ملات.. 131

چکیده. 132

روشهای تزریق دوغاب.. 136

مصالح ملات.. 139

ملات های شیمیایی... 141

نتیجه گیری... 143

منابع و مراجع. 144

 

 

 

 

 

 

 

 


چکیده

 

ساخت تونل به عواملی نظیر حفاری ، نگهدارنده های سنگ و تزریق ملات سیمان بستگی دارد . در سالهای اخیر تکنولوژی حفاری و سیستم نگهدارنده رشد فزاینده ای داشته است ولی تزریق ملات و روشهای وابسته به آن دارای همان نرخ پیشرفت نبوده است .

 

در مقاله حاضر سعی شده علاوه بر شناخت کلی از تکنولوژی تزریق ملات بررسی تاثیر ملات بر روی کیفیت سنگ ها ،هزینه هاو زمانبندی و نیز روشهای تزریق، مصالح و ملات های کاربردی مورد استفاده در این تکنولوژی پرداخته شود.

 

همچنین در این مقاله مزایای استفاده از الیاف در شاتکریت در مقایسه با مش فولادی بیان شده. همچنین دو نوع الیاف قابل استفاده در شاتکریت( الیاف فولادی و الیاف مصنوعی) مورد مقایسه قرار گرفته. در نهایتاین مقاله پاسخی به این سوال خواهد بود که چگونه الیاف با کارایی بالای پلی پروپیلن( HPP) که به تازگی استفاده از آن ها رایج شده را با الیاف فولادی مورد مقایسه قرار دهیم. همچنین نتایج آزمایشات انجام شده ارائه گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

رومی ها نیز در ساخت قنات‌ها و همچنین در حفاری تونل های راه پرکار بودند. آنها در ضمن اولین دوربینهای مهندسی اولیه را در جهت کنترل ترا ز وحفاری تونل ها به کار بردند.

 

. این امرنشانگر این است که آنها در تلاشهایشان جهت ایجاد حفریات به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بوده اند. پیش ازتمدن روم باستان ، در مصر ، یونان ، هند و خاور دور و ایتالیای شمالی ، تماما تکنیکهای تونلسازی دستی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در اغلب آنها نیز از فرایندهای مرتبط با آتش برای حفر تونل های نظامی ، انتقال آب و مقبره‌ها کمک گرفته شده است. در ایران نیز از چند هزار سال پیش، به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونل هایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به 70 کیلومتر و یا بیشتر نیز می‌رسد. تعداد قنات های ایران بالغ بر50000 رشته برآورده شده است. جالب توجه است که این قنات های متعدد، طویل و عمیق با وسایل بسیار ابتدایی حفر شده اند.


      فصل اول

 

 

تاریخچه تونل سازی


اهمیت احداث تونل ها دردوران های قدیم ، تا بدین جاست که کارشناسان کارهای احداث تونل درآن تمدن‌ها را نشانگر رشد فرهنگ و به ویژه رشد تکنیکی و توان اقتصادی آن جامعه دانسته‌اند. تمدنهای اولیه به سرعت ، به اهمیت تونل‌ها ، به عنوان راه‌های دسترسی به کانی ها و مواد طبیعی نظیر سنگ چخماق به واسطه اهمیتش برای زندگی، پی‌بردند. همچنین کاربرد آنها دامنه گسترده‌ای از طاق زدن بر روی قبرها تا انتقال آب و یا گذرگاههایی جهت رفت و آمد را شامل می شد. کاربردهای نظامی تونل‌ها ، به ویژه از جهت بالابردن توان گریز یا راههایی جهت یورش به قرارگاهها و قلعه های دشمن ، ازدیگر جنبه های مهم کاربرد تونلها در تمدن های اولیه بود.

 

تونل سازی همزمان با انقلاب صنعتی، به ویژه به منظور حمل و نقل ، تحرک قابل ملاحظه ای یافت. تونلسازی به گسترش و پیشرفت کانال سازی کمک کرد و این امر در توسعه صنعت به ویژه در قرون 18 و 19 میلادی در انگلستان سهم بسزایی داشت. کانال‌ها یکی از پایه های انقلاب صنعتی بودند وتوانستند در مقیاس بسیار بزرگ هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهند. تونل مال پاس با طول 157 متر برروی کانال دومیدی در جنوب فرانسه اولین تونلی بود که در دوره‌های مدرن در سال 1681 ساخته شد. همچنین اولین تونل ساخته شده با کاربرد حفاری و انفجار باروت بود. در انگلستان، قرن 18 نیز جیمز بریندلی از خانواده ای مزرعه دار با نظارت بر طراحی و ساخت بیش از 580 کیلومتر کانال و تعدادی تونل به عنوان پدر کانال و تونل های کانالی ملقب شد. وی در سال 1759 با ساخت یک کانال به طول 16 کیلومتر مجموعه معدن زغال دوک بریدجواتر را به شهر منچستر متصل نمود. اثر اقتصادی تکمیل این کانال نصف شدن قیمت زغال در شهر و ایجاد یک انحصار واقعی برای معدن مذکور بود.

 

در اوایل قرن نوزدهم به منظور عبور از قسمتهای پایین دست رودخانه تایمز هیچ سازه ای موجود نبود و 3700 عابر مجبور بودند با طی یک راه انحرافی 3 کیلو متری با قایق مسیر روترهایت به ویپنیگ را طی کنند. اقدام به ساخت یک تونل نیز به دلیل ریزشی بودن ومناسب نبودن رسوبات کف رودخانه متوقف شد. تا اینکه در حدود سال 1820 فردی بنام مارک ایرامبارد برونل از فرانسه ایده استفاده از سپر را مطرح نمود و در سال 1825 کار احداث تونل بین روترهایت و ویپنیگ را آغاز و علی رغم جاری شدن چند نوبت سیل در سال 1843 آن را بازگشایی نمود. این تونل تامس نام گرفته و اولین تونل زیر آبی بود که بدون هر گونه رودخانه انحرافی حفر شد.

 

در دیگر موارد تونلهای زهکشی بزرگ ، نظیر تونلی با طول 7 کیلو متر در هیل کارن انگلستان ، اهمیت زیادی در توسعه صنعت معدنکاری داشته‌اند. البته بررسی تاریخچه پیشرفت در روش ها و تکنیک ها و به عبارتی در هنر تونل سازی نشانگر این مطلب است که مانند بسیاری دیگر از علوم و فنون بیشتر رشد این هنردر قرن گذشته صورت گرفته و تا حال نیز ادامه دارد.

 

ویژگی های فضاهای زیرزمینی و نمونه های بارز آنها

 

هم اکنون در زمینه های مختلف کاربرد تونل‌ها ، مزایای متفاوت و گوناگونی را بر می شمرند. از آن جمله ویلت، استفاده فزاینده فعلی از فضاهای زیر زمینی را به دلایل زیر رو به افزایش دانسته است.

 

1- تفوق محیط ساختاری به معنای وجود یک حصار وساختار طبیعی فراگیر.

 

2-عایق سازی با سنگهای فراگیر که دارای ویژگیهای عالی عایق‌ها می باشند.

 

3- محدودیت کمتر دراحداث سازه های بزرگ به دلیل نیاز کمتر به استفاده از وسایل نگهداری عمده در مقایسه با احداث همان سازه بر روی سطح زمین.

 

4- کمتر بودن تأثیرات منفی زیست محیطی.

 

از دیگر مزایای تونل ها در راههای ارتباطی می توان به :

 

1- کوتاهتر شدن مسیرها و افزایش راند مان ترافیکی

 

2- بهبود مشخصات هندسی مسیر

 

3- جلوگیری از خطرات ریزش کوه و بهمن

 

4- ایمنی بیشتر در برابر زلزله،

 

اشاره کرد .

 

 

 

تعاریف مربوط به تونلها

 

مثال های متعددی می توان از نقش وتأثیر عمده تونلسازی و پروژه های بزرگ این صنعت از گذشته تا حال ذکر کرد . تونل مشهور مونت بلان دو کشور فرانسه و ایتالیا را به هم متصل می سازد. عملیات ساختمانی آن در سال 1959 آغاز گردید و حفر این تونل فاصله بین میلان و پاریس را به طول 304 کیلو متر کوتاهتر نموده است. از دیگر نمونه ها کشور فنلاند است که سازه های زیر زمینی را به صورت غارهای عظیم بدون پوشش بتنی ، به منظور انبار مواد نفتی مورد استفاده قرار داده و در حال حاضر بیش از 75 انبار نفتی در سراسر کشور فنلاند با گنجا یشی بیش از 10 میلیون متر مکعب ساخته شده تعاریف مربوط به تونلها و ساختگاه( عمق تونل ، شکل و اندازه لایه بندی زمین ، نحوه ساخت)

 

مشخصات و ویژگیهای تونلها و نحوه ساخت آنها در تاثیر پذیری آنها از زلزله موثر است. در این قسمت تعاریف مربوط به تونلها بیان شده و اثر هرکدام در تاثیر پذیری تونلها بررسی می‌شود.

 

 

 

عمق تونل

 

بطور کلی تونلها در مقابل زلزله، نسبت به سایر سازه‌های سطحی بسیار پایدارترند. چرا که جابجائی زمین، دامنه حرکات، شتاب و سرعت ذره‌ای زمین عموما با زیاد شدن عمق، کاهش می‌یابد (مخصوصا اگر زمین نرم باشد)؛ بطوری که در مواردی شتاب زلزله در عمق بیش از 50 متر، حدود 40 درصد کاهش بافته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر چه شتاب و بعضی پارامترهای دیگر در عمق کمتر از لایه سطحی است، اما مشخصاتی مثل فرکانس زلزله به منبع تولید موج بستگی دارد و تابع عمق زمین نمیباشد.  البته باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان جابجائی ناشی از گسلش در عمق بیشتر از سطح است که این موضوع در بخش جداگانه‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

شکل و اندازه تونل

 

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، هر چه مقطع تونل بزرگتر باشد، حساسیت آن به زلزله بیشتر است. یکی از موارد بزرگ بودن موضعی تونلها، در تقاطعها و ایستگاههای مترو می‌باشد. همچنین وجود دو یا چند تونل در کنار هم معمولا باعث تمرکز تنشهای استاتیکی در محیط بین تونلها می‌گردد. همین حالت در هنگام گذر موج زلزله که نوعی تنش است، اتفاق می‌افتد.

 

 

 

وضعیت لایه بندی و جنس زمین

 

امواج تولید شده در حین حرکت، تحت تاثیر خواص زمین قرار می‌گیرند. امواج فشاری و برشی در سطح برخورد با لایه‌های مختلف دچار انکسار و انعکاس می‌شوند و این باعث افزایش یا کاهش دامنه نوسانها می‌گردد. از طرف دیگر، شرایط و وضعیت خاک تحت الارضی و حتی توپوگرافی یک ناحیه ممکن است عامل افزایش اساسی در شدت جنبشهای سطح زمین گردد. تقویت شتاب در انباشته‌ای نرم بزرگتر از مقدار آن در انباشته‌های سفت می‌باشد.

 

نحوه ساخت تونل

 

روشهای مختلفی برای ساخت تونل (کندن تونلها) وجود دارد که بستگی به شرایط ساختگاهی و زمین ساختی روش مناسب انتخاب می‌شود. روشهایی که بیشتر معمول هستند روش حفاری شده و خاکبرداری شده است. در مورد تاثیر نحوه ساخت بر رفتار تونلها جدول زیر در HAZUS99 که توسط NIBS آمریکا ارائه شده است (جدول 1). نحوه ساخت تاثیر بسیار زیادی بر اثر پذیری از امواج زلزله دارد، چرا که در روش حفاری، خاک اطراف کاملا دست نخورده باقی می‌ماند و از طرف دیگر این گونه تونلها معمولا در جائی ساخته می‌شوند که عمق قرار گیری تونل زیاد باشد. ولی در تونلهای سطحی مانند تونلهای مترو، اغلب از روش خاکبرداری و پوشش استفاده می‌شود.

 

  

 

 

 

 

 

حداکثر شتاب زمین PGA

نوع تونل

حالت خرابی

میانه (g)

β

حفاری شده

حداقل

متوسط

  1. 6
  2. 8
  3. 6
  4. 6
 

خاکبرداری شده

حداقل

متوسط

  1. 5
  2. 7
  3. 6
 

تغییر شکل پایدار زمین PGD

نوع تونل

حالت خرابی

میانه (in)

β

همه تونلها

حداقل و متوسط

زیاد

کامل

6

12

60

  1. 7
  2. 5
  3. 5

 

 


دانلود با لینک مستقیم


پروژه سازه های زیرزمینی و تونل سازی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد