نوع فایل: word
قابل ویرایش 103 صفحه
مقدمه:
1- پاک بودن محیط
2- نقش معاشران و دوستان
نقش معاشران در روایات اسلامى
تاثیر معاشرت در تحلیلهاى منطقى
3- تاثیر تربیتخانوادگى و وراثت در اخلاق
رابطه اخلاق و تربیتخانوادگى در احادیث اسلامى
4- تاثیر علم و آگاهى در تربیت
نتیجه
رابطه <علم» و <اخلاق» در احادیث اسلامى
5- تاثیر فرهنگ جامعه در پرورش فضائل و رذائل
رابطه آداب و سنن با اخلاق در روایات اسلامى
چگونگى تاثیر <عمل» در <اخلاق» در روایات اسلامى
7- رابطه <اخلاق» و <تغذیه»
رابطه تغذیه و اخلاق در روایات اسلامى
صفات اخلاقى و اعمال اخلاقى
فهرست مطالب:
پاک بودن محیط
نقش معاشران و دوستان
تفسیر و جمعبندى
تاثیر معاشرت در تحلیل هاى منطقى
تفسیر و جمعبندى
رابطه اخلاق و تربیتخانوادگى در احادیث اسلامى
تاثیر علم و آگاهى در تربیت
تفسیر و جمع بندى
رابطه آداب و سنن با اخلاق در روایات اسلامى
نتیجه
منابع و مآخذ:
1- این تفسیر را فخر رازى به عنوان اولین احتمال در معنى آیه، ذکر کرده است (تفسیر فخر رازى، جلد 14، صفحه 144); جمعى دیگر نیز آن را از ابن عباس نقل کردهاند.
2- این تفسیر در مجمع البیان و تفسیر الحدید در ذیل آیهبالا مورد بحث قرار گرفته است.
3- وسائل الشیعه، جلد 14، صفحه19، حدیث7 - بحارالانوار، جلد 100، صفحه 232، حدیث 10.
4- نورالثقلین، جلد اول، صفحه 541.
5- سوره زخرف، آیات36 و37 و 38 .
6- سوره صافات، آیات 51 تا57 .
7- سوره فرقان، آیات27 و 28 و29.
8- براى نقیض از ماده قیض معانى مختلفى نقل کردهاند; بعضى آن را به معنى تسبیب و بعضى به معنى تقدیر و برکندن وبعضى مانند راغب به معنى مسلط ساختن مىدانند چرا که قیض به معنى پوستسفیدى است که روى تخم مرغ را گرفته (و آن را احاطه کرده است).
9- سوره زخرف، آیه39 .
10- سوره صافات، آیات 50 تا53 .
11- اصول کافى، جلد 2، ص 375 <باب مجالسة اهل المعاصى، حدیث3».
12- همان مدرک
13- کتاب صفات الشیعه صدوق (طبق نقل بحار، ج 71، ص197).
14- و 15- و16- غررالحکم
17- بحارالانوار، ج 71، صفحه 188.
18- همان مدرک، ص189.
19- نهج البلاغه، وصیت على(ع) به امام حسن(ع) (نامه 31).
20- صفات الشیعه صدوق، طبق نقل بحار، ج 71، صفحه197.
21- خصال (مطابق نقل بحار، ج 71، ص 195).
22- بحار الانوار، جلد 1، صفحه 224.
23- تفسیر فخر راز ى و تفسیر مراغى، ذیل آیهمورد بحث.
24- باید توجه داشت <کفل» اگر بدون تشدید باشد به معنى به عهده گرفتن سرپرستى و کفالت است، و اگر به صورت ثلاثى مزید (کفل با تشدید) استعمال شود، به معنى انتخاب کفیل براى دیگرى است، و طبق تعبیر بالا، خداوند زکریا را براى کفالت مریم برگزید (بنابراین کفل در اینجا دو مفعول گرفته، یکى ضمیر هاء که به مریم بر مىگردد، و دوم زکریا).
25- به <نور الثقلین» جلد 1، صحفه 331 مراجعه شود.
26- نور الثقلین، جلد 5، صفحه 372.
27- غررالحکم
28- غررالحکم
29- نهج البلاغه
30- لئالى الاخبار
31- وسائل الشیعه، جلد 14، صحفه53 - 54 .
32- تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه30، سوره روم.
33- کنز العمال، حدیث 45192.
34- به کتاب وسائل الشیعه، جلد 15، صحفه 122 تا 132 مراجعه شود.
35- کنز العمال، حدیث 45411.
36- بحار، جلد71، صحفه6 (جوامع الحقوق).
37- غرر الحکم.
38- نهج البلاغه، خطبه 192 (خطبه قاصعه).
39- غرر الحکم .
40- و 41- غررالحکم
42- اصول کافى، جلد2، صفحه237.
43- همان مدرک، صفحه 68،حدیث 4.
44- غرر الحکم.
45- نهج البلاغه، خطبه147.
46- غرر الحکم.
47- تحف العقول، صفحه 21.
48- غرر الحکم.
49- و 50- و 51- غررالحکم
52- نهج البلاغة، کلمات قصار، شماره 70.
53- بحار الانوار، جلد 75، صفحه 368.
54- بعضى از مفسران گفتهاند: براثر رابطه نزدیکى که میان قلب و صورت انسان است، هنگامى که روح و قلب انسان مملو از شادمانى مىشود (خون شفاف به طرف صورت حرکت مىکند) و صورت نورانى و روشن و پر فروغ مىگردد; و هنگامى که غم و اندوه بر روح انسان مسلط مىگردد (جریان گردش خون شفاف در صورت کم مىشود و) صورت زرد و تیره مىگردد; و به همین دلیل این دو پدیده به عنوان نشانههاى سرور و شادمانى، و اندوه و غم شناخته مىشود. (تفسیر روح المعانى، ذیل آیهمورد بحث)
55- تفسیر روح المعانى، جلد 14، صفحه 154، ذیل آیهمورد بحث .
56- علاقهمندان مىتوانند به تفسیر نمونه، جلد 11، ذیل آیه58، سوره نحل مراجعه کنند.
57- بحار الانوار، جلد73، صفحه66.
58- کنز العمال، حدیث43079، جلد 15، صفحه 780.
59- نهج البلاغه، نامه53 .
60- سوره نمل، آیه4 .
61- سوره انعام، آیه137 .
62- تفسیر <فى ظلال»، جلد6، صفحه 675.
63- <نورالثقلین»، جلد4، صفحه 351، حدیث 30.
64- سوره احزاب، آیه53 .
65- اصول کافى، جلد 2، صفحه273، حدیث 20 .
66- بحار الانوار، جلد 74، صفحه 232.
67- کنز العمال، حدیث 28722.
68- بحارالانوار، جلد46، صفحه99.
69- نهج البلاغه، نامه 31.
70- بحار، جلد6، صفحه 30.
71- کنزالعمال، حدیث 10، صفحه79.
72- غرر الحکم، شماره3837.
73- بحار، جلد69،صفحه 121 و جلد 91، صفحه133.
74- بحار، جلد 91، صفحه 142.
75- به تفسیر نمونه، جلد 14، ذیل آیه51 مؤمنون مراجعه شود.
76- <روح البیان» ، جلد6، صفحه 88.
77- تفسیر <اثنى عشرى»، جلد9، صفحه 145.
78- بحار، جلد 90، صفحه373.
79- همان مدرک، صفحه 372.
80- بحارالانوار، جلد 90، صفحه 305.
81- نقل از کتاب <سخنان على(ع) از مدینه تا کربلا، صفحه 232.»
82- سفینة البحار، جلد1، ماده اکل.
83- وسائل الشیعه، جلد17، صفحه 25، باب 12.
84- همان مدرک، صفحه 12.
85- فروغ کافى، جلد6، صفحه 312. (دراج پرندهاى استشبیه به کبک که گوشت لذیدى دارد)
86- تفسیر برهان، جلد1، ذیل آیه3، سوره مائده، ص 434. و مستدرک، جلد16، صفحه163.
87- کافى، جلد6، صفحه 351، حدیث 4.
88- همان مدرک، صفحه 354، حدیث 11.
89- همان مدرک، صفحه357، حدیث 4.
90- بحار، جلد 74،صفحه 182.
91- بحار الانوار، جلد63، صفحه 294.
92- سفینة البحار، ماده <شرک»، و مروج الذهب، جلد3، صفحه 310.
پروژه آمادگی هاى لازم براى پرورش فضائل اخلاقى. doc