
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه18
نام فیلم : گیلانه
کارگردان: رخشان بنی اعتماد؛ محسن عبدالوهاب
فیلمنامه : ر- بنی اعتماد؛ م ـ عبدالوهاب؛ فرید مصطفوی
مدیر فیلمبرداری : مرتضی پورصمدی
تدوین : داود یوسفیان
بازیگران : فاطمه معتمد آریا؛ بهرام رادان؛ باران کوثری؛ شاهرخ فروتنیان
تهیه کننده : سعید سعدی
محصول : فدک فیلم ـ 1384 (84 دقیقه)
خلاصه داستان : ننه گیلانه ، زنی روستایی است که در کوران آغاز جنگ ایران و عراق از یک طرف درگیر نگرانیهای دختر آبستنش از بمباران خانه و مفقود شدن شوهر و از طرف دیگر نگران مسایل عاطفی پسرش و تمایل او برای اعزام به جبهه جنگ است.
سالها بعد او روزمرّگی را در پرستاری شبانه روزی از فرزند شیمیایی شده و تلاش برای کسب قوت لایموت تجربه میکند.
نگاهی به فیلم "گیلانه" ساخته رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب
نگاه غیر مستقیم به جنگ و توجه به ترکش های آشکار و نهانی که خارج از جبههها و خطوط مقدم، دل اجتماع را نشانه میروند و آثار دردناکش تا سالهای سال باقی میماند؛ یکی از شریفترین و در عین حال تأثیرگذارترین بخشهای سینمای مرتبط با جنگ را تشکیل میدهد. نگاهی به فیلمهای کلاسیک ایرانی و خارجی که در حیطهی این نگاه ساخته شده اند؛ نشان دهندهی آن است که هرچند تمایل گیشه به رواج آثار حماسی و قهرمانپردازیهای اغلب پوشالی برای تهییج بیننده و جلب مشتری بیشتر، معمولا شمار فیلمهای جنگی، با صحنههای انفجار و کشتار و توپ وتانک را افزایش داده؛ اما به دلیل فطرت عافیتخواه، و خشونتگریز آدمی، در نهایت ماندگارترین تصاویر ثبت شده بر ذهن از سینمای جنگ را باید ضمن کاوش دوربینهای کنجکاو در بکگراند اجتماعی آن یافت. "بهترین سالهای زندگی ما" ساخته "ویلیام وایر" و "باشوی" بهرام بیضایی شاید در دسترسترین نمونهها باشند که در دو مقطع زمانی متفاوت و در نگاه به دو جنگ (جهانی اول و ایران وعراق) به خوبی اثرات ویرانگر این منفورترین پدیدهی بشری را در کانون
تحقیق در مورد نقد فیلم گیلانه