مدیریت کیفیت TQM
مدیریت کیفیت یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت ،محصول قرن ۲۰ است.
بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود.بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میگردد. همچنین قابلیت دسترسی، راحتی حمل و نقل، مصرف کم انرژِی، سهولت آموزش و بکارگیری محصول و همچنین تعمیر و نگهداری و بازیافت را می توان از عوامل کیفیت برشمرد.( این نگرش مطابق استاندارد ISO9001:1994 میباشد.)
از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. امروزه مدیریت کیفیت نه تنها شامل تولید بلکه شامل خدمات و حتی خدمات دولتی نیز میشود. و مدیریت کیفیت دولتهاو آموزش و پرورش Graduation یکی از مباحث نوین در کیفیت است.
در این پاور پوینت 21 صفحه ای بر هشت اصل مهم در مدیریت کیفیت اشاره شده است.
پاورپوینت بسیار کاربردی در مورد مدیریت کیفیت