نسل اول : دارای لامپ های خلاء در حجم بزرگ ،کارائی کم ، مصرف بالای انرژی و گرمای زیاد و امکان برنامه نویسی به زبان ماشین .
نسل دوم : اختراع ترانزیستور ، حجم کم ، کارایی بالا ، میزان مصرف انرژی کم و امکان برنامه نویسی .
نسل سوم : با اختراع مدارات مجتمع ، حجم باز هم کمتر شد ، مصرف انرژی کمتر ، امکان برنامه نویسی و داشتن سیستم عامل .
نسل چهارم : با اختراع مدارات فشرده به آن امکان ساخت کامپیوتر هایی با کارایی بالاتر ، حجم کمتر ، قیمت بسیار پایین بطوری که هر فرد می تواند یکی از آنها را داشته باشد .
نسل پنجم : کامپیوترهای هوشمند
علم کامپیوتر :
- نرم افزار : به برنامه های که توسط انسان نوشته می شود .
- سخت افزار : قسمتهای مختلف کامپیوتر .
اجزای اصلی کامپیوتر :
- ورودی .
- خروجی .
- سیستم پردازشگر مرکزی که این بخش از قسمت واحد کنترل ، واحد محاسبه و منطق و حافظه تشکیل می شود و همچنین حافظه های نیز به دو دسته ی Ram و Rom تقسیم می شوند .
اجزای تشکیل دهنده ی یک کامپیوتر :
- Case .
- مانیتور .
- صفحه کلید .
- کابل های ارتباطی .
تعریف حافظه :
محل نگهداری دستورالعمل ها است که به صورت صفر یا یک است .
Bit : کوچکترین واحد حافظه را Bit گویند .
Byte : از گذاشتن 8 Bit کنار هم در حافظه یا Byte بوجود می آید .
Word : از کنار هم گذاشتن دو بایت یک کلمه بوجود می آید .
انواع حافظه :
حافظه های به قسمت اصلی و جانبی تشکیل می شوند .
حافظه اصلی : Ram و Rom .
حافظه های جانبی : شامل دیسکت ، هارد ، CD ، نوار مغناطیسی و ... می شود .
دستگاههای انتقال اطلاعات :
مودم :
یکی از دستگاههای بیم دو کامپیوتر می باشد ، عمل مودم به این صورت است که اطلاعات آنالوگ را گرفته از تلفن و به دیجیتال تعریف می کند تا قابل دریافت باشد و همچنین می تواند اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ تعریف کند .
زبانهای برنامه نویسی :
- سطح بالا مانند C و پاسکال و ... .
- سطح پایین مانند زبان ماشین و اسمبلی و ... .
کامپایلر :
یک نرم افزار سیستمی است که هر دستورالعمل زبان سطح بالا را به دستورالعمل های ماشین ترجمه می نماید همچنین مرحله ترجمه و اجرا در زبانهای سطح بالا اجرا می باشد .
سیستم عامل :
یک برنامه نرم افزاری است نسبتاً بزرگی است که رابط بین انسان و ماشین از یک سو و از سوی دیگر رابطی بین نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر
می باشد ، سیستم عامل مدیریت حافظه اصلی و جانبی و همچنین مدیریت Cpu و ... را دارد .
مفهوم کامپیوتر :
مفهوم کلی کامپیوتر ایده ساخت کامپیوتر از روی انسان می باشد به این ترتیب که زمانی که برای مثال قرار است 2+2 جمع شود به وسیله ی چشمان شما و یا گوشهایتان به مغز وارد می شود ( مرحله ی ورود اطلاعات ) در مغز با استفاده از اطلاعات قبلی شما پردازش بر روی آن انجام می شود ( مرحله دوم مرحله ی پردازش ) مرحله سوم نتیجه ی آن که عدد 4 می باشد روی صفحه Printer و یا روس صفحه ی نمایش بوسیله ی زبان و دستگاه شما نوشته می شود همین مثال برای کامپیوتر به این صورت است که اطلاعات شامل 2+2 می باشد بوسیله ی صفحه کلید وارد شده مرحله ورود اطلاعات سپس با پردازش بر روی آن در حافظه کامپیوتر نتیجه ی آن بصورت چاپ بر روی کاغذ و یا صفحه ی نمایش قابل روئیت می باشد .
روش های انتقال اطلاعات :
- یک طرفه ( مثل رادیو و تلویزیون ) .
- دوطرفه ی همزمان ( مثل تلفن ) .
- دوطرفه ی غیر همزمان ( مثل بی سیم ) .
الگوریتم :
به روش حل مسأله به صورت قدم به قدم به طوری که به صورت یک جواب نهایی بر سیم الگوریتم گفته می شود و یا به انجام دستورالعمل یک کار به صورت قدم به قدم صورت می گیرد .
الگوریتم کتاب :
1- شروع .
2- صفحه ی اول کتاب را باز می کنیم .
3- یک خط از آن را می خوانیم .
4- اگر به پایان صفحه نرسیدیم بر می گردیم به 3 .
5- یک ورق می زنیم .
6- اگر به پایان کتاب نرسیدیم بر می گردیم به 3 .
7- پایان .
الگوریتم چای :
1- شروع .
2- سماور را آماده می کنیم .
3- داخل آن آب می ریزیم .
4- شعله آن را روشن کنید .
5- منتظر شوید تا آب جوش بیاید
شامل 108 صفحه فایل WORD قابل ویرایش
دانود مقاله نسل های کامپیوتر