مکتب ارسطو از مکتبهاىاخلاقى بسیار مهمى است که در اخلاق نظرى وجود دارد. ارسطو به عنوان برجستهترینفیلسوفان یونان باستان برخى ازشالودههاى اصلى را که در زمینه اخلاق نظرىارائه داده است، تاکنون مورد پذیرش بسیارى از فلاسفه و علماء علم اخلاق درجهان است هرچند با جرح و تعدیلهائى به غالب کتابهاى فلسفى و اخلاقى پس از وىراه یافت. سه کتاب یا سه رساله در علم اخلاق به وى منسوب است علاوه بر مقالات واضافات اخلاقى که در بسیارى از آثار متفرقه منسوب به او موجود است.
دهخدا در لغتنامه خود در ذیل ماده «ارسطو» ص 1834 مىنویسد:
«در علم اخلاق سه رساله به ارسطو منسوب است که در اساس هر سه یکسانند و لکنیکى از آنها که موسوم استبه اخلاق «نیقوماجس» بیشتر محتمل است که از ارسطوباشد».
برخى گفتهاند که ارسطو این کتاب را به پسرش «نیکوماخس» اهداء کرده است.
این کتاب از همان قرون اولیه اسلام به عربى ترجمه و مورد استفاده دانشمنداناسلام قرار گرفته و ترجمه عربى که اینک در دسترس است، حدس زدهاند توسط اسحاقبن حنین در قرن سوم هجرى از لغتیونانى به عربى ترجمه شده باشد.
«ابن مسکویه» (1) یکى از علماء بزرگ اسلامى است و به تعبیر محقق لاهیجانى(درگوهر مراد، ص 489) او در حکمت عملى به منزله ابوعلى سینا است در حکمتنظرى کتاب مشهور خود «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» را به تصریح خودش بااستعانت از کتب و رسائل اخلاقى ارسطو و شارحان کلام او نوشته است هرچند باترتیب و تحقیقاتى بیشتر.
شامل 8 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله دیدگاه ارسطو در اخلاق و نظریه توسط