فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان

اختصاصی از فایلکو مقاله بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان


مقاله بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 25 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

هدف: خود پنداره نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر نارساخوان انجام شده است.

روش: طرح تحقیق، نیمه­تجربی از نوع پیش­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل همراه با آزمون پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش­آموزان پسر نارساخوان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل می­دادند. 40 دانش­آموز پسر نارساخوان مدرسه اختلالات ویژه یادگیری انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) شرکت داشتند. جمع آوری داده­ها با استفاده از آزمون خودپنداره­ی تنسی و مقیاس سنجش هوشهای چندگانه عابدی صورت پذیرفت. همچنین معیار پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانش­آموزان و با تبدیل بازخوردهای توصیفی به نمرات کمی بدست آمد. جهت تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) استفاده شد.

یافته­ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بعد از مداخله بوده است(٠٫٠٠١> (P.

نتیجه­ گیری:  مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه می توان خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان را افزایش داد.

 

مقدمه

بطور سنتی، آموزگاران کودکان استثنایی بر این عقیده­اند که موفقیت تحصیلی دانش­آموزان دارای ناتوانی را می­توان ارتقاء بخشید، اگر راهبردهای یادگیری موثرتر و مناسب­تری را اتخاذ نمود. افراد به شیوه­های مختلفی یاد می­گیرند و توانایی­های مختلفی از خود نشان می­دهند. اگر بتوان تواناییها و ترجیحهای یادگیری را بطور کامل گسترش داد، شکاف یادگیری از بین خواهد رفت(1). ناتوانی یادگیری[1] به گروه ناهمگنی از اختلالات گفته می‌شود که دارای مشخصه‌هایی نظیر دشواری در فراگیری و کارکرد گوش­دادن، حرف­زدن، خواندن، نوشتن و محاسبه هستند(2) و  به ‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:1) ناتوانی‌های یادگیری تحولی و 2) ناتوانی‌های یادگیری تحصیلی که این دسته خود به سه گروه قابل‌تقسیم است: ریاضیات،  نوشتن و خواندن(3).

نارساخوانی که به نام دیسلکسیا[2] شناخته شده است، اصطلاحی است که برای کودکانی به کار می رود که علی رغم بهره هوشی طبیعی و آموزش کافی، قادر به خواندن صحیح نیستند(4). به طور خاص نارساخوانی نوعی اختلال در اشتباه کردن کلمات شبیه به هم، حدس­زدن کلمات با در نظر گرفتن حروف ابتدا و انتهای کلمات، آیینه­خوانی یا وارونه­خوانی کلمات، مشکلات شدید در هجی کردن کلمات، بی­میلی و انزجار از یادگیری خواندن و دشواری در تشخیص جزء از کل می باشد. تقریباً 80 درصد دانش­آموزان ناتوان در یادگیری در خواندن مشکل دارند(5).

اهمیت مؤفّقّیت تحصیلی دانش­آموزان به مطالعات زیادی درباره­ی پیش­بینی­کننده­های تسهیل­گر برای دستیابی به این مهم انجامیده است. یکی از این پیش­بینی­کننده­ها، خودپنداره فرد است. تعدادی از مطالعات رابطه­ی مثبتی را بین خودپنداره[3] و مؤفّقّیت تحصیلی نشان داده­اند(6). خودپنداره را می­توان درک فرد از خودش دانست که در نتیجه­ی تجربیات فرد با محیط و رابطه­ی وی با دیگران شکل می­گیرد. خودپنداره با عواملی مثل خشنودی از زندگی، علاقه به خود و خودارزشمندی ارتباط دارد و به صورت مجموعه­ای از گرایشها به خود تعریف شده که توصیف کننده­ی نگرشها و رفتارهای خود فرد هستند. هر انسان برداشت و تصوری از وجود خویشتن دارد که می­توان هویت شخصی یا خود نام نهاد. پژوهشهای مختلف نشان داده­اند که دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری از خودپنداره ی ضعیفتری نسبت به همسالان عادی خود برخوردارند(7).

پیشرفت تحصیلی[4] از مسایل مهمی است که محور بسیاری از پژوهش های آموزشی و روان­شناسی قرار دارد و به توانایی آموخته­شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی اطلاق می­شود که از طریق آزمون های فراگیری استاندارد شده یا آزمون های معلم­ساخته اندازه­گیری می­شود (8). بررسی پیشرفت تحصیلی فراگیران یکی از موضوعات اساسی در ارتقاء کیفیت آموزش است، چون امروزه هدف اصلی تعلیم و تربیت، ایجاد تغییر نه تنها صرفاً در میزان دانش، بلکه همچنین گسترش توانایی­ها و ارتقاء مهارت هاست. از جمله نگرانی­های مسئولیت­های تعلیم و تربیت، پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی می­باشد. در مقابل پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی قرار دارد که بر اساس مطالعات مختلف، تأثیر بسزایی در سرنوشت فرد دارد و هزینه­ی گزافی به خانواده و جامعه تحمیل می­کند درک پیشرفت تحصیلی مستلزم کشف و بررسی تعدادی از عوامل درونی و بیرونی می­باشد که شامل عوامل شناختی، اجتماعی و اقتصادی می­شود. از این میان، هوش چندگانه جزو عوامل تعیین کننده­ای است که از جمله پیش­بینی­کننده­های مهم مؤفّقیّت می­باشند. مطالعات بسیاری رابطه­ی معناداری بین استفاده از  هوش چندگانه و عواملی همچون انگیزش، نگرشها، عزّت نفس، اشتیاق و مؤفّقیّت  نشان داده­اند(9).

 

دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد