برای پاسخ به این سوال باید دید از چه زوایه ای به موضوع م ینگریم:
زاویه اول، سیستم های دینامیکی و استاتیکی : تقریبا تمامی دروس کارشناسی مهندسی شیمی در حوزه حال یکنواخت یا پایا کار می کنند، به ویژه دروس طراحی نظیر عملیات واحد 1 و 2، مکانیک سیالات، انتقال حرارت و باشد، به عبارتی در حوزه ∂ ∂t ≠ ترمودینامیک. این در حالیست که حوزه کاری درس کنترل در آن دوره زمانیست که 0 حالت غیریکنواخت و پویاست.
زاویه دوم، دیدگاه فلسفی: سه حوزه کاری در علوم مهندسی وجود دارند که از بسیاری جنبه ها با هم تداخل و تعامل اصطلاحی، مفهومی و فلسفی دارند: مهندسی کنترل، مهندسی سیستم ها و مهندسی اطلاعات. بسیاری از مفاهیم کنترل برگرفته از ایده ها و مفاهیم دو رشته دیگرست. به طور مثال اصطلاحات کنترل پذیری، ورودی – خروجی و مشاهد هپذیری از مهندسی سیستم ها و مفاهیم کنترل فیدبک، جریان اطلاعات و مدل معکوس از مهندسی اطلاعات اقتباس شد هاند.
زاویه سوم، تنوع فیلد: از نظر آکادمیک، یک وحدت نظر در باره تئوری کنترل وجود دارد، ولی از نظر کاربردی و زمینه کاری سه فیلد متکثر وجود دارد:
ماشینهای الکتریکی و ناوبری. ، RC - مهندسی برق: پردازش سیگنال، مدارات و شبکه
- مهندسی مکانیک: ابزاردقیق (نیوماتیک و هیدرولیک) و رباتیک.
- مهندسی شیمی: کنترل فرآیندها ب هصورت ت کحلقه و جامع.
زاویه چهارم، وظایف شغلی و حرف های: یک مهندس شیمی در حیطه وظایف شغلی خود ممکنست در موارد زیر با مباحث کنترل و ابزار دقیق مواجه شود:
و دیاگرام های مربوطه. PFD-P&ID - تعریف و تامین
.Inventory Control ها و لیست TAG - تهیه لیست
.Pairing - طراحی و فهم سیستم کنترل جامع، ب هویژه بحث تداخل و
- مهندسی و تحلیل سیستم.
شامل 15 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله منظور از کنترل فرآیندها چیست؟