فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست جدولها و
فهرست شکلها ز
فصل 1- مقدمه 1
1-1- پیشگفتار 1
فصل 2- فرآیند مهندسی ارزش 4
2-1- مقدمه 4
2-2- حوزه های کاربردی مهندسی ارزش 6
2-3- اصول مهندسی ارزش 8
2-4- موانع فکری به کارگیری مهندسی ارزش در ایران 12
فصل 3- مطالعه موردی (بررسی نحوه بکارگیری نظام مهندسی ارزش در پروژه های بیمارستانی) 24
3-1- مقدمه 24
3-2- مهندسی ارزش و اهمیت آن : 27
3-3- تعریف مسأله و اهداف پژوهش : 31
3-4- روش تحقیق 33
3-5- تجزیه و تحلیل 37
3-6- نتیجهگیری 45
فهرست مراجع 50
فرایند مهندسی ارزش به پنج فاز تقسیم شده و هر فاز دارای چند مرحله می باشد :
1- فاز مبدا: شامل سازماندهی ، انتخاب پروژه ، تعیین تیم مهندسی ارزش ، تعریف ماموریت تحقیق ، تعریف و مستند سازی محصول می باشد
2- فاز اطلاعات: تحلیل کیفی ارزش (تحلیل کارکرد) ، تحلیل کارکرد (وظیفه) عبارتست از تکنیک های ساختاری و تعریفی که معنای روشنی از کارکرد را بیان می کند. در این مرحله محصول و کلیه اجزایش برای تعیین کارکرد هایشان ( اهدافشان) مورد مطالعه قرار می گیرند . در رابطه با انواع کارکرد ها نیز بیش از این بحث گردید . قوانین تشریح کارکرد ها به صورت ذیل می باشد:
- 1- باید تعیین کننده انتظار مصرف کننده یا مشتری از محصول یا سرویس باشد
- 2- یک فعل و یک اسم برای تشریح کارکرد به کار برده می شود. فعل برای جواب سوال " چه می کند ؟ " و اسم برای پاسخ به " چه چیزی را ؟" به کار می رود .
- 3- از بکار بردن افعال مجهول و یا غیر مستقیم مثل تهیه می شود و مجهز می شود و ... خود داری می گردد. زیرا اطلاعات کمی در اختیار قرار می دهند .
- 4- از به کار بردن کلماتی مانند بهبود دادن ، حداقل (حداکثر) کردن و جلوگیری کردن، جلوگیری می شو د
- 5- ترجیحا از ترکیبات دو حرفی برای بیان کارکرد استفاده می شود.
مثال : الف ) لامپ : انتشار نور ب) فنجان : نگهداشتن مایع
- تحلیل اجبار: یعنی دلیل استفاده و به کارگیری هر محصول / خدمت چه می باشد ؟ و آیا این دلیل هنوز هم معتبر است ؟
تحلیل کمی ارزش: پس از تکمیل تحلیل کارکرد باید هزینه کارکردها و ارزش و اهمیت آنها تعیین شود. هزینه ها دو نوع هستند :
- الف ) هزینه های واقعی یا سخت مانند هزینه مواد و نیروی انسانی
- ب) هزینه های ذهنی یا نرم مانند سختی کار و ریسک شکست. وقتیکه هزینه های واقعی در دسترس نباشند از هزینه های نرم استفاده می شود .
- تکنیک های اندازه گیری ارزش: اندازه گیری ارزش عنصر فعلی و جایگزین آن
3- فاز نو آوری (تغییر): این فاز در واقع ، فاز بهبود ارزش می باشد که از طریق به کارگیری تکنیک های خلاق و ذهنی ، طراحی قطعات و اولین قدم جهت باز طراحی فرآیند در این فاز صورت می گیرد. هدف این فاز ،تغییر یا حذف کارکردهای فرعی کم ارزش و پاسخ به سوالات ذیل می باشد :
- الف ) چه عنصری می تواند این کار را انجام دهد ؟
- ب) چگونه می توانیم کارکردهای فرعی را حذف نماییم در حالی که کارکردهای اساسی هنوز اجرا می شوند ؟
از تکنیک های مورد استفاده ( توصیه شده ) در این زمینه می توان از طوفان فکری ، فن گروه اسمی (NGT) و دلفی نام برد که بنیانگذاران مهندسی ارزش روش NGT را توصیه می کنند .
4- فاز ارزش یابی:
- - تحلیل کیفی ارزش
- - تحلیل کمی ارزش
5- فاز اجرا
189- بررسی نظام مهندسی ارزش به همراه نمونه موردی بکارگیری نظام مهندسی ارزش در پروژه های بیمارستانی - 57 صفحه فایل ورد (word)