لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه21
فهرست مطالب
نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا
2
نظریه بندورا
4
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا
12
یادگیری مشاهدهای
18
منابع
19
مقدمه
روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)
فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کردهاند، بطوری که میتوان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "یادگیری چیست ؟ چگونه رخ میدهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.
نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا
. آلبرت بندورا ( ـ1925)
آلبرت بندورا در کانادا متولد شد، در شهری آنقدر کوچک که دبیرستانش تنها 20 دانشآموز و 2 معلم داشت. بعد از فارغالتحصیلی با کارگران ساختمانی در ناحیه یوکون به پر کردن چالهچولههای بزرگراه آلاسکا پرداخت. بندورا مجذوب مردمی شد که در این منطقه شمالی با آنها روبهرو شده بود. «او خود را در میان مجموعهای جالب از آدمها یافت که اکثراً از دست طلبکار، نفقه بگیر و مأموران ناظر بر آزادی مشروط فرار کرده بودند. ]بندورا[ به سرعت علاقهای شدید به آسیبشناسی روانی زندگی روزمره پیدا کرد که به نظر میرسید در این وادی دشوار به شکوفایی رسیده است» (عالم برجسته، 1981، ص. 28).
بندورا مدرک دکتری خود را در 1952 از دانشگاه آیوا دریافت کرد و به عضویت هیأت علمی دانشگاه استانفورد درآمد. در اوایل دهه 1960 او گونهای از رفتارگرایی را معرفی کرد که ابتدا آن را رویکرد رفتارگرایی اجتماعی و بعداً نظریه شناختی اجتماعی نامید (بندورا، 1986).
نظریه بندورا
آلبرت بندورا روان شناس و همکارانش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفهوم یادگیری مشاهده داشتهاند. آنان در یک مجموعه از آزمایشهای خود به نحو متقاعد کنندهای اثبات کردند که کودکان گاهی از رفتار پرخاشگرانه یک سرمشق بزرگسال تقلید میکنند. این مسیر تحقیق موجب شده است که نگرانی در مورد تاخیر تماشای رفتار پرخاشگرانه بزرگسالان سرمشق در تلویزیون بر اعمال کودکان مورد توجه قرار گیرد.
.درجه کارشناسی خود را از بریتیش کلمبیا و درجه کارشناسی ارشد ودکتری خود را از دانشگاه آیوا دریافت کرد
تحقیق در مورد آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا