بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران
به صورت ورد ودر 123صفحه
پژوهش حاضر رابطة استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطة میان ویژگیهای فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکههای اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشگاه-های سطح شهر تهران، و در بین دانشجویان رشته¬ها و دوره¬های مختلف تحصیلی، صورت گرفته است. تحلیل یافتههای این مطالعه که هویت دینی کاربران در در پنج حیطهی احساس، باور و اعتقاد، روابط صمیمی با خانواده، عملکرد آموزشی والدین در حوزه دین و پایبندی والدین به ارزشها و اعتقادات دینی مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد نشان از آن دارد که صرف حضور و استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی بر تضعیف هویت دینی کاربران تأثیر معناداری ندارد ولی نوع استفاده از این شبکه¬ها از نظر استفاده کاربردی و یا تفریحی، مدت زمان طولانی حضور در این شبکه¬ها و همچنین هدف استفاده کاربران از این شبکه¬ها بعلاوه طبقه و پایگاه اجتماعی آنان در تضعیف هویت دینی کاربران و تمایل آنان در حرکت از هویت سنتی و اصیل دینی به سمت هویت بازتابی و مدرن تأثیرگذار بوده و حداقل اینکه هویت اصیل کاربران را در برخی از حیطهها دچار تشکیک می¬کند. به نظر می¬رسد پذیرش حضور در این شبکه¬ها گریز ناپذیر است اما با یک آسیب شناسی جامع و برنامه¬ریزی درست و استفاده از همه¬ی ظرفیت¬های ارتباطی می¬توان از آن به عنوان یک فرصت در جهت تقویت هویت دینی بهره جست.
بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران