لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه1
تفکرات مدیریتی نوین در جهان ا مر وز، نیروی انسانی را به عنوان یک سرمایه (و نه یک هزینه) در نظر میگیرد و حتی ارزش سرمایهای آنرا به مراتب بالاتر از تجهیزات، ماشینآلات و ساختمان میداند، بنابراین کلیه هزینههای را که در جهت حفظ و ارتقاء تواناییهای نیروی انسانی مصرف میشود را سرمایهگذاری قلمداد میکند. خوشبختانه این موج تفکرات به تدریج دیدگاه و طرز تفکر تعدادی از مدیران کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است و آنان را بر آن داشته است که زمینه جذب افراد لایق و توانمند را - با وجود صرف هزینههای به مراتب بیشتر- فراهم نموده و با آموزش مداوم کارکنان، توانمندیهای آنها را حفظ و گسترش دهد.
مسلماً، حفظ و ارتقاء توانمندیهای نیروی انسانی به مراتب با ارزشتر از استخدام افراد زبده و نخبه میباشد، زیرا که این افراد ممتاز نیز در صورت عدم تقویت و افزایش مهارتها و دانستههای خود، پس از گذشت مدت زمانی اثربخشی و کارائی بالای خود را جهت سازمان از دست داده و حتی توانمندیهای اولیه خود را نیز از دست خواهند داد. اهمیت این موضوع در عصر حاضر که شتاب دانش بشری بسیار سریع و باورنکردنی میباشد، دو چندان است. به گونهای که در برخی از رشتهها همانند IT و علوم پزشکی در صورت عدم بازآموزی حتی به مدت یکسال، امکان فعالیت مؤثر و کارآمد از بین رفته و بعضاً موجب خروج دائمی از فعالیت در این عرصه میگردد. از اینرو برقراری یک سیستم آموزشی کارآمد و اثربخش یکی از رموز موفقیت و ماندگاری هر فرد و سازمانی خواهد بود.
سیستم آموزش کارکنان شامل مجموعهای از فعالیتهای هدفمند و از پیش طراحی شده به منظور بهبود مستمر دانش، مهارت و نگرشهای شغلی افراد در حال و آینده میباشد. فرآیند آموزش کارکنان خود از چند فرآیند فرعی تشکیل یافته است، به گونهای که خروجی هر فرآیند، ورودی فرآیند بعدی را تشکیل میدهد، لذا چناچه ماحصل یکی از فرآیندها نادرست باشد درپایان نه تنها نتیجه مورد انتظار تحقق نخواهد یافت، بلکه منجر به هدر رفتن زمان، منابع مالی و ایجاد احساس سرخوردگی در کارکنان خواهد شد. فرآیندهای مذکور عبارتند از:
1-تعیین نیازهای آموزشی
2-طراحی برنامه آموزشی
3-اجرای برنامه آموزشی
4-
تحقیق در مورد تفکرات مدیریتی نوین در جهان ا مر وز