پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت
همراه با پرسش نامه
165 صفحه
چکیده:
توسعه صادرات و بین المللی شدن شرکت ها در یک تقسیم بندی کلی به وضعیت دو عامل وابسته است: ال) محیط داخلی سازمان و ب) محیط خارج سازمان . یک مجموعه از عوامل خارجی موثر بر عملکرد صادراتی سازمان را می توان عوامل اداری خدماتی نامید. به عبارت دیگر یک بنگاه صادراتی پس از بازاریابی، تولید و آماده سازی محصول در فرایند خروج کالا از کشور با عملکرد نهادها و دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی مواجه می شود که در این پژوهش به شناسایی مهمترین فعالیت های بازدارنده این بخش از فرایند صادرات پرداخته شد.
جامعه آماری این پژوهش کلیه بنگاه های صادراتی مستقر در استان هرمزگان در سال 1392می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی و تحلیل می باشد. به کمک نمونه گیری تصادفی تعداد 35 بنگاه به منظور انجام پژوهش میدانی انتخاب گردیدند. نتایج آزمون فرضیه اول نشان داد که تفاوت معناداری میان مانعگری فعالیتهای اداری ـ خدماتی صادرات وجود دارد. دو فعالیت «ارزیابی کالا توسط کارشناس سرویس ارزیابی ..» و «حل و فصل دعاوی» بیشترین مانعگری را نشان میدهند. نتایج آزمون فرضیهی دوم نیز همانند فرضیهی اول نشان داد که تفاوت معناداری میان مانعگری این سازمانها و نهادها وجود دارد. کمترین مانعگری را سازمان بازرگانی در مسیر اداری ـ خدماتی صادرات ایجاد مینماید. «انتقال دهندگان ارز» و «مراجع حل و فصل دعاوی» بیشترین مانعگری را دارند. در آزمون فرضیه سوم، نتایج نشان داد که فعالیت « دریافت کالا (توسط گمرک مرزی) و تطبیق محموله با پروانه صادر شده » با تغییر سابقه صادرات، با افزایش مانعگری مواجه است. مطابق فرضیهی چهارم نیز، با افزایش اندازه سازمانی، مانع گری «شرکت پستی» افزایش پیدا می کند.
بررسی مهمترین موانع اداری - خدماتی موثر بر صادرات محصولات غیر نفتی در استان هرمزگان